Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac felkod, åh!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Till att börja med vill jag säga att jag endast haft min iMac i ca 2år.
Idag när jag satte igång en låt på Spotify stängdes min dator av sig själv ( iMac 27" early(tror jag) 2011 icore 5). När jag satte igång den blir skärmen först svart, grå och sen helt blå. De kommer upp att jag ska välja språk. Sen så vill den att jag ska köra ett hardware test.

Jag kör testet och de kommer på att de är varning för något, felkoden är: 4MOT /4 /40000003: HDD-2801.
De står att jag ska ringa appel support och säga felkoden och be dom vägleda men dom har stängt nu osv. Jag startade om den och försökte få igång den igång men testet gick igång automatiskt hela tiden. Men tillslut fungerade den och den gick att starta normalt men den var VÄLDIGT seg, vissa ikoner var ett ? osv.

Så jag ringde apple, och dom skickade mig någon guide på mail som hjälpte mig hur jag skulle felsöka. Jag gjorde som de stog och tillslut blev de att jag fick radera hela alltet installera om operativsystemet osv så att den blev som helt ny. Sen gjorde jag hardware testet igen.

Samma kod kom upp igen, så jag drog ut alla externa enheter så bara strömkabeln var i, då kom ungefär samma kod upp:
4MOT /4 /40000003: HDD-2779.

Nu har ju apple stängt, men planerar att ringa dom igen. Dom borde ju veta vad koden betyder? Vad felet är?
Hursomhelst så är datorn inte lika seg nu, allt funkar som vanligt. Men jag har den avstäng för att inte orsaka mer skada.

Finns det någon som vet vad felkoden/erna betyder? .. tacksam för ALL information!

Tack på förhand.

Jag googlade felkoden och det kommer upp en hel del svar, som kretsar kring hårddisk och en fläkt, men också felande minnesmoduler.
Det kan du lätt kolla själv genom att testa en modul åt gången.
Lycka till.

Hur testar man en modul åt gången? Är inte speciellt insatt... vet knappt vad en modul är..

I botten på datorn finns en liten lucka, som du kan skruva loss.
Bakom den sitter minnesmodulerna. Ta ut en, tänk på att de är lite känsliga för statisk elekticitet, ladda ur dig genom att ta på metall i datorn.
Kör sedan testet. Får du felkod, så sätt i modulen igen och ta ur den andra etc.
Med datorn fick du ett litet häfte, där står lite om minnena.
Läs också googleträffarna på felkoden och se om du hittar något matnyttigt.
Lycka till

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-04 23:06

Ha datorn avstängd när du tar ut/sätter i modulerna!

Se sidan iFixit.com för guider om hur du gör.

1
Bevaka tråden