Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Airport Extreme och Internetåtkomst via Bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej! Efter åtskilliga timmar i supportsamtal med både Bredbandsbolaget och Apple ställer jag nu mitt hopp till er. Har Internet via Bredbandsbolaget och fick problem med begränsningen till 5 IP-adresser. Rekommenderades att köpa en router för att lösa problemet. Det blev en Airport. Satte igång den, men kan inte nå Internet via Airporten. Linan in fungerar. Har nu försökt att starta om både bredbandsenheten och Airporten flera gånger (även med långa väntetider), men ingenting förändras. Inställningarna ser likadana ut och jag når inte Internet. Alla inställningar är korrekta (jag får IP-adress (riktig) och info om DNS-servrar ligger i Airportverktyget). Är också kollat med supporten. Sitter nu i kläm mellan Bredbandsbolaget och Apple. Någon som haft samma problem och löst det? Har svårt att tro att det är ett hårdvarufel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-28 15:05

Normalt använder du bara 1 IPadress om du har en router. Den IPadressen tar routern hand om. Sedan får dina andra enheter egna IPadresser från routern, som inte alls har med din operatör att göra (kallas DHCPserver eller "Dela en allmän IPadress" på Apples språk.
Vill du använda de 5 IPadresserna från BB behöver du en switch FÖRE routern, men det är nog inte så du menar?
Hur får du Internet från BB, genom ADSLmodem, fiberkonverterare....?

Tack för svar. Airporten är inställd med "Dela en allmän IP-adress". Har kollat. Nej, det jag hoppas på är att kunna koppla upp fler än 5 enheter samtidigt med hjälp av routern/Airporten. Det var var ursprungliga problem, d v s att BBB:s IP-adresser inte räcker. Har testat 2 routrar från dem som inte fungerade (!). De kunde inte nå dem när de var injackade från Bredbandsbolaget heller.

Vi har bredband indraget med Ethernetuttag i lägenheten. Har testat att köra både med och utan bredbandsenheten från BBB. När jag kopplar in WAN direkt från uttaget i Airporten hämtar den ingen serverinfo. Får meddelande när jag felsöker att jag försöker ansluta till felaktiga DNS-serveridentiteter eller serveridentiteter som inte finns. Kopplar jag in via bredbandsenheten hämtar den info om DNS-servrar och får en IP-adress, men det funkar ändå inte. Apple seniora support gick bet i går. Bredbandsexperten i dag. Känns som om man borde köra Airporten i ett annat nätverk för att se att det inte är den det är fel på. Säger både BBB och Apple.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-28 20:59
Ursprungligen av anne_li_s:

Vi har bredband indraget med Ethernetuttag i lägenheten. Har testat att köra både med och utan bredbandsenheten från BBB.

Har ni ethernetuttag i väggen? Vad är det i så fall för "bredbandsenhet" du talar om? Om ni har ethernet i väggen ska inget annat än din Extreme behövas.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:04
Ursprungligen av Vassius:

Har ni ethernetuttag i väggen? Vad är det i så fall för "bredbandsenhet" du talar om? Om ni har ethernet i väggen ska inget annat än din Extreme behövas.

Missa det också... borde räcka med APE:n om det inte är så att just BB kräver nån "hemlig låda" som dom tillhandahåller, annars låter det helskumt...

Prova koppla APE:n direkt med WAN porten till uttaget i väggen.

Ja, vi har Ethernet i väggen. Jag har testat att köra Extremen både direkt mot vägguttaget och via bredbandsenheten. I fall 1 hittar den inga DNS-servrar och får ingen IP-adress hos BBB. I fall 2 hittar den servrar och får IP, men det funkar inte att komma ut på nätet.

Enheten (BBB:s) använder vi för att kunna köra trådlöst i lägenheten + IP-telefoni.

Ledsen att mina svar inte hamnade där jag hade trott och inte gick direkt till de personer jag hade tänkt mig. Ni förstår nog ändå. Tack för alla tips och råd så här långt.

Säg åt Bredbandsbolaget att släppa MAC-adress låsningen om du redan bundit upp 5 IP-adresser.

Vad är en Mac-adresslåsning? Menar du att jag bundit upp 5 IP-adresser om vi tidigare haft 5 olika devices inkopplade och att det är problemet? Vi har betydligt fler än 5 devices vi kan koppla upp, men inte samtidigt. Förklara gärna närmare. Ska ta det i nästa kontakt med BBB. Supportteknikerna hos både BBB och Apple verkar nu tro att det är ett hårdvarufel...

Ursprungligen av illerG:

Säg åt Bredbandsbolaget att släppa MAC-adress låsningen om du redan bundit upp 5 IP-adresser.

Vad är en Mac-adresslåsning? Menar du att jag bundit upp 5 IP-adresser om vi tidigare haft 5 olika devices inkopplade och att det är problemet? Vi har betydligt fler än 5 devices vi kan koppla upp, men inte samtidigt. Förklara gärna närmare. Ska ta det i nästa kontakt med BBB. Supportteknikerna hos både BBB och Apple verkar nu tro att det är ett hårdvarufel...

