Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3tb Hitachi formaterad i Lion går inte att använda in SL!?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Smått irriterad över att senaste externa disken (HITACHI ULTRASTAR 7K3000 3TB) inte fungerar i en nyformaterad SL (10.6.8) efter att ha gått tillbaka från Lion. Disken formaterades i Lion (journal) och var fult fungerade. Men nu i SL får jag bara detta meddelande (se bifogad).

Åtgärderna jag gjort:
Prövat olik strömadaptrar.
Prövat olika FW800 kablar.
Prövat med USB 2.0.
- Inget av dem gav resultat.

Måste ha filerna som finns på disken. Och undrar om det krävs att jag återgår till Lion eller vad göra?

Stort tack!

Återgick till Lion för att upptäcka att den inte fungerade här heller.
Håller på med en Data Rescue nu, så får vi förhoppningsvis det att snurra 8 timmare senare...

Dock registreras den som en 801,6GB disk. Har för mig att det är mängden data som jag har på disken, så undrar var de återstående 2199GB är någonstans?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-06 11:53

När 3TB diskar syns endast som 800GB brukar det bero att kontrollern inte klarar av så större än 2TB diskar. Har disken fungerat fullt ut i det externa kabinettet tidigare?

Ursprungligen av Mija:

När 3TB diskar syns endast som 800GB brukar det bero att kontrollern inte klarar av så större än 2TB diskar. Har disken fungerat fullt ut i det externa kabinettet tidigare?

Jo jag installerade den i en Lacie D2 quadra och formaterade den med den kontrollen som finns i kabinettet där det tidigare satt en 2TB disk. Så det skulle vara om kontrollern helt plötsligt har slutat fungera?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-06 17:05

Frågan var om den fungerade fullt ut i det kabinettet. Lyckades du verkligen formatera disken till 3TB från första början?

Ursprungligen av Mija:

Frågan var om den fungerade fullt ut i det kabinettet. Lyckades du verkligen formatera disken till 3TB från första början?

Löv u guys!!

Har 6 olika Lacie kabinett så hade förmodligen en annan vid formatering, så tog en med usb 3 och då gick 3TB kanon! Så lösningen var så enkel att ha ett kabinett med kontrollkort som stödjer usb3. Dock kör jag enbart FW800.

Stort tack för hjälp!

Senast redigerat 2012-08-06 21:10
Ursprungligen av D_Odell:

Löv u guys!!

Har 6 olika Lacie kabinett så hade förmodligen en annan vid formatering, så tog en med usb 3 och då gick 3TB kanon! Så lösningen var så enkel att ha ett kabinett med kontrollkort som stödjer usb3. Dock kör jag enbart FW800.

Stort tack för hjälp!

Vilken Kabinett använde du som klarade 3TB?? Har samma problem just nu.

https://discussions.apple.com/thread/3503157?start=0&tstart=0

Citat:

OK, now all the problems have been solved!
I have two LaCie D2 Quadra enclosures. I bought one on 2009 and other one I bought on 2011.
The 2009 enclosure could not recognized 3Tb as I reported on this topic.
Last week, I decided to brake out the warranty void on my 2011 enclosure and tried to plug the Hitachi 3Tb drive on it. It worked!!!! After reformatted, all worked!!! Full 3Tb has been recognized without any problems!

Det beror alltså förmodligen på vilken firmware som sitter i LaCie:n om det funkar eller inte med 3TB.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-11-21 14:22

Har samma problem, formaterade en WD 3 TB disk via en Anderson Hard Disc Docking med USB 3.0 (iMac 27" 2,8 GHz i7 OS 10.8.2) och där blir det 3 TB.

Flyttar över disken till min FW 400 låda (noname) och där visar den 800 någonting GB bara (i skivverktyg blir det också bara 800+ trots att jag tidigare haft en 1,5 TB disk formaterad där).

Så, är det mitt kabinett som inte klarar 3 TB eller är det FW 400 som inte klarar det?

Det är ditt kabinett.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-11-21 14:41

Tack. Då får jag köpa ett nytt. Får väl bli ett större med plats för fler diskar denna gång.

1
Bevaka tråden