Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GateKeeper: Enbart tillåta program från App Store

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-07-26 15:26

Kikade närmare på Gatekeeper i 10.8 och insåg att man kan använda det på ett sätt som inte är helt uppenbart.

I säkerhetsinställningarna kan du välja att bara tillåta program från Mac App Store, från Mac App Store och identifierade utvecklare eller att tillåta alla. Standard är mellanalternativet att tillåta från Mac App Store och identifierade utvecklare.

Eftersom jag är lite väl paranoid så ville jag prova att köra på högsta nivån och se hur det skulle gå. Om man laddar ner en app från nätet oavsett om den är från en betrodd källa eller inte och försöker starta den så får man ett felmeddelande om att appen inte har tillåtelse att köra.

Om man däremot kontroll-klickar på appen och väljer att öppna den så får man visserligen upp samma meddelande, men med skillnaden att man också kan välja att vitlista just den appen. Sedan går den att köra som vanligt.

Vad det innebär är att du kan köra på högsta nivån och enbart tillåta appar från Mac App Store, men ändå fortsätta att köra alla dina andra program som du hämtat någon annan stans. Hör kört så sen igår och har hittills inte stött på ett enda program som det inte fungerat med.

Bra tips Zepto!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-07-26 15:37

Indeed bra tips! Nu slipper man gå in och tillåta alla källor varje gång man skall installera ett program som inte kommer från MAS eller signerade utvecklare. Tackar!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-26 16:10

Bra tips! Jag fick igår ställa om mina inställningar till 'tillåt alla' för en installation. Då var det ett bättre alternativ att ctrl-klicka.

1
Bevaka tråden