Varför skulle man behöva 5 olika publika ipadresser om man har en Rauter som "Extreme? Låter som ett allvarligt fel 40.. "felet sitter 40 cm bakom skärmen" .... Tanken med en rauter som "Extreme må väl ändå vara -- 1. Ett ipnummer in. 2. 4-a lokala ipnummer ut- om utrustningen är konfiggad korrekt. i serien 192.168...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-28 20:56
Ursprungligen av Fartinaround:

Varför skulle man behöva 5 olika publika ipadresser om man har en Rauter som "Extreme? Låter som ett allvarligt fel 40.. "felet sitter 40 cm bakom skärmen" .... Tanken med en rauter som "Extreme må väl ändå vara -- 1. Ett ipnummer in. 2. 4-a lokala ipnummer ut- om utrustningen är konfiggad korrekt. i serien 192.168...

Läs inläggen igen. Trådstartaren skaffade sin Extreme just för att bara behöva använda en adress, då de fem som ingår inte räckte.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:01

Det är inte så att bägge kör DHCP, både på den från BB och din APE då?

Har aldrig hört om att bara ha 5 IP-adresser som du har fått.
Byt bolag om möjligt skulle jag säga rent spontant.

[QUOTE="LaHe;2089696"]Det är inte så att bägge kör DHCP, både på den från BB och din APE då?

Är det ett problem? Hur då? Och vad göra? Enligt de supporttekniker jag pratar med ska APE:n vara inställd på DHCP/NAT... Förklara gärna mera.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:18

[QUOTE="anne_li_s;2089705"]

Ursprungligen av LaHe:

Det är inte så att bägge kör DHCP, både på den från BB och din APE då?

Är det ett problem? Hur då? Och vad göra? Enligt de supporttekniker jag pratar med ska APE:n vara inställd på DHCP/NAT... Förklara gärna mera.

Bara en enhet ska ha DHCP på, annars försöker båda dela ut IP-adresser med konflikter som följd, men om nu din BBB-låda bara har 5 fasta adresser så verka inte det vara problemet... men man vet aldrig, kan vara att det inte är 5 fasta IP-adresser utan bara begränsat till ett intervall på 5 st, gå in och kolla om så är fallet på BBB-lådan, om så prova att öka intervallet till 100 eller så.
Om det går måste APE:n köra i bryggläge sas.

[QUOTE="LaHe;2089709"]

Ursprungligen av anne_li_s:

Bara en enhet ska ha DHCP på, annars försöker båda dela ut IP-adresser med konflikter som följd, men om nu din BBB-låda bara har 5 fasta adresser så verka inte det vara problemet... men man vet aldrig, kan vara att det inte är 5 fasta IP-adresser utan bara begränsat till ett intervall på 5 st, gå in och kolla om så är fallet på BBB-lådan, om så prova att öka intervallet till 100 eller så.
Om det går måste APE:n köra i bryggläge sas.

Hmmm. Jag kan inte gå "in i " BBB-lådan vad jag vet. Jag har dynamisk IP-adresstilldelning om det säger dig något. Det ska enligt dem jag pratat med inte vara problemet. Förstår jag dig rätt att om vi har dynamisk tilldelning av IP-adresser från BBB så ska APE:n vara i bryggläge? Annars konflikt?

[QUOTE="anne_li_s;2089711"]

Ursprungligen av LaHe:

Hmmm. Jag kan inte gå "in i " BBB-lådan vad jag vet. Jag har dynamisk IP-adresstilldelning om det säger dig något. Det ska enligt dem jag pratat med inte vara problemet. Förstår jag dig rätt att om vi har dynamisk tilldelning av IP-adresser från BBB så ska APE:n vara i bryggläge? Annars konflikt?

Kan alltså vad jag vet inte ändra något intervall på BBB-lådan.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:29

[QUOTE="anne_li_s;2089711"]

Ursprungligen av LaHe:

Hmmm. Jag kan inte gå "in i " BBB-lådan vad jag vet. Jag har dynamisk IP-adresstilldelning om det säger dig något. Det ska enligt dem jag pratat med inte vara problemet. Förstår jag dig rätt att om vi har dynamisk tilldelning av IP-adresser från BBB så ska APE:n vara i bryggläge? Annars konflikt?

Precis... Dynamisk = DHCP
fast du har väl en manual till BBB-lådan... där står det hur man kommer åt inställningarna, oftast via en IP-adress med Safari typ.

Jag har ingen manual, så på det viset är det BBB:s hemliga låda. Vet ej hur jag kommer åt inställningarna. Har aldrig sett annat än en guide för installation... Men det finns säkert. Allt har funkat väldigt bra i alla år, så jag har inte behövt fundera över anslutningen tidigare.

Men det underliga är ju egentligen att det inte går att köra direkt i väggen med APE:n. Det vore ju allra smidigast och då blir det inga krockar med DHCP, eller hur?

