Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule + lagring

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-07-31 12:44
Ursprungligen av hejnej:

Jaha okej, en annan fråga, är ganska dåligt på sånt. Men en TC är nu beställt.
Undrar dock om jag kan ha den som extern hårddisk, eller funkar den bara som en backup till TM.
TC:en är på 2 TB.

Både och, börja med att tilldela hur stor din TM backup tex, 1,5-2 gånger din dator, ska vara etc och gör en första backupp.
När den är klar skapar du en mapp på rooten av TC dit du sen kan lägga dit egna filer och mappar som du vill, tänk bara på att inte fylla den så TM-backuppen inte får plats
OBS! gå inte in och rota i backupmappen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 08:24

Den funkar som en extern hårddisk. TM använder det utrymme den behöver och växer alltså med tiden. När disken börjar bli full tar den bort de äldsta kopiorna.
Så visst kan du spara annat på den samtidigt. Själv gör jag inte det, för mej är en "backupdisk" en disk enbart för backup (även om TM inte egentligen räknas dit), så jag låter den få ha hela disken för sej själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 17:38

Men vad jag har förståt, tillexempel har jag 700 GB HDD. Min TM-backup ska vara alltså ungefär 1.4 TB och resten kan jag ha som en extern hårddisk. Där jag kan lägga in filmer och sånt. Men sen undrar jag hur man gör en mapp på rooten av TC? Tack för du svarar på mina dumma frågor LaHe.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 17:49
Ursprungligen av hejnej:

Men vad jag har förståt, tillexempel har jag 700 GB HDD. Min TM-backup ska vara alltså ungefär 1.4 TB och resten kan jag ha som en extern hårddisk. Där jag kan lägga in filmer och sånt. Men sen undrar jag hur man gör en mapp på rooten av TC? Tack för du svarar på mina dumma frågor LaHe.

Ja, i princip, men om du inte skyfflar mycket data ur & i datorn så kan du ju kanske skapa en på 1TB och ta en 1TB till annat.
TM funkar så, att när det blir fullt på backuppen börjar den kasta gammalt som inte behövs för en återställning typ, men det blir du förvarnad om, om du inte stängt av det.

Jag menade med rooten bara att du inte ska gå in i TMbackuppens skivavbild att rota utan göra den utanför den sas.
Kan inte just TC, men på en vanlig NAS så skapar man ju en map som man döper till vad som helst, kallas ofta för en share som man tilldelar users + den admin som alltid måste finnas.
Det gör man oftast efter man skapat sin TM map sas.
Funkar TC som en vanlig hårddisk är det bara att skapa en ny map sen "bredvid" TM-mappen om du förstår?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-01 05:02
Ursprungligen av LaHe:

Ja, i princip, men om du inte skyfflar mycket data ur & i datorn så kan du ju kanske skapa en på 1TB och ta en 1TB till annat.
TM funkar så, att när det blir fullt på backuppen börjar den kasta gammalt som inte behövs för en återställning typ, men det blir du förvarnad om, om du inte stängt av det.

Jag menade med rooten bara att du inte ska gå in i TMbackuppens skivavbild att rota utan göra den utanför den sas.
Kan inte just TC, men på en vanlig NAS så skapar man ju en map som man döper till vad som helst, kallas ofta för en share som man tilldelar users + den admin som alltid måste finnas.
Det gör man oftast efter man skapat sin TM map sas.
Funkar TC som en vanlig hårddisk är det bara att skapa en ny map sen "bredvid" TM-mappen om du förstår?

Jag är så jäkla dåligt på sånt här, men tyckte att jag skulle börja lära mig det så småningom.
Jag har varit inne i lite olika forum och försökt lära mig, men jag kan verligen inte urskillja på allting.
Så därför kommer jag med så många dumma frågor.

Jag hade tänkt mig att ha två partioer på TC:en. Där ena partionen till TM-backup och den andra partionen till
bara lite skit som till expempel filmer och så. För jag vill ta bort lite skit från den orginala HDD:en till TC:en.
Dessa filmer eller filer är jag inte rädd om, så jag behöver ingen backup till.
Utan vill bara inte belasta min orginala HDD.

Men ska se om jag har fattat rätt. Du menar att jag ska skapa en partion på TC:en till TM-backup och den ska vara i NAS.
Den andra partionen som jag ska ha lite skit och så, den ska vara utanför NAS. Men om den är utanför NAS, går det ändå att streama till en Apple tv (gen 3) utan att datorn behöver vara på? Blir det verkligen två partioner, ifall om jag ska bara skapa bara en mapp utanför
NAS? Oj vad snurrigt allt är.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-01 10:48

Nej det är inte så. Du behöver inte jiddra med partitioner alls. Utan skapa bara en mapp Filmer direkt på NASen och lägg dina filer där.
När du startar TM kommer det att finnas en sparsebundle-fil på din NAS. Det blir din backup. Det är inte krångligare än så.
Du behöver dock mounta NASen på den maskinen du ska köra TM på.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 12:41
Ursprungligen av kenjon:

Nej det är inte så. Du behöver inte jiddra med partitioner alls. Utan skapa bara en mapp Filmer direkt på NASen och lägg dina filer där.
När du startar TM kommer det att finnas en sparsebundle-fil på din NAS. Det blir din backup. Det är inte krångligare än så.
Du behöver dock mounta NASen på den maskinen du ska köra TM på.

Tack, det var kort och bra

NAS betyder helt enkelt att det är en enhet på nätverket med media i som man kan skriva och läsa på, en hårdisk/ssd alltså som flera kan komma åt med olika datorer.

Mounta behöver man inte då en TC finns att välja i TM när du ska ange en backup-mottagare.
Mounta är detsamma som att lägga en hårddisk etc på skärmens skrivbord typ, som din interna hdd. om du ställt in det så i inställningar i Finder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-01 13:35

Om man har en NAS (inte en TC) tror jag man måste mounta den. TM hittar inte nätverksdiskar annars.

Ursprungligen av kenjon:

Om man har en NAS (inte en TC) tror jag man måste mounta den. TM hittar inte nätverksdiskar annars.

TM hittade min NAS (QNAP) alldeles utmärkt.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 15:37
Ursprungligen av kenjon:

Om man har en NAS (inte en TC) tror jag man måste mounta den. TM hittar inte nätverksdiskar annars.

Min Drobo NAS hittades också utan att mappa men i den var man tvungen att skapa en TM share först, sen bara funka det.

En annan nu slaktad NAS var man tvungen att mappa först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-01 23:41

Tack kenjon för hjälpen och tack till dig LaHe för att du förklarade vad NAS och Mounta är, för jag är totalt värdelöst på datorer.
Men som sagt försöker lära mig.

Nu börjar jag iaf förstå.

Men nu upptäckte jag hur jag har klantat till också. Det är nämligen så jag köpte min MacBook Pro förra året, den är tidig 2011.
När jag väl satte igång datorn så satte jag aldrig igång TM. För jag tror det att det var samma skit program som windows verisonen ''systemåterställning'' Så valde att aldrig sätta igång den.Men nu när jag är lite mer påläst angående TM så verkar det att den är en bra funktion som faktiskt fungerar också, inte som systemåterinstyällnig i windows.

Men problemet nu är att jag har köpt TimeCapsule och ska aktivera TM. Men nu har det gått ett år, det blir ju lite fel känns det som. Jag vill ju ha en systemåterställning där den går tillbaka till den dagen jag köpte datorn där allt var färsk. Nu blir det att om det händer nånting och jag ska använda TM så blir det dagens datum ändå för det är först nu jag ska använda TM.

Så jag tänkte formatera om datorn till fabrikinställningar och göra en ny fräch start. Men jag är jätterädd om mina bilder som jag har sen högstadiet. Det är många år sen tillbaka, så vill helst inte förlora några bilder. Förnärvarande har jag ingen extern HDD förutom min nya TC. Så skulle jag kunna bara använda TC:en till endast en vanlig HDD för att föra över viktiga bilder och så. Som sagt jag vill inte aktivera funktionen TimeMachine tills jag har formaterat om datorn. Går det bra då eller måste jag ändå köpa en vanlig extern HDD ?

Sen måste jag också säga att jag har köpt ML på appstore så har det inte på usb eller på nån skiva.

Hm kanske borde starta en ny tråd. Men är helt ny här så bara säga till om jag är helt fel ute.

Mvh: Ravve

Du behöver absolut inte formatera om datorn och börja om från en tom installation. Det är helt onödigt! Själva grundtanken med Time Machine är inte att du ska gå tillbaka till tidernas begynnelse utan kanske till förra veckan om du (till exempel) tog bort någon fil av misstag – då kan du återställa den från TM! Likaså är det bra att ha en Time Machine-backup om (läs: när) en hårddiskkrash inträffar och du behöver byta hårddisk och installera om systemet. Genom att återställa från TM får du maskinen i samma status som sista backupen innan den krashade.

  • Avstängd
  • 2012-08-02 00:04

Skapa en map på TC och lägg allt du villa ha kvar från datorn, som bilder dokument, köpta program (utanför appstore), om du sparat installations filerna... musik etc... gå igenom datorn helt enkelt och lägg det som du vill kunna lägga tillbaka igen sen... vissa program i program-mappen går också, men många går inte att göra så med... så kolla om du kan hämta dom igen, och glöm inte licenser mm.

Installer om datorn från början skapa din TM, och lägg tillbaka/installera dom viktiga programmen i lugn takt och se att dom funkar etc... låt TM gå så kan du alltid backa om det skiter sig.

Hur du gör en ren ML installation kan du söka fram här på forumet.

Lycka till.

Edit: Eller som suddgummi sa ovan. Fast ibland kan det vara skönt med en ren installation för att bli av med en massa skit man kanske har snurrandes som man glömt bort och inte behöver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 01:02

Nee men precis, har haft den i ett år. Börjar bli lite småseg också.

tack för allt, så nästa projekt att formatera om datorn.

Mvh: Ravve

Bevaka tråden