Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup av innehåll på en Airport-hårddisk

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har mitt iTunes-bibliotek på en hårddisk kopplad till Airport. Jag har dock ingen backup på detta så om hårddisken tappar sugen är det kört.

Jag har nu en extra USB-disk som skulle kunna funka som backup, men jag skulle vilja slippa koppla in denna till macen. Det bäste vore om backupskivan bildade kedja med Airporten. Sen har jag något program i macen som kör backup då och då och jag slipper hålla på och koppla i och ur en lös hårddisk. Jag har en Macbook Pro som mestadels används i soffan så det blir lite klumpigt med en extra hårddisk där.

Airporten har väl bara en USB men man kanske kan hänga på en USB-hubb?

Kan man ordna detta på något sätt?

Försökte googla fram något men hittade bara samma fråga obesvarad i ett annat forum.

Så länge du får dessa två diskar som nätverksdiskar så går det bra med time machine. Har du bara en port så kan det dock bli svårare.

Ett annat alt kan vara att köpa en time capsule.

Jag kanske skulle beskriva detaljerna lite bättre så blir det enklare att förstå vad jag vill göra.

Hårddisken är partitionerad i tre delar.
1. Musik
2. Filmer
3. Backup

Jag använder redan TImeMachine i min mac och partitionen Backup för att lägga min backup av datorn på. Så TM är redan upptagen med det.

Jag hittade en tråd nu hos Apple där det nämns att man kan använda en usb-hubb för att hänga på fler hårddiskar och sen köra backup med något program.
https://discussions.apple.com/thread/2031693

Chronosync rekommenderas för syncningen. Jag kör även Crashplan, rekommenderas också

Var på väg att förlora all musik en gång, aldrig mer, så nu har jag 3 säkerhetskopior, varav en online på crashplan.

Ursprungligen av panther:

Chronosync rekommenderas för syncningen. Jag kör även Crashplan, rekommenderas också

Var på väg att förlora all musik en gång, aldrig mer, så nu har jag 3 säkerhetskopior, varav en online på crashplan.

Jag vill att programmet ska kunna montera hårddisken själv om den är omonterad. Är det något som de här apparna klarar?

  • Avstängd
  • 2012-07-16 12:26
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag vill att programmet ska kunna montera hårddisken själv om den är omonterad. Är det något som de här apparna klarar?

Chronosync monterar själv...

Ursprungligen av panther:

Chronosync rekommenderas för syncningen. Jag kör även Crashplan, rekommenderas också ...

Jag testade en beta på Bitcasa för ett tag sedan. Crashplan är mycket billigare än Bitcasa - 3$/mån jämfört med 10$/mån. Bitcasa la jag ner för det är för dyrt. Då kan man lika gärna köpa hårddiskar. Men 250 spänn om året är inte mycket att snacka om.

Hur funkar det med farten? Det är en rejäl klump som ska upp i första läget men sen är det väl även intressant hur lång tid det tar att dra ner allt vid en ev återställning.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag testade en beta på Bitcasa för ett tag sedan. Crashplan är mycket billigare än Bitcasa - 3$/mån jämfört med 10$/mån. Bitcasa la jag ner för det är för dyrt. Då kan man lika gärna köpa hårddiskar. Men 250 spänn om året är inte mycket att snacka om.

Hur funkar det med farten? Det är en rejäl klump som ska upp i första läget men sen är det väl även intressant hur lång tid det tar att dra ner allt vid en ev återställning.

Kommer inte ihåg, men det gick väl relativt snabbt. Jag har laddat upp ~2TB, det tog väl några månader i alla fall. Nerladdning har jag inte behövt använda mig av ännu, så det har jag inget svar på.
Sök på crashplan, det var en del snack om det, där finns det säkert om hastigheten också. Folk hade väl lite olika speed om jag inte minns fel, jag var bland de som hade bättre i alla fall

Ursprungligen av panther:

Kommer inte ihåg, men det gick väl relativt snabbt. Jag har laddat upp ~2TB, det tog väl några månader i alla fall. Nerladdning har jag inte behövt använda mig av ännu, så det har jag inget svar på.
Sök på crashplan, det var en del snack om det, där finns det säkert om hastigheten också. Folk hade väl lite olika speed om jag inte minns fel, jag var bland de som hade bättre i alla fall

Jag såg på deras sida att de har en gratistjänst i USA där man får hem en hårddisk. Man fyller på hårddisken och skickar tillbaka. Funkar även vid återställning då man får hem en hårddisk med sitt material på.

Det skulle eventuellt kanske vem vet kunna tyda på att det går rätt långsamt att ta ner via tråd.

Det nämns i den tråden att han använt en USB-hub med strömförsörjning. Om båda mina hårddiskar har strömförsörjning ska man kunna gissa att det även funkar med en passiv hub då? Vore skönt att slippa en adapter till.

Ok, bra.

Då återstår frågan om passiv USB-hubb (se ovan).

  • Avstängd
  • 2012-07-16 12:33
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ok, bra.

Då återstår frågan om passiv USB-hubb (se ovan).

Det måste man nog prova sig fram med, jag lyckades inte med varken passiv eller aktiv hubb (Deltaco) med 2 egen-försörjade USB-HDD, men la inte så mycket tid på det heller.

Vilken Airport var det med?

  • Avstängd
  • 2012-07-16 12:39
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vilken Airport var det med?

Senaste Extremen eller ja, för nått halvår sen kanske... troligen hubben tror jag för den får datorn att uppträda skumt också bara genom att vara inkopplad själv.

Rättelse, det är inte en Belkin utan en Deltaco hubb... sorry.

Ursprungligen av LaHe:

Senaste Extremen eller ja, för nått halvår sen kanske... troligen hubben tror jag för den får datorn att uppträda skumt också bara genom att vara inkopplad själv...

Här står det faktiskt att det ska gå med en hubb
"Dela både en skrivare och en hårddisk, många skrivare, många hårddiskar eller valfri kombination."
Apple - AirPort Extreme - Features - Hard Drive Sharing

Och här nämns att det ska vara en strömsatt hubb
http://support.apple.com/kb/HT2421?viewlocale=sv_SE

  • Avstängd
  • 2012-07-16 15:34
Ursprungligen av Anders Täpp:

Här står det faktiskt att det ska gå med en hubb
"Dela både en skrivare och en hårddisk, många skrivare, många hårddiskar eller valfri kombination."
Apple - AirPort Extreme - Features - Hard Drive Sharing

Och här nämns att det ska vara en strömsatt hubb
Användningsområden för USB-porten på Time Capsule, AirPort Extreme, AirPort Express

Va bra, då vet vi det... så då är det nog den kassa hubben jag köpte, men nu har jag andra nätverklösningar etc så jag behöver inte ha nån HDD på extremen längre, och USB.hubben använder jag inte heller längre.

Edit: Det där på den första länken om hub tror jag rätt bestämt inte fanns med när jag höll på, har nog kommit senare med nån firmware-uppgradering möjligen?

Nu fick jag lite tid över att kolla på det här.

Jag har misstänkt hela tiden att Apple skriver strömsatt hubb bara för att hålla ner antalet supportärenden. Då har de skrivit något som de vet alltid funkar.

Jag har lånat en liten minihubb av en polare nu. Den har 5V-uttag men jag testade först utan ström. Inga problem alls så nu har jag båda hårddiskarna på skrivbordet.

Vad ska jag köra för backupprogram då? Lämpligt känns som att den gör en backup på musiken en gång per vecka eller nåt. Och att det rullar igång automatiskt.

1
Bevaka tråden