Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du nytta av mer RAM-minne? Så här kan du ta reda på det

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Känns det som att datorn säckar ihop när du har mycket igång samtidigt? Får du badbollar med jämna mellanrum?

Kontrollera ditt behov av mer RAM-minne så här:

OBS! Detta är mest tillförlitligt om du haft datorn igång några dagar (eller åtminstone att du jobbat med den en dag).

  1. Öppna Aktivitetskontroll (Protip: Börja skriv Aktivi... i Spotlight).

  2. Se till att knappen/flikenSystemminneär vald.

  3. Ta en titt på radenSidor ut:

Det idealiska är att siffran här är 0. Allt över 0 betyder att någon gång har inte RAM-minnet räckt till och datorn har behövt använda hårddisken som extrahjälp (något som kan sega ner datorn rejält). Om siffran börjar närma sig 100 MB eller mer, har du sannolikt glädje av en uppgradering av RAM-minnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 09:59

Ett annat tips är att titta på hur mycket utrymme du använder i växelfiler (swap files).

Då RAM-minnet "är slut" så lagrar OS X information temporärt i växelfiler på hårddisken. Om du använder åtskilliga 100MB växelfil bör du nog öka minnet om det går.

Du kan se växelfilerna om du i Finder går till mappen /var/vm. Nya växelfiler skapas vid behov. Typiskt blir en ny växelfil dubbelt så stor som den som gjordes sist. Att skapa en ny växelfil kan ta åtskilliga sekunder och under den tiden är datorn normalt komplett låst med en badboll.

Om din hårddisk dessutom är ganska full så kan växelfilerna bli utspridda över disken (fragmenterade) och bli betydligt långsammare (gäller ej om du har SSD).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-13 11:32

"Ett annat tips....", betyder det att jag kan välja ett av sätten, eller behöver jag göra båda?
Om jag har satt i mer minne, och växlingsfilen inte längre behövs, raderas den automatiskt då, eller ligger den kvar och tar plats, trots att den inte behövs?

Edit: jag har en fil där på 67 MB, ser ut som om den skapades när jag startade om sist. Men jag har 8 GB RAM i maskinen, och 0 i sidor ut. Dessutom 3,7 GB ledigt, så att den skulle ha swappat låter inte så troligt, har "aldrig" mer än 3-4 program igång samtidigt. Kan ju vara Safari som har varit igång flera dagar.... men ändå sidor ut = 0...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-13 12:26

Det som finns i tips 1 kanske ska räcka. Men då det som finns i tips två händer så har du en ytterligare mycket stark indikation på att ditt minne är för litet. Om du lyckas få många växlingsfiler har du haft många sidor ut.

Vid omstart raderas alla växlingsfiler, utom swapfile0 som alltid finns. Om du lyckas skaffa många växlingsfiler för att du kört något riktigt stort, men sedan avslutar de stora programmen så KAN systemet börja radera överflödiga växlingsfiler utan att du startar om.

Har du sidor ut=0 så har minnet varit tillräckligt sedan senaste omstart.

Så här ser det ut för mig efter 74 timmars upptid.

Oj... över 9 GB i sidor ut och över 1 GB i växelfilen

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-13 13:45

Bra tråd.
Har funderat på om min mini behöver mer mini, jag tittade på hur mycket fritt minne som fanns och det var runt 50MB, men eftersom ca 1GB var inaktivt gissade jag att det inte var så stort behov.

Men den har 2.89GB pages out och 2.66GB swap file.

Så det får väl bli 16GB till den också, satte det i min MBP nyligen och den har 0 både på pages out och swap file

Har märkt att 16GB RAM är nivån för att slippa skiten - kollat mååånga Macar (med olika användningsområden/uppgifter). 8GB och mindre = sidor ut och swap - 16GB = oftast 0.
Bara en notering som kan vara av värde för en del. 16GB och uppåt är det som gäller. För mig har RAM alltid varit gud och har alltid maxat - prioriteringar får göras på andra ställen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har märkt att 16GB RAM är nivån för att slippa skiten - kollat mååånga Macar (med olika användningsområden/uppgifter). 8GB och mindre = sidor ut och swap - 16GB = oftast 0.
Bara en notering som kan vara av värde för en del. 16GB och uppåt är det som gäller. För mig har RAM alltid varit gud och har alltid maxat - prioriteringar får göras på andra ställen.

