Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu j****r ska det spelas! Vad tror ni om den här hemmabiolösningen?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte investera i en duglig förstärkare/reciever för vardagsrummet. Vad tror ni om den här lösningen?

Förstärkare: Pioneer VSX-1021
Pioneer VSX-1021 - Surroundförstärkare/ -receiver - Hitta lägsta pris, omdömen och information
Har airplay, HDMI-ingång i fronten och WiFi...

Högtalare: Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0
Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0 - Högtalarpaket för hembio - Hitta lägsta pris, omdömen och information
Bör funka i alla lägen...

Förstärkaren är kanon för det priset.
Högtalarna vet jag inte, men för det priser så duger det säkert fint.
Det finns ingen subwoofer med, vilket kan vara trevligt att ha om man tänkt titta mkt på film.

Beror ju på hur mkt du vill lägga och vad du har idag.

Så kör på!
Det går alltid att uppgradera i framtiden.

Ursprungligen av keptang:

Det finns ingen subwoofer med, vilket kan vara trevligt att ha om man tänkt titta mkt på film.

Mmm... jag har tänkt på det oxå. Men jag läste på prisjakt att det var så pass bra tryck i basen på högtalarna att man inte behövde någon extra sub. Om det verkligen stämmer eller inte har jag ingen aning om.

Citat:

Beror ju på hur mkt du vill lägga och vad du har idag.

Idag har jag inget alls i ljudväg så allt kommer att bli en förbättring. Kan tilläggas att jag haft ett DVD/reciever-paket med högtalare (Pioneer HTZ-333DVD totaleffekt på 1000W) som jag var himla nöjd med. Så jag är ingen audiofil som bara måste ha det bästa-bästa.

Hyggligt ljud med användarvänliga lösningar är det jag vill ha. Därför tror jag på den här recievern. Har airplay (funkar med mina apple-prylar!) och wifi, vilket jag tycker är bra.

Yes, du blir nog nöjd med det. Paketet är prisvärt vad jag förstått.

Ang. sub så lär du märka det, det finns ingen butik du kan provlyssna hos?
Enkelt att komplettera med en sub senare annars såklart.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-05 15:36

Min syster har högtalarna ihop med en onkyo-förstärkare.
Högtalarna är helt ok, bra ljud och spelar ganska högt, men förvänta dig inte att blåsa ut fönstren
Var du nöjd med ett dvd/reciever paket blir du nog mer än nöjd med detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 15:48

En sub ger ju inte bara "ljud" i öronen, utan ger en hel del vibrationer i kroppen också.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-05 22:43
Ursprungligen av kenjon:

En sub ger ju inte bara "ljud" i öronen, utan ger en hel del vibrationer i kroppen också.

Precis, men ska inte höra det där bergtrollet i Sagan Om Ringen komma, man ska känna det!

Ursprungligen av andas:

Precis, men ska inte höra det där bergtrollet i Sagan Om Ringen komma, man ska känna det!

För att inte tala om när T Rexen kommer i Jurassic Park 1 eller när dödsstjärnan skickar iväg sin dödsstrålle i StarWars...

Vill varna lite för att hdmi-kortet i förstärkaren inte är det bästa. Ska du fylla upp hdmi-ingångarna och kommer att växla ofta mellan signalerna kan det lätt börja strula. Har haft två pioneerrecievers som brakat ihop pga hdmi-kortet.

Rekommenderar Yamahas excellent byggda RX-serie, förslagsvis 810:an.

Ursprungligen av Stinky:

Vill varna lite för att hdmi-kortet i förstärkaren inte är det bästa. Ska du fylla upp hdmi-ingångarna och kommer att växla ofta mellan signalerna kan det lätt börja strula. Har haft två pioneerrecievers som brakat ihop pga hdmi-kortet.

Rekommenderar Yamahas excellent byggda RX-serie, förslagsvis 810:an.

Jag tackar för tipset! 810:an verkar riktigt nice. Den har eg allt jag hoppats på... men jag saknar Airplay. Det är näst intill en dealbreaker för mig faktiskt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 21:58

Sub ska inte glömmas. Allt beror på nivån man söker och vad det får kosta. Men en sub tillför mycket.

Själv körde jag på en INTEGRA reciver förra året. Denna hamnar i en högre prisklass förstås, men det är stor skillnad på stärkare och stärkare. Har dock hört goda ord om ovan.

Värt att titta på en BluRay-spelare också (eller en PS3). Det gör en fantastisk skillnad på både ljud och bildsidan.

Kör på Pioneer! Jag har själv precis bytt till Bose (bara för att jag har råd och tycker att det är snyggt) men hade både pioneer och yamaha innan. Det är inget fel på HDMI-switchen enligt de tidningar och hemsidor som testat pioneer. Airplay är dessutom fint :).

Men... själv hade jag kanske valt yamaha ändå då ljudet och byggkvaliten slår det mesta. Det går ju att skaffa en airportexpress eller en apple TV för att strama ljud och bild Eller köpa en adapter från yamaha... Eller välja en yamaha med inbyggd airplayfunktion kanske? Ja, jag gillar prylar

Å glöm inte SUB-woofern, ett måste för att få djup i ljudet.

Lycka till å berätta gärna vad det blev.

Glömde visst länken till mitt förslag från Yamaha. Komplettera med detta högtalarpaket så kommer du så nära ett Bose-system som möjligt för 1/3 av pengarna.

Å allt för c:a 10.000:- (Men då ingår airplay ju)

Ursprungligen av Ancientdragon:

Glömde visst länken till mitt förslag från Yamaha. Komplettera med detta högtalarpaket så kommer du så nära ett Bose-system som möjligt för 1/3 av pengarna.

Å allt för c:a 10.000:- (Men då ingår airplay ju)

Mmm... ditt förslag verkar väldigt attraktivt. Yamahan är visserligen dyrare men bra mycket snyggare än Pioneers motsvarighet. Och högtalarna verkar man kunna köpa från Tyskland för bara 2.600 kr (jämfört med prisjakts bästa pris 4.800 kr).

Åk runt och försök lyssna på högtalare innan du köper något om du har möjlighet, så du kan testa musik/film själv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-08 09:56

Jag har kikat lite efter om man kan skicka video via airplay till recievers med airplaystöd, men hittar inget om det så gissar att det inte går.
Finnes 2011 eller nyare mac eller iphone / ipad skulle jag rekommendera att köpa en appletv istället för att airplay i recievern.
Appletv'n är så billig och även om man inte använder funktionen ofta är den riktigt trevlig att ha, inte minst för att visa foton.

Jag vill tacka alla för Era inlägg i min tråd. Jag insåg att jag siktat lite för högt i början. Det blev för avancerat med allt så jag valde följande paket:

- Pioneer VSX-1021
- Harman Kardon 5.1-paket HKTS 20BQ

1021:an var billigast på CDON så jag beställde därifrån. Högtalarna hade jag hört bra om och CDON hade bästa pris så det blev en beställning på hela kalaset. Totalt ca 8.200 kr vilket är ungefär mitt absoluta tak för den här investeringen. Kommer ju en ny iMac och iPhone snart oxå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-08 11:39

HK brukar göra bra grejor. Grattis!

1
Bevaka tråden