Hur komma runt Moment 22 vid skapande av Apple ID och Icloud-konto?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-07-27 13:06

Hej!

Jag har ett problem som jag hoppas att ni forumbesökare kan hjälpa mig med. Jag har köpt en Iphone 4S till min pappa i födelsedagspresent och för att han ska kunna använda den fullt ut måste han skaffa ett Icloud-konto. För att kunna skaffa ett Icloud-konto måste han först skaffa ett Apple ID (vilket mina föräldrar hittills inte har haft behov av) och i samband med detta uppge en e-postadress. Mina föräldrar har idag en (gemensam) e-postadress via sin bredbandsoperatör men i samband med införskaffandet av pappas nya Iphone är det ju smidigast om han också har en Icloud-e-postadress då de har en Macbook och använder Apples e-postprogram ”Mail”.
Om han först anger sin befintliga e-postadress när han skaffar Icloud-kontot och sedan vill byta sin e-postadress till en Icloud-e-postadress måste han radera sina persondata från sitt Apple-ID vilket är lite av ett Moment 22 (Citat från Apple hemsida: ”Ett Apple ID kan inte raderas, men du kan i stället radera alla dina persondata från ditt Apple ID.”). När jag går in och tittar på mitt eget Apple ID-konto så står det ”Redigera ditt Apple-ID. Du kan när som helst redigera ditt Apple-ID. Ändra ditt Apple-ID och lösenord, ändra ditt namn och din e-postadress eller uppdatera din kontaktinformation.” Det är dock en sanning med en stark modifikation för under ”Hantera namn ID och e-postadresser” så kan jag redigera mitt namn och eventuella alternativa e-postadresser men inte Apple ID och ”primär e-postadress”!! Således Moment 22. Man kan inte heller ändra sin Icloud-e-postadress efter det att man har skapat den, vilket dock i detta fall är det mindre av problemen.
Jag själv är Mac-taliban sedan snart 20 år och skaffade min mac.com-e-postadress innan varken Icloud eller Mobile Me fanns ens som ett embryo i Steve Jobs hjärna varför jag redan hade en mac.com-adress när Apple-ID först krävdes i samband med lanseringen av Itunes Store en gång i tiden och senare med lanseringen av Mobile Me och Icloud.
Vad jag undrar är:

finns det något sätt att komma runt detta?

Om det inte gör det, vad det egentligen innebär att radera alla sina persondata från sitt Apple ID?

Är lösningen att man redan när man skapar ett Apple ID anger den Icloud-e-postadress man har tänkt att skapa och hoppas på att den inte är upptagen och sedan anger en alternativ e-postadress dit man får eventuellt bekräftelsee-brev?

Min syster hade samma problem när hon nyligen bytte till en Iphone och nu vill jag förekomma att även min pappa får samma problem. Därför frågan till er. Hittills har de få frågor jag har behövt ställa i forumet alltid fått snabba och kloka svar från er läsare och jag hoppas på samma sak nu.

Förhoppningsfullt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-27 13:26

Jag tror du rör ihop det en hel del.

Låt honom registrera sig så han får ett Apple-ID som ni sedan använder för att regga honom mot iCloud. Epostadressen han anger vid registrering för att skapa sitt Apple-ID är även samma adress han sedan kan logga in mot iCloud med, likväl som han efter att ha registrerat sig mot iCloud också kan logga in med den nya epostadress som han väljer att skapa där (om han vill skapa en alls, t ex för.efternamn@me.com som inom kort kommer ändras till för.efternamn@icloud,com).

Ovanstående epostadress han väljer att ha i iCloud (om han väljer att skaffa en) kan man sedan inte ändra. Han kan lägga till alias, som han själv döper, men ursprungsadressen kan han inte ändra efter att han har skapat den. Jag vet inte hur bekant du är med ett alias i mailvärlden men det är alltså precis som namnet avslöjar, ett annat namn som kommer att peka mot samma epostkonto som ursprungsadressen han valde. Han kommer alltså att i det fallet kunna använda flera adresser in mot samma mailkonto.

1
Bevaka tråden