Detta gläder mig, då jag väntar på en MBPR med just 16 GB RAM

Får väl peta in 16 GB i min MBP också, men det kostar ju i princip ingenting idag.

En liten fråga: I vilka MBP kan man uppgradera RAM-minnet? Är det bara de äldre modellerna som inte har uppdaterats för i år?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-14 18:04
Ursprungligen av WhereTheStoryEnds:

En liten fråga: I vilka MBP kan man uppgradera RAM-minnet? Är det bara de äldre modellerna som inte har uppdaterats för i år?

Alla som inte har Retina-skärm. Olika mycket beroende på hur gammal MBP du har.

Kör 16 GB ram men ja får PO ändå. 700 MB på 3 dygn ca. Har eg inte gjort något särskilt krävande

Glömde att säga att allt beror på hur många program och dokument man har öppet så klart. jag tillhör gamla skolan som stängrer ner apps jag inte använder eller ska använda närmaste typ dygnet.
Har man 10 feta apps igång plus Safari som inte startats om på en vecka och ett gäng enorma RAW-bilder i RAM så är det klart att det swappas.
Dom som använder mååånga apps och docs öppna jämt och aldrig startar om Safari bör nog ha 512GB och uppåt i RAM

  • Avstängd
  • 2012-07-15 03:32

En fråga bara, kanske dum, men vet inget om sånt här mer än att RAM i mängder är bra typ...

Tex Photoshop använder ju cachefiler mm på HDD, räknas dessa in, eller är det bara det OSX självt gör? (Exempel 1 då från trådskaparen)

  • Medlem
  • Härryda
  • 2012-08-19 20:04

Tack för en bra guide!

Jag har en MBP late 2011 i5 med 4 GB ram och tänker uppdatera. Hur mycket kan man stoppa i den egentligen? Apple säger max 8GB. Men vad jag förstår det som så går det med mer?

Hur petig måste man vara med exakt betäckning på minnet? Spelar det någon roll om det är CL7 eller CL9? Hastigheter osv?

Vad skulle ni rekommendera mig för något?

Ursprungligen av Nixe:

Tack för en bra guide!

Jag har en MBP late 2011 i5 med 4 GB ram och tänker uppdatera. Hur mycket kan man stoppa i den egentligen? Apple säger max 8GB. Men vad jag förstår det som så går det med mer?

Hur petig måste man vara med exakt betäckning på minnet? Spelar det någon roll om det är CL7 eller CL9? Hastigheter osv?

Vad skulle ni rekommendera mig för något?

[ATTACH="CONFIG"]34342[/ATTACH]

Finns massor med info ang din fråga på forumet:

http://www.99mac.se/macbook-pro-air/285731-vilket-ram-minne-skall-kopa-mbp2011.html
http://www.99mac.se/macbook-pro-air/284442-8-gb-ram-shit-brukar-saga.html
http://www.99mac.se/artiklar/2701-guide-uppgradera-ditt-ram.html

Jag skulle säga att 8gb räcker. Men det beror på vad du gör med din dator, dessutom är RAM väldigt billigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-01 15:24
Ursprungligen av Raumschiff:

Känns det som att datorn säckar ihop när du har mycket igång samtidigt? Får du badbollar med jämna mellanrum?

Kontrollera ditt behov av mer RAM-minne så här:

OBS! Detta är mest tillförlitligt om du haft datorn igång några dagar (eller åtminstone att du jobbat med den en dag).

  1. Öppna Aktivitetskontroll (Protip: Börja skriv Aktivi... i Spotlight).

  2. Se till att knappen/flikenSystemminneär vald.

  3. Ta en titt på radenSidor ut:

Det idealiska är att siffran här är 0. Allt över 0 betyder att någon gång har inte RAM-minnet räckt till och datorn har behövt använda hårddisken som extrahjälp (något som kan sega ner datorn rejält). Om siffran börjar närma sig 100 MB eller mer, har du sannolikt glädje av en uppgradering av RAM-minnet.

När jag kör Aktivitetskontrollen finns inget som heter systemminne... Det finns en flik som heter minne, men där finns inget som heter sidor ut...

Dock finns en information som heter växelfil och där har jag 0(noll).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-01 18:06

Det var före Mavericks.

1
Bevaka tråden