Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös streaming musik via AP Express - störningar utan mönster (kan Extreme hjälpa?)

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-06 16:30
Ursprungligen av bjorsi:

Vilken internetleverantör har du?
Vad får du för hastighet om du kör bredbandskollen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-06 16:37
Ursprungligen av Tommy66:

Har du testat att köra en bredbandskoll när det hackar?
Belastar någon annan i hushållet nätet samtidigt vid strömning av musik?

Är det ADSL från Telia du har?
ComHem vet jag av erfarenhet har väldigt svajjiga hastigheter men vet inte hur det är för Telias del.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-06 17:21
Ursprungligen av bjorsi:

Har du testat att köra en bredbandskoll när det hackar?
Belastar någon annan i hushållet nätet samtidigt vid strömning av musik?

Är det ADSL från Telia du har?
ComHem vet jag av erfarenhet har väldigt svajjiga hastigheter men vet inte hur det är för Telias del.

Bör göra det, testa kollen när det hackar som du skriver.

Hade en teori härförleden - apropå annan belastning - som pekade i den riktningen. När jag styrde musiken via iPhonen (Remoteless alternativt från Spotify-appen direkt, minns inte säkert) och sedan hoppade in i Mail-appen (och den då söker efter nya meddelanden) så hackade det. Ett antal gånger, vid den manövern. Så känns ju som att det kan finns en hållbar teori trotsallt.
Bör ju egentligen vara detta, som du nu oxå är inne på, kan man tycka. Med tanke på de fakta jag i övrigt har i caset.

Yes ADSL (Telia).

Hur fungerar det om du streamar lokalt lagrad musik och inte använder Spotify?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-06 19:49
Ursprungligen av Megolon:

Hur fungerar det om du streamar lokalt lagrad musik och inte använder Spotify?

Det är ngt jag funderat på innan och ja... det har mig veterligen aldrig strulat när jag spelar musik ur mitt eget bibliotek (hårddisk).
Så att infrastrukturen (husets trådbundna resp den trådlösa) inte har några grundläggande fel kan ju rimligen slås fast.

Lite ytterligare fakta, från nyss inhämtade tester i hemmet:

När jag kör Spotify/Airfoil med uppspelning på iMac, ATV (trådbunden) och en AP Express så funkade det. Så snart jag däremot trycker på F10-knappen (heltyst) på iMacen så börjar det hacka på ATV:n och Expressen! När jag återaktiverar ljudet/högtalarna på iMacen genom ett nytt F10-tryck, precis när de övriga två är tillfälligt tysta, så är det tyst även i den - i en sekund eller två.
Låter jag det sedan vara så, d v s utan att F10-tysta iMacen så lirar även övriga båda utan att hacka.

Jag testar då även att göra motsvarande fast med iTunes och min lokalt lagrade musik.
Resultat: Inga bekymmer. D v s funkar utan hackande oavsett "F10".

Detta var resultatet vid dagens tester - å jag testade ett flertal ggr, med samma resultat.

Någon som blir klokare av detta...?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-07-06 19:52

Man kan ju kolla Airport-verkyg när det hackar, då ser man om internet hackar (signalen har en annan färg). Då är det Telia.

Förklara för den okunnige vad du menar med F10

Initialt är mitt intryck att ditt internet är för långsamt/ostabilt.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-06 20:00
Ursprungligen av Megolon:

Förklara för den okunnige vad du menar med F10

Tangentbordet. F10-knappen. Som hos mig innebär Tysta ner (iMacens högtalare) helt. (F11 betyder Sänka, F12 Höja volymen.)

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-06 20:02
Ursprungligen av Hjopek:

Man kan ju kolla Airport-verkyg när det hackar, då ser man om internet hackar (signalen har en annan färg). Då är det Telia.

Kollade färgerna via Airport-verktyg nu och det var grönt ljus hela vägen, även när musiken hackar.

Gjorde också ny mätning via Bredbandskollen precis under hackandet:

Ursprungligen av Tommy66:

Tangentbordet. F10-knappen. Som hos mig innebär Tysta ner (iMacens högtalare) helt. (F11 betyder Sänka, F12 Höja volymen.)

Ok men då förstår jag än mindre faktiskt.
Så när du spelar musik så låter det i din dator OCH dom enheterna du streamar till och när du tystar ljudet på datorn börjar det hacka?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-06 20:11
Ursprungligen av Megolon:

Ok men då förstår jag än mindre faktiskt.
Så när du spelar musik så låter det i din dator OCH dom enheterna du streamar till och när du tystar ljudet på datorn börjar det hacka?

Då är vi två...
Jag fattar inte heller detta samband.

Har lagt energi på detta dropout-strul under perioder i åravis (ibland tar jag nya tag... som nu i första semesterveckan och med partystrul i färskt minne) men detta resultat/konsekvens har jag inte kartlagt eller upplevt tidigare (betyder inte att det inte kan ha varit så hela tiden - vid de tillfällen då det strulat).

Ursprungligen av Tommy66:

Då är vi två...
Jag fattar inte heller detta samband.

Har lagt energi på detta dropout-strul under perioder i åravis (ibland tar jag nya tag... som nu i första semesterveckan och med partystrul i färskt minne) men detta resultat/konsekvens har jag inte kartlagt eller upplevt tidigare (betyder inte att det inte kan ha varit så hela tiden - vid de tillfällen då det strulat).

e

Så du använder inte AirPlay när du streamar musik?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-06 21:16
Ursprungligen av Megolon:

e

Så du använder inte AirPlay när du streamar musik?

Normalt inte nej.
Mig veterligen kan man inte spela på Flera ställen samtidigt med AirPlay, utan tvingas välja en. (Vi har flera platser i kåken där vi önskar avlyssna/lira samtidigt. Med Airfoil/Remoteless så kan man göra det och dessutom styra volymen individuellt mellan dessa.)

För att ytterligare krångla (?) till bilden av mina bekymmer så vill jag minnas att man nyttjar AirPlay när man streamar något från t ex Sveriges Radio (Radiosportens sändningar t ex) och även där har det hackat.

Ursprungligen av Tommy66:

Normalt inte nej.
Mig veterligen kan man inte spela på Flera ställen samtidigt med AirPlay, utan tvingas välja en. (Vi har flera platser i kåken där vi önskar avlyssna/lira samtidigt. Med Airfoil/Remoteless så kan man göra det och dessutom styra volymen individuellt mellan dessa.)

För att ytterligare krångla (?) till bilden av mina bekymmer så vill jag minnas att man nyttjar AirPlay när man streamar något från t ex Sveriges Radio (Radiosportens sändningar t ex) och även där har det hackat.

Från iTunes så går det att spela upp på flera AirPlay enheter samtidigt.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-06 21:39
Ursprungligen av Megolon:

Från iTunes så går det att spela upp på flera AirPlay enheter samtidigt.

Från iTunes yes - men inte från Spotify (m fl), vad jag vet.
Å vi lyssnar typ 95 % därifrån så därav behovet av Airfoil/Remoteless/Flera-lösningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-07 12:19

Kul med en tråd från 2012 som fortfarande är aktuell (men mindre kul för dig ) När jag läst tråden går tankarna i två huvudspår:

1) Vad är skillnaden mellan Spotify (dropouts) och iTunes (funkar)? Jo, iTunes läser musik från hårddisken medan Spotify strömmar musiken från nätet. Men faktum är att Spotify största delen av tiden också läser från hårddisken där den buffrat musiken som den laddar ner i förväg under kortare perioder. Kan det vara dessa perioder som ibland gör att nätverkets kapacitet inte räcker, om det i perioder får hantera dubbelriktad trafik? (jag har inte riktigt förstått hur ditt nätverk är uppbyggt, vad som går trådat respektive trådlöst) Men jag tror inte att detta är ett rent wifi-kapacitetsproblem, magkänslan säger mer något med spotify/airfoil-kombinationen. Men några saker att kolla:

  • Har du uppdaterat firmware i dina AP Express, TC, AppleTV etc

  • Senaste version av Airfoil/Spotify?

  • Hur gammal iMac har du, kan det vara den som är flaskhalsen när den ska skyffla ljudkällor och nätverkstrafik mellan olika mjukvaror internt?

  • Uppstår hackandet bara när musiken kört på längre tid? Hjälper omstart av Spotify eller Airfoil? (eller datorn). Kollat inställningen för buffertfilens storlek i Spotify? Finns något liknande för Airfoil?

2) Fenomenet när du stänger av ljudet på iMacen är intressant och pekar helt klart på Airfoil. Jag har inte använt det själv (men väl Audio Hijack Pro också från Rough Amoeba). Är det inte så att du i Airfoil kan välja ljudkälla, antingen ett specifikt program som Spotify alternativt systemljudet? Pröva i så fall ändra.

Googlar man så är det många som upplever liknande problem som dig med Airfoil i kombination med olika ljudkällor. Någon tråd jag såg svarade Rough Amoeba att de fått in rapporterna men problemet är så inkonsekvent (funkar eller funkar inte med samma rapporterade setup) att de inte kommit till rätta med det.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-07 16:32
Ursprungligen av IngoX:

Kul med en tråd från 2012 som fortfarande är aktuell (men mindre kul för dig ) När jag läst tråden går tankarna i två huvudspår:

1) Vad är skillnaden mellan Spotify (dropouts) och iTunes (funkar)? Jo, iTunes läser musik från hårddisken medan Spotify strömmar musiken från nätet. Men faktum är att Spotify största delen av tiden också läser från hårddisken där den buffrat musiken som den laddar ner i förväg under kortare perioder. Kan det vara dessa perioder som ibland gör att nätverkets kapacitet inte räcker, om det i perioder får hantera dubbelriktad trafik? (jag har inte riktigt förstått hur ditt nätverk är uppbyggt, vad som går trådat respektive trådlöst) Men jag tror inte att detta är ett rent wifi-kapacitetsproblem, magkänslan säger mer något med spotify/airfoil-kombinationen. Men några saker att kolla:

  • Har du uppdaterat firmware i dina AP Express, TC, AppleTV etc

  • Senaste version av Airfoil/Spotify?

  • Hur gammal iMac har du, kan det vara den som är flaskhalsen när den ska skyffla ljudkällor och nätverkstrafik mellan olika mjukvaror internt?

  • Uppstår hackandet bara när musiken kört på längre tid? Hjälper omstart av Spotify eller Airfoil? (eller datorn). Kollat inställningen för buffertfilens storlek i Spotify? Finns något liknande för Airfoil?

2) Fenomenet när du stänger av ljudet på iMacen är intressant och pekar helt klart på Airfoil. Jag har inte använt det själv (men väl Audio Hijack Pro också från Rough Amoeba). Är det inte så att du i Airfoil kan välja ljudkälla, antingen ett specifikt program som Spotify alternativt systemljudet? Pröva i så fall ändra.

Googlar man så är det många som upplever liknande problem som dig med Airfoil i kombination med olika ljudkällor. Någon tråd jag såg svarade Rough Amoeba att de fått in rapporterna men problemet är så inkonsekvent (funkar eller funkar inte med samma rapporterade setup) att de inte kommit till rätta med det.

Stort tack för att du (tack till alla som försöker avhjälpa ett till synes hopplöst case) lägger energin.
Känner igen delar av det du skriver... Här svar/kommentarer:

1.
Mitt nätverk.
- Telia ADSL. Via modem (fick ett helt nytt/modernt för inte så länge sedan, i samband med abg-uppgradering) till TC 2GB.
- Trådbunden trafik till iMac, ATV3, CanalDigital-box, PS3, PC samt en handfull (sov)rum. I två av dessa sovrum finns vardera en Airport Express ansluten, trådbundet. Uttagen på TC räcker inte till utan i anslutning till den finns det också en switch för att täcka behoven.
- Trådlös trafik till två st AP, en ATV1 (sällan igång), två iPhone6, fyra iPadMini och en iPad4. Alla dessa devices är inte nödvändigtvis igång alltid och när det gäller om antalet skulle vara boven så fanns det inte heller så många när problemen startade.

För samtliga fyra AE så hade jag initialt inställningen "Utöka ett trådlöst nätverk" men då signalen (signalvisaren/mätaren på devicen) var så svag trots att man stod precis invid ett par av dem - samt att jag läste ngt i en tråd - så har jag idag "Skapa ett trådlöst nätverk" för två av dem, de båda som är trådbundna.
Yes, betyder att vi har tre olika tillgängliga nätverk i huset just nu (eller fyra om man räknar in 5GHz-alternativet från TC:n). Jag förstår att det säkert kan vara fel men surfandet blev betydligt bättre i de rum där dessa sitter. Det jag egentligen är ute efter är enbart säkrad signal (signalförstärkare) - inte flera nätverk - och genom att göra två av AE trådbundna så uppnådde jag det. Å mig veterligen kan man inte haka på dem trådbundet på TC (som "Utöka ett trådBUNDET nätverk") och då blev detta lösningen. Eller är jag ute å seglar här? (Yes, betyder att man oftast aktivt/manuellt får peka ut bästa trådlösa nätverk om man rör sig i huset med sin padda.)

Firmware/versioner.
- Yes, alla skall uppdateras automatiskt enl mina inställningar.

Ålder iMac.
- Aug 2010. Men märk väl att när problemen började så var den ytterst ny.

Tid och omstarter.
- Nä, kan uppstå även efter kort tids spelande. (Samtidigt som det alltså kan funka prickfritt i ett halvt dygns streckspelande...)
- Omstart Spotify och/eller Airfoil, TC/modemet eller aktuell device (ATV/AE) avhjälper ej. Inte