Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD My Book Essential 3.0 3TB hittas ej

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis vart och köpt mig denna Western Digital MyBook Essential 3.0 3TB 3 TB extern hårddisk med USB 3.0! och kopplat in den i min Mac Mini men lampan på framsidan bara blinkar och jag hittar inte hårddisken någonstans, inte ens i skivverktyg.

Har testat olika usb portar som funkar med andra tillbehör men inget hjälper.
Något som har någon lösning på mitt problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 16:17

Om du har tillgång till en annan dator så testa den där, windows eller mac spelar ingen roll, bara kolla att den kommer upp. Gör den inte det är det bara att reklamera. Kommer den upp på den andra datorn får vi fundera lite till...

Tyvärr så har jag ingen annan dator att kolla med

Ursprungligen av jSevoro:

Tyvärr så har jag ingen annan dator att kolla med

Ingen kompis, släkting, granne, arbetsplats?

Om inte så får du nog bege dig tillbaka till butiken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 16:22

En felkälla kan vara om strömadaptern till HD:n inte funkar som den ska. Men mest troligt får du besväret med att reklamera denna disk, det borde fungera om dina usb-portar i övrigt verkar ok.

Tänkte på strömadaptern men den funkade när jag testade den på en annan hd jag hade.

Är en bit till butiken och skulle fan vilja ha den fungerande nu så ingen annan som vet om det kan vara något annat fel som lätt fixas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 16:53

Kan du höra HD:n spinna upp när du sätter på den?

Syns den på USB-bussen i systeminformation.app?

Jag har en gammal MyBook Essential med USB2 och Firewire, och den är ibland lite hokus-pokus att få att sparka igång när man byter mellan datorer eller byter mellan USB och FireWire. Sedan helt plötsligt funkar det, och har den väl sparkat igång och inte flyttas på är den stabil. I och för sig räknar jag den som halv-defekt, för den kan inte koppla upp på FW800 alls utan bara på datorer som har äldre FW400. Så jag hänför hokus-pokus beteendet till det och inte generellt WD Essential beteende. Men på en helt ny disk ska man inte behöva hokus-pokus

Nej jag hör inte den spinna upp och själva onoff knappen verkar inte göra någonting då lampan blinkar så fort strömsladden kopplas in och så blinkar den nonstop.

Den syns inte till under USB-bussen i systeminformation.app

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-25 17:10

Reklamera. Testa den i butiken om det är närmare än till någon annan dator

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-25 17:14

Nu tror jag inte mitt tips kommer att lösa ditt problem, men kanske. Jag har själv en WD. Det är viktigt att man har usb/hub med egen elsladd.

Ursprungligen av IngoX:

Reklamera. Testa den i butiken om det är närmare än till någon annan dator

Får väll lov att göra det da Tack för hjälpen iaf.

Ursprungligen av iKalle:

Nu tror jag inte mitt tips kommer att lösa ditt problem, men kanske. Jag har själv en WD. Det är viktigt att man har usb/hub med egen elsladd.

Vad menar du med egen el sladd? Jag har ju en strömsladd till den externa hd och en usb sladd till datorn.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-25 17:34

Snart får du nog hjälp av något proffs här på forumet som förmodligen säger samma sak som jag. Jag kom ihåg när jag hos Kjell&Company tittade på usb/hubbar, när man klart sa åt mig att min usb utan egen strömkabel inte fungerar. Jag köpte därför deras Deltaco med egen strömkabel. Om den är orsaken till varför jag inte har några problem med min WD vet jag ej, men ett tips är bättre än inget.

Ursprungligen av iKalle:

Snart får du nog hjälp av något proffs här på forumet som förmodligen säger samma sak som jag. Jag kom ihåg när jag hos Kjell&Company tittade på usb/hubbar, när man klart sa åt mig att min usb utan egen strömkabel inte fungerar. Jag köpte därför deras Deltaco med egen strömkabel. Om den är orsaken till varför jag inte har några problem med min WD vet jag ej, men ett tips är bättre än inget.

Ja jag tackar för ditt tips även om jag inte har någon aning om vad du snackar om. Har ju egen strömkabel till hårddisken redan annars skulle det ju inte ens blinka.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-25 17:52

Jag har också egen ström till min WD. Om jag minns rätt hade man problem med usb-uttag som hade egen svagström. Om vi vänder på problemet. Varför skulle Deltaco göra hubbar med egen elkabel om det inte behövs.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 18:19
Ursprungligen av iKalle:

Jag har också egen ström till min WD. Om jag minns rätt hade man problem med usb-uttag som hade egen svagström. Om vi vänder på problemet. Varför skulle Deltaco göra hubbar med egen elkabel om det inte behövs.

Men han kör ju inte via hub utan direkt med en hårdiskk med egen strömförsörjning och USB till datorn...

Senast redigerat 2012-07-25 19:16
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-25 18:29
Ursprungligen av iKalle:

Jag har också egen ström till min WD. Om jag minns rätt hade man problem med usb-uttag som hade egen svagström. Om vi vänder på problemet. Varför skulle Deltaco göra hubbar med egen elkabel om det inte behövs.

Anledningen är att de skall kunna mata varje USB-port på hubben med 5V 0,5A, utan separat matningsdon går inte det utan strömmen begränsas till det datorns anslutning kan leverera (dvs. 5V 0,5A att delas på för alla portar i hubben).

Då var jag iväg och bytte den till en Seagate istället (Seagate Expansion Desktop Drive 3TB Prisvärd 3,5-tums extern hårddisk på 3TB!)

Och den funkade som den skulle på en gång så tack alla som försökte hjälpa mig.

1
Bevaka tråden