DNSfel i 10.5.8

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-16 19:01

"Helt plötsligt" har DNStjänsten lagt av på min Macmini (macmini 1.1) körande 10.5.8.
Jag kan inte säga när det skedde, eftersom den står som server. Nu skulle jag uppdatera en programvara och kan inte surfa med den (ingen anslutning till Internet).
Surfar jag till IPnummer funkar det. Men den kan inte slå upp url till IPnummer.
Har installerat 10.5.8 combo update, samma fel.
Något förslag?

• Medlem
  • 2012-07-16 19:31

DNSChanger.

En trojan som du kanske har drabbats av.
Den byter ut DNS-inställningar mot sina egna servrar.
FBI nyss stängde nyss ner dem.

Kontrollera dina DNS-inställningar.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-16 20:16

Glömde en viktig sak
Jag kör DNS-Enabler på den, så den funkar som en DNSserver. Och enligt dokumentationen ska inställningen i Nätverksinställningar peka på den egna maskinen, och inte på min Internetoperatörs DNSer.
Så att ställa in den på 127.0.0.1 löste problemet. Undrar hur det har funkat förut.... men mitt minne börjar nog bli väldigt ihåligt, känns det som.

• Avstängd
  • 2012-07-16 20:42
Ursprungligen av kenjon:

Glömde en viktig sak
Jag kör DNS-Enabler på den, så den funkar som en DNSserver. Och enligt dokumentationen ska inställningen i Nätverksinställningar peka på den egna maskinen, och inte på min Internetoperatörs DNSer.
Så att ställa in den på 127.0.0.1 löste problemet. Undrar hur det har funkat förut.... men mitt minne börjar nog bli väldigt ihåligt, känns det som.

Inget att visa ledsen gubbe för...? löste ju sig billigt och kanske oxå smärtfritt.
Har du haft nån strömdip eller nåt i nått kritiskt skede så den på nått sätt ställde om sig själv, eller lekt med nått och glömt ställa tillbaka den? Det sistnämnda har även hänt mig så ihåligt börjar det bli här med...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-16 20:50

Nej, och jag har fast IP på den, så jag förstår inte alls egentligen. Men det är ingen annan som pillar på den, så det måste vara mitt stora hål....

1
Bevaka tråden