Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två konton på datorn: Vill begränsa/anpassa ena kontots tillgång till data

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har alla egna datorer på företaget och vi vill behålla den känslan - att det är min dator som jag kan ha mina familjebilder och anat privat på utan att det blir problem. Men samtidigt måste vi kunna komma åt varandras arbetsfiler när inte alla är på plats. Vi kan såklart ta dem från backupen, men bara en sådan sak som att vi har olika typsnitt och i vissa fall även olika program installerade på våra datorer gör att det kan bli komplicerat.

Min tanke är att alla har sitt administratörskonto på datorn där vi har allt vi vill. Allt från jobb till privata prylar. Sen sätter vi upp ett konto till per dator och där vill jag att man ska komma åt alla program, men även en särskild mapp där vi förvarar våra jobbgrejor.

Jag vill dessutom kunna dölja hårddiskar på det nya "slimmade" kontot. Jag har nämligen en SSD och en vanlig HD i min MBP. System på SSD och lagring på HD. Jag vill dölja lagrings-HDn i det nya kontot för det är där jag förvarar mina privata grejor.

Vad har ni för tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-26 21:40

En NAS. Lägg alla jobbrelaterade dokument där.

Tyvärr funkar inte den lösningen. Dels för att vi omöjligt kan arbeta mot en extn disk i så tunga projekt som vi jobbar med, dels för att en del har bärbara datorer och måste kunna ta med oss materialet. Och visst, vi backar upp mot NAS, men det är ändå inte en intressant lösning.

Huvudfrågan är om man kan dölja en hårddisk för ett konto på datorn, för jag kan ju lägga alias till filerna i huvudkontots delade mapp för att nå dem mellan kontona. Någon som vet hur man döljer en hårddisk för ett konto?

TrueCrypt på din lagrings-HD.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-27 23:52

Jag tycker frågan är felställd. Ni behöver se över era rutiner och regler.

Att personal på sin dator sparar privat material må vara okej, men att materialet är så hemligt att företaget (övriga anställda) inte kan få tillgång till datorn gör att allt känns fel. Väldigt fel.

Om någon vill vara hemlig får den vara det hemma eller lösa det själv med hjälp av krypterad avbild eller liknande. Men att stänga ute sina kollegor från sitt verktyg (dator) låter i mina öron helt absurt.

Arbetsgivarens datorer = arbetsgivarens datorer.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-28 00:13

Och lösningen kan vara en NAS, som kenjon säger. Eller att ni börjar använda någon annan typ av server. Men, det är de lätta sakerna. De svåra handlar om personaluppfostran.

Kan inte varje dator ha en utdelad mapp där man lägger filer som hör till jobbet? Sen kan resten av datorn vara dold för andra på nätverket?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-28 00:33

Det pmarriot säger: visst.

Jag har jobbat på ett ställe där ingen server fanns. Alla hade sina egna projekt på sin egen dator.

Gissa hur ofta det gjordes justeringar i fel version. Noll koll.

Mina åsikter:
1. Arbetstdokument/projekt som alla har nytta av ska finnas där alla finns. NAS eller server må kvitta.
2. Vill man ha privata filer får man lösa det bäst man vill. Arbetsplatsen ska inte behöva lida.

1
Bevaka tråden