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:40
Ursprungligen av anne_li_s:

Men det underliga är ju egentligen att det inte går att köra direkt i väggen med APE:n. Det vore ju allra smidigast och då blir det inga krockar med DHCP, eller hur?

Håller med, men då funkar ju kanske inte telefånen?

Ursprungligen av LaHe:

Håller med, men då funkar ju kanske inte telefånen?

Telefonen kan jag leva utan. Ingen använder den.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:13

Kopplar du rätt port i APE:n till väggen/BBB prylen då?
Det är WAN porten du skall använda till väggen men inte till BBB-lådan. WAN porten är den med en "cirkel" ovanför, LAN är dom med <->

Ursprungligen av LaHe:

Kopplar du rätt port i APE:n till väggen/BBB prylen då?
Det är WAN porten du skall använda till väggen men inte till BBB-lådan. WAN porten är den med en "cirkel" ovanför, LAN är dom med <->

Jag kopplar rätt. Har blivit ganska haj på vilken port som är vilken efter flera veckors testande av först 3 bredbandsenheter och sedan Airporten...

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:26
Ursprungligen av anne_li_s:

Jag kopplar rätt. Har blivit ganska haj på vilken port som är vilken efter flera veckors testande av först 3 bredbandsenheter och sedan Airporten...

Ok... vad heter BBB-lådan... dvs märke?

Hur länge väntar du efter att du kopplat om etc?

Varje gång du gör om nått, stäng av allt, vänta ett par minuter, starta sedan upp allt med ca 5 minuter mellan. börja från väggen och fram till datorn sas.

Ursprungligen av LaHe:

Ok... vad heter BBB-lådan... dvs märke?

Hur länge väntar du efter att du kopplat om etc?

Varje gång du gör om nått, stäng av allt, vänta ett par minuter, starta sedan upp allt med ca 5 minuter mellan. börja från väggen och fram till datorn sas.

Jag har testat två olika BBB-enheter, båda av märket Inteno. Jag har väntat allt från 30 min - 8 timmar mellan försöken. Ingen skillnad. Stängde av allt i natt. Dock ej datorer och telefoner, kom jag på. Kan det påverka (om de varit uppkopplade mot BBB tidigare och söker automatiskt när de är på?

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:39
Ursprungligen av anne_li_s:

Jag har testat två olika BBB-enheter, båda av märket Inteno. Jag har väntat allt från 30 min - 8 timmar mellan försöken. Ingen skillnad. Stängde av allt i natt. Dock ej datorer och telefoner, kom jag på. Kan det påverka (om de varit uppkopplade mot BBB tidigare och söker automatiskt när de är på?

Ok, vad har du för modell av Inteno då? brukar vara en nummer eller så...

Iaf datorer bör också stängas av... behövs oftast inte med Apple grejor men när andra fabrikat är inblandade är det säkrast, eller iaf stata om dom OBS inte sleep bara

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 21:42

Kör inte BBB längre då vi flyttat. Men när jag gjorde det så var det kopplat som så här: Vägguttag --> BBB switchen --> Airport Extreme.
Var aldrig inne och pillade i några inställningar i BBB switchen. Airporten agerade DHCP-server.
Hade aldrig några problem med det och var aldrig inne och ändrade något.

DOCK så har jag aldrig haft mer än min Airport och telefonen kopplad till BBB-switchen. MEN min vän som har BBB adsl hade massiva problem med att dom låste MAC-adresser.
Han köpte en airport express som hjälpte mot det.
Hade först också problem med den.
Vi kopplade ur allt, ringde BBB och bad dom radera alla reggade MAC-adresser sen väntade vi ca 30min och sen dess har det fungerat kanon.

Nu vet jag inte om dom låser MAC-adresser på fibern men ring och kolla. Gör dom det så koppla bort allt, be dom nolla alla adresser och koppla så som jag hade. Då ska det fungera! Gör det inte det så sållar jag mig till skaran som tror på HW-fel

Ursprungligen av Cribe:

Kör inte BBB längre då vi flyttat. Men när jag gjorde det så var det kopplat som så här: Vägguttag --> BBB switchen --> Airport Extreme.
Var aldrig inne och pillade i några inställningar i BBB switchen. Airporten agerade DHCP-server.
Hade aldrig några problem med det och var aldrig inne och ändrade något.

DOCK så har jag aldrig haft mer än min Airport och telefonen kopplad till BBB-switchen. MEN min vän som har BBB adsl hade massiva problem med att dom låste MAC-adresser.
Han köpte en airport express som hjälpte mot det.
Hade först också problem med den.
Vi kopplade ur allt, ringde BBB och bad dom radera alla reggade MAC-adresser sen väntade vi ca 30min och sen dess har det fungerat kanon.

Nu vet jag inte om dom låser MAC-adresser på fibern men ring och kolla. Gör dom det så koppla bort allt, be dom nolla alla adresser och koppla så som jag hade. Då ska det fungera! Gör det inte det så sållar jag mig till skaran som tror på HW-fel

Tack. Just det du beskriver har jag nu hört från flera håll. Verkar vara troligaste problemet.

Bevaka tråden