Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac hänger sig och visar konstiga tecken

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-29 03:08

iMac 2009
Mac OSX 10.6.8 (eller i vart fall senaste 10.6 - körde programuppdatering för ett par dagar sedan)

Efter att iTunes krånglar under ett par dagar så hängde den hela datorn (musen gick att röra men inget hände när man klickade), gick inte att tvångsavsluta via äpplet eller kommando och inte heller fick det att få fram avsluta via äpplemenyn. Lät den stå en timmar men inget förändrades varför jag stängde den via start/strömknappen. Vi omstart hängde den sig vid inloggningsfönstret - efter en halvtimme blev det start/strömknappen igen. Startade om i säkert läge och det tog "evigheter" men till slut kom inloggningsfönstret som hade dessa konstiga bokstäver. Loggade in på adminkontot och samma konstiga tecken där och alla menyer är tomma. Valde finder från docken och då kom det upp ett fönster med konstiga texten och nu har den hängt sig igen, se bilder. OBS det vita ovanför menyraden är nog damm som blixten speglar sig i

Jag har ett par filer som jag jobbade med och som inte är säkerhetskopierade och som jag gärna skulle vilja rädda om det är möjligt innan ev ominstallation (om nu det skulle vara en lösning/enda lösningen)

Jag har en MacBookPro1,1 (Intel Core Duo) tillgänglig och på annan plats även en klon av iMacen när den var nyinstallerad.

Senast redigerat 2012-07-29 03:45
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 03:26

Hur ser det ut om du startar med skivan du fick med till datorn? Har du en extern hd du kan testa med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-29 03:35

Den har jag inte här - den finns där klonen finns och jag kommer åt den först på onsdag
Japp, har externa firewire- och usb-diskar. Hur menar du att testa med dem? Testa med en klon av Macbooken som start?

Ursprungligen av Katinka:

Den har jag inte här - den finns där klonen finns och jag kommer åt den först på onsdag
Japp, har externa firewire- och usb-diskar. Hur menar du att testa med dem? Testa med en klon av Macbooken som start?

Om din backup är gjord sådan att den kan användas som startdisk så kan du testa med det, vilket nog är vad Cribe menar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-29 11:29

Tack Cribe och Cogito ergo Mac för svar!
Startade nu på en MacBookPro klon och datorn startar utan problem. Ser iMacens hårddisk och Bootcamp-disken. Kan öppna iMacens diskar och det der helt OK ut, dvs alla tecken finns i filnamnen. Har börjat kopiera över en del filer. Det verkar fungera, dvs de filer jag kopierat över (hittills) kan jag öppna utan problem.
Kan jag göra något mer nu eller ska jag efter kopieringen stänga datorn och vänta på att jag får originalinstallationsskivan?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 11:48

Tror inte du får några problem med kopieringen av enstaka filer. Kopiera inte över några systemfiler bara utan håll dig till dokument, foton, musik osv som du vill spara.
Vill du fortfarande ha Snow Leopard så vänta på din återställningsskiva och blås allt med den. Sem lägger du in dina dokument m.m. igen
Nu när den är igång hade jag kollar hårddisken med skivverktyg. Kan ju vara den som är på väg att ge upp

Ehm om felet som uppstår beror på ett fel i systemet så är det ju inte så bra att du kopierar filer från det felande systemet. Om du har en nylig kopia/backup av systemet som funkade som den skulle så borde du kunna gå tillbaka till denna. Hur du gör detta är jag dock inte rätt person för att beskriva

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-29 11:52

Red
Skrev nedan medan Cribe skrev ovan som lät trösterikt
Ok - då stänger jag ner datorn och väntar på att jag har skivan

(De filer (dokument och bilder) jag kopierar över till en annan disk är de som inte finns säkerhetskopierade. Kommer de att fungera är det bra om inte är det synd.
Eller kan kopieringen i sig sabba mer i iMacens eller annan dator om jag försöker öppna bilderna på den?)

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 11:56

Hade du haft Windows hade jag inte rekommenderat dig att göra det. Nu har du lyckligtvis mac och sannolikheten att dina dokument kommer orsaka någon skada på ditt system är mycket mycket liten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 21:34

Det är nog hårddisken som gett upp - tycker inte att testverktygen känns så tillförlitliga

Körde skivkontroll från installationsskivan som kom med datorn - flera gånger - och den visade inga fel
S.M.A.R.T-status visade Kontrollerad

Gick över och körde Hardware test, vanlig visade "inga problem upptäcktes".

Kryssade i "utökad test" - vilket det känns som att man avråds från genom texten "Det tar mycket längre tid"
och då kom det efter drygt en timme upp : Varning Apple Hardware test har upptäckt ett fel 4HDD/11/40000004:SATA(0,0)
Samtidigt stod det att man skulle testa ytterligare en gång om man haft externa saker anslutna så jag tog loss alla kablar görutom tangentbordet men det blev samma svar på den utökade testen.

Så min slutsats är att disken har börjat ge sig - tack o lov verkar övriga delar fungera så det får bli en extern hårddisk tills vidare
Att lämna in en gammal iMac för hårddiskbyte känns lite för dyrt.

Shit happens men jag tycker att felet borde ha gett utslag på de tidigare testerna.

Finns ett antal trådar på Apples diskussionssidor om detta. I denna tråd som jag länkar till kommer de fram till precis det resultatet du antar att det är. Kan kanske vara intressant att läsa.

https://discussions.apple.com/message/9682318#9682318

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 22:22

Tack Cogito ergo Mac!
Jo, jag hade googlat fram en del innan jag skrev mitt inlägg, kanske inte just denna
Tyvärr har jag ingen fru som kan hålla skärmen så jag kör på extern. Plus är att jag kan låsa in den när jag ska vara borta ett tag. Minus är att jag kommer att få backupa på en usb-disk (är lite pengatorsk såhär mot slutet av sommaren). summa summarum: det kunde varit värre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 20:06

Nu har allt hamnat på plats på den externa hårddisken och min fråga är hur jag gör med den trasiga interna. Att ha de kvar som den är med alla program och filer är väl inte så smart eftersom finder letar även i den. Min första tanke var att formatera om den och låta den vara tom men med tanke på att den är trasig kanske det är bättre att manuellt ta bort allt via papperskorgen? Någon som vet?

Ta bort partitionen på den interna med Disk Utility så slipper du störas av den, bör räcka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 21:53

Tack Keptang för snabbt (och enkelt) svar
Om den lösningen kan jag bara säga: Tänkte inte på det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 21:25

Jag har fått ett problem sedan jag tog bort partitionen på den interna hårddisken via Skivverktyget
Den externa disken med allt inkl systemet är satt som startskiva men trots det kommer nedan bild upp varje gång jag startar datorn
Klickar jag på ignorera eller mata ut (har testat båda) så försvinner rutan och allt verkar fungera som vanligt
Är det något man kan göra något åt eller lär sig att leva med?

1
Bevaka tråden