Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla igenom en timecapsule-backup

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag håller på att göra mig av med min gamla macbook pro, men eftersom jag alltid är lite nojjig har jag gjort en fräsch backup av den till min time capsule. Grejjen är ju att jag vill kunna kolla igenom den om jag ska söka efter något dokument eller sådär. Att bara använda finder fungerar inte eftersom TM sorterar filerna på "sitt sätt".

Jag har för mig att jag sett något/några program som kan just det där, men nu när jag googlar efter det hittar jag det inte.
Är det bara jag som drömt?
Är det så att jag måste mounta sparsebundle och leta via finder?

  • Avstängd
  • 2012-07-29 18:28

Har min ena backup på min NAS och skapar också en "sparsebundle"
När jag mountar den och går via finder är allt bara kryptiskt och kan inte hitta en specifik fil... så hur man får tag i dom utan "rätt" TM har jag ingen aning om.

Där jag gjort backup till en vanlig hårddisk kan jag bläddra som i vilken som helst vanlig map.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 09:31

Jag har också båda sorterna, en vanlig mapp med Backups.backupdb, andra med sparsbundle. Har aldrig fattat varför det är olika.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 12:29
Ursprungligen av kenjon:

Jag har också båda sorterna, en vanlig mapp med Backups.backupdb, andra med sparsbundle. Har aldrig fattat varför det är olika.

Gissar att sparsbundle har med att det ligger på en NAS, dvs på en gemensamt ställe på nätet och är väl för att inte kreti och pleti ska kunna gå in och titta på den?
För oss vanliga muppar som har det hemma syns det väl onödigt, men för företag eller om man delat ut NASen på internet kan det ju vara bra.

På timecapsule får man BARA sparsebundle iallafall.
Jag har iallafall hittat ett program som fungerar "bra". Back-In-Time 2 heter det.
Det har en del funktioner kvar att önska, men fungerar om jag skulle panika och inte hitta ett dokument eller så!

  • Avstängd
  • 2012-07-30 21:22
Ursprungligen av PeeMaN:

På timecapsule får man BARA sparsebundle iallafall.
Jag har iallafall hittat ett program som fungerar "bra". Back-In-Time 2 heter det.
Det har en del funktioner kvar att önska, men fungerar om jag skulle panika och inte hitta ett dokument eller så!

Ja, den är ju en NAS ju

Såg nice ut... vad saknar du?
Fast lite dyrt med sina $30 för att titta bakåt sas... men men... bra om TM inte finns på på rätt dator längre så...

Ursprungligen av LaHe:

Ja, den är ju en NAS ju

Såg nice ut... vad saknar du?
Fast lite dyrt med sina $30 för att titta bakåt sas... men men... bra om TM inte finns på på rätt dator längre så...

Jag hade önskat lite bättre sökfinesser och så vidare. Lite tydligare GUI och sådär. Men som sagt, det duger....
Ja, det är på tok för dyrt med 30dollar....

  • Avstängd
  • 2012-07-30 21:28
Ursprungligen av LaHe:

Ja, den är ju en NAS ju

Såg nice ut... vad saknar du?
Fast lite dyrt med sina $30 för att titta bakåt sas... men men... bra om TM inte finns på på rätt dator längre så...

ERR: €30 inkl moms :-/

Ursprungligen av LaHe:

ERR: €30 inkl moms :-/

Som sagt, för dyrt även det.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 22:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Som sagt, för dyrt även det.

Något ja, ca 45:- mer än för dollarversionen...

Hmmmm, den hittar min backupp för TM på datorn jag kör den men inte den på NAS:en från den andra datorn ???

  • Avstängd
  • 2012-07-31 01:40

Tror jag slängde €30 i sjön, kan fanken inte få den att läsa min TM sparsebundle som ligger på min NAS och gjort med min MBPR.
There is no Time Machine data available for "MBPRBUP" . Please choose another disk or folder to analyze. ...säger programet i samma stund jag trycker på öppna WTF?

Ok, hittade hur... man var tvungen att lägga en alias på sparsebundle'n i en speciell map för BIT2 sen gick det galant, inget i hjälpen eller på deras forum tog upp det utan stod lite svajigt i själva programmet....

Senast redigerat 2012-07-31 02:10
1
Bevaka tråden