Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple, EPEAT och återvinningsbara datorer

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2012-07-16 15:25

Lite knäppt ändå tycker jag att dra bort hela sortimentet om det nu var MBPR:n som Apple/Bob M. "oroa" sig för?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-16 16:22
Ursprungligen av LaHe:

Lite knäppt ändå tycker jag att dra bort hela sortimentet om det nu var MBPR:n som Apple/Bob M. "oroa" sig för?

De ville väl sätta lite press?

Om man får gissa så hade Apple tänkt dra sig ur det hela eftersom allt fler produkter från Apple kommer att vara svåra att ta i sär framöver och istället för att få dåliga betyg så ville de hellre säga att "de fokuserar på andra miljöaspekter" eller liknande. Men hur de gör framöver vet jag inte, jag tror fortfarande att Apple går mot allt färre utbytbara delar.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 17:41
Ursprungligen av zappee:

De ville väl sätta lite press?

Dumt sätt i så fall... kan ju ha förlorat lite kunder om det vill sig illa...

Ursprungligen av Adrian B:

Om man får gissa så hade Apple tänkt dra sig ur det hela eftersom allt fler produkter från Apple kommer att vara svåra att ta i sär framöver och istället för att få dåliga betyg så ville de hellre säga att "de fokuserar på andra miljöaspekter" eller liknande. Men hur de gör framöver vet jag inte, jag tror fortfarande att Apple går mot allt färre utbytbara delar.

Gissa får man väl alltid, och spec. när det gäller Apple

Låter som ett troligt senario, men dom kunde väl kanske försöka kompensera med andra miljöaspekter först.
Sen är det ju inte lätt att vara helt miljö-riktig i allt nu för tiden... svårt att göra avancerade grejor med gråsten å bark sas...

Det är vi konsumenter som avgör hur miljövänliga produkter Apple säljer. Jag kommer bojkotta Retina-Macbooks tills Apple skärper sig. Det är knappast omöjligt att fixa acceptabel nivå av miljövänlighet, det är enbart viljan det är fel på.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 18:03
Ursprungligen av Micke Byström:

Det är vi konsumenter som avgör hur miljövänliga produkter Apple säljer. Jag kommer bojkotta Retina-Macbooks tills Apple skärper sig. Det är knappast omöjligt att fixa acceptabel nivå av miljövänlighet, det är enbart viljan det är fel på.

Gör en MBPR själv då

Ursprungligen av LaHe:

Gör en MBPR själv då

Var det ditt bästa argument? Om inte, varför ge oss B-material?

  • Avstängd
  • 2012-07-16 19:43
Ursprungligen av Micke Byström:

Var det ditt bästa argument? Om inte, varför ge oss B-material?

Missa du smilyn?
Vad menar du med B-materal?

Hur skulle du gått tillväga med att komma med något så nytt, litet, uppfinningsrikt, prestandamässigt, drifttidsmässigt och ändå relativt miljömässigt för första gången?
Tror nog dom kommer på bättre miljömessiga lösningar vad det lider, eller skulle dom väntat några år med att bygga den eller vad menar du?
Kanske att dom skulle uppfunnit 2015 års uppfinningar och lösningar igår?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-16 18:35
Ursprungligen av Micke Byström:

Det är vi konsumenter som avgör hur miljövänliga produkter Apple säljer. Jag kommer bojkotta Retina-Macbooks tills Apple skärper sig. Det är knappast omöjligt att fixa acceptabel nivå av miljövänlighet, det är enbart viljan det är fel på.

Vad vet du om viljan?
Finns det någon liknande bärbar dator som är bättre miljömässigt?

Är du medveten om att Apple, till skillnad från många andra, uppfyller Energy Star 5.2?

Ursprungligen av zappee:

Vad vet du om viljan?
Finns det någon liknande bärbar dator som är bättre miljömässigt?

Är du medveten om att Apple, till skillnad från många andra, uppfyller Energy Star 5.2?

Läs på om Retina-macbooken i stället för att tjata på mig. Sen när blev andra företag måttstocken? "Think Different" betyder att gå sin egen väg, men inte att inte samarbeta med goda krafter som försöker hålla en viss nivå och informera konsumenterna.
Missade du att Apple precis drog sig ur EPEAT och kom tillbaka först efter stark kritik? Utan protester hade det sannolikt inte hänt. Vilket stärker mitt argument att det är ja-sägarna som är skadliga för Apples utveckling.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-16 20:11
Ursprungligen av Micke Byström:

Läs på om Retina-macbooken i stället för att tjata på mig. Sen när blev andra företag måttstocken? "Think Different" betyder att gå sin egen väg, men inte att inte samarbeta med goda krafter som försöker hålla en viss nivå och informera konsumenterna.
Missade du att Apple precis drog sig ur EPEAT och kom tillbaka först efter stark kritik? Utan protester hade det sannolikt inte hänt. Vilket stärker mitt argument att det är ja-sägarna som är skadliga för Apples utveckling.

Du har aldrig funderat på att det kanske inte går att bygga rMBP miljövänligare just nu? Därav jämförelsen med andra.

Missade du att EPEAT själv erkänt att deras standarder är gamla och utdaterade och de kommer jobba med Apple för att uppdatera dem?

Ursprungligen av Micke Byström:

Det är vi konsumenter som avgör hur miljövänliga produkter Apple säljer. Jag kommer bojkotta Retina-Macbooks tills Apple skärper sig. Det är knappast omöjligt att fixa acceptabel nivå av miljövänlighet, det är enbart viljan det är fel på.

Bortsätt från att den är svårare att ta isär en tidigare är det fortfarande en av de mer miljövänliga datorerna du kan köpa från en av det mest miljömedvetna datortillverkarna där ute. Så om det gäller viljan att anstränga sig så tror jag det är svårt att hitta en annan tillverkare som gör mer än Apple faktiskt, totalt sett.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 09:17
Ursprungligen av Micke Byström:

Det är vi konsumenter som avgör hur miljövänliga produkter Apple säljer. Jag kommer bojkotta Retina-Macbooks tills Apple skärper sig. Det är knappast omöjligt att fixa acceptabel nivå av miljövänlighet, det är enbart viljan det är fel på.

Funderade lite på det här, och visst är det ju så att vi konsumenter som är en stor del av det viktiga med avseende på företagets miljöpolicy,
Samtidigt är det ju också vi konsumenter som hela tiden kräver mer, nyare, bättre, snabbare, mindre, innovativa, smarta mm mm vad du vill, från företaget och blir sura om dom skyndar långsamt.
Blir ett två-äggat svärd på nått sätt, så det kan inte vara lätt att vara ett företag som i det här fallet apple som har så stora förväntningar på sig att komma med något "nytt" att samtidigt tillgodose alla andra krav på samma gång.
I mitt tycke tror jag nog dom gör sitt bästa i balansgången av att vara "först" och samtidigt inte tumma allt för mycket på miljökraven med dagens teknik.

  • Medlem
  • 2012-07-16 18:39

Väntar med spänning på att Tyskland miljödeklarerar sin el-produktion .

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-22 18:33

Jag vet inte men jag tror att det verkar som Apple antingen gjorde en felkalkulation och trodde att ingen skulle bry sig. När det slog ut i median (kanske pga nyhetstorkan till sommarn) så stod Apple där med rumpan bar. För att rädda sig så tog Bob Mansfield på sig skulden.

Eller så ville de skapa en diskussion om EPEAT reglerena och det ville EPEAT inte. Då tog Apple bort produkterna och ville inte stödja organisationen längre och mer eller mindre sa att EPEAT inte uppfyller moderna krav längre. Vad jag baserar det på är att EPEAT har skrivit att de vill se över sina kriterier nu. Kanske anpassa det lite så att det passar Apples produkter bättre.

EPEAT’s Next Steps « EPEAT

  • Avstängd
  • 2012-07-22 18:42
Ursprungligen av Robo-X:

Jag vet inte men jag tror att det verkar som Apple antingen gjorde en felkalkulation och trodde att ingen skulle bry sig. När det slog ut i median (kanske pga nyhetstorkan till sommarn) så stod Apple där med rumpan bar. För att rädda sig så tog Bob Mansfield på sig skulden.

Eller så ville de skapa en diskussion om EPEAT reglerena och det ville EPEAT inte. Då tog Apple bort produkterna och ville inte stödja organisationen längre och mer eller mindre sa att EPEAT inte uppfyller moderna krav längre. Vad jag baserar det på är att EPEAT har skrivit att de vill se över sina kriterier nu. Kanske anpassa det lite så att det passar Apples produkter bättre.

EPEAT’s Next Steps « EPEAT

Låter som en möjlig orsak och utveckling.
Det enda jag hoppas på att det inte var en ren lobby-, eller som det egentligen är och borde kallas, mut-verksamhet som ligger bakom.

1
Bevaka tråden