Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med låsningar och svar i OS 10.6

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Idag när jag skulle starta datorn så ville inte os x starta som det brukar. Kom bara till den grå laddskärmen med äpplet i mitten. Stod så i flera minuter. Testade att istället starta Windows(boothcamp) vilket inte var något problem. Så gjorde ett försök till med os x utan resultat. Startade om pram utan resultat. Startade upp i felsäkert läge vilket funkar utan problem. Rensade där bort lite skit med cleanmymac, kollade disken med skivverktyg som sa att det inte var nåt fel på den. Dock startade jag om med startskivan och gjorde en reparation utan att den hittade nåt där, kollade om det fanns några uppdateringar vilket det inte gjorde. Provar starta som normalt igen. Nu gick os x igång efter ca 4 min laddande men det tar otroligt lång tid innan allt har laddat klart. Om man sen försöker göra nåt, som tex få ner äpple-meny så låser det sig och regnbågsballongen kommer fram. Efter några minuter kommer menyn ner. När man försöker gå vidare, tex öppna systeminställningr, så låser det sig igen men efter några minuter igen kan det ploppa upp. Samma sak om man försöker öppna ett program eller navigera i Finder. Lyckades ta mig in i aktivitetskontrollen och den visade att bara ca 2,5% av processorn används.
Datorn är en MacBook Pro från 2009 med snow leopard på. Har inte installerat nåt på sistone. Fick tankarna på att hårddisken börjat ge sig men det funkar ju både i säkert läge och i Windows plus att den inte låter nåt speciellt anorlunda.
Lång förklaring vart det men hoppas på att någonförstår mitt problem.
Tack på förhand!
/Stefan

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-06 23:51

Låter som ett fel på hårddisken.

Testa med ett hårdvarutest, men troligen så kommer den inte visa ngt fel. Har du en annan disk så testa den då jag, som mattiL, tror att det är fel på disken.

Hårdvarutestet visade inget. Nästan säker på att det är hårddisken nu då även Windows börjar sega o låser dig emmelanåt. Ska se om jag kan fastställa det på något sätt. Måste göra en backup först... Så här man inser att man behöver en timecapsule!?

Ursprungligen av Mad_fool:

Hårdvarutestet visade inget. Nästan säker på att det är hårddisken nu då även Windows börjar sega o låser dig emmelanåt. Ska se om jag kan fastställa det på något sätt. Måste göra en backup först... Så här man inser att man behöver en timecapsule!?

Använd en helt vanlig HDD och ta backup med timme machine annars. Fungerar riktigt bra

Ursprungligen av barbapappa_86:

Använd en helt vanlig HDD och ta backup med timme machine annars. Fungerar riktigt bra

Tack för tipset! Ska göra ett försök

Har fått några fler symtom nu också.
Installerade truecrypt för att lägga över lite filer på en extern disk som jag lånat. Det gick inte att öppna det programmet, jag är inte heller nån expert på felmedellanden men jag förstod det som om det inte hår att komma åt vissa filer som behövdes.
Den andra grejen är att jag skulle föra över några filer från osx partisionen till win partisionen så gick det inte få över vissa filer. Fick felmedellanden om crc-fel som är nån typ av läsfel.
För mig låter det som jag kan vara ännu mer säker på att det är just hårddisken som börjar ge sig!?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-13 12:15

Och är det så ska du inte använda den, gör backup först! Inget annat. Så fort du skriver på disken kan situationen förvärras och du kanske inte ens kan göra backup då. Och det går fort, kan ske nu!

1
Bevaka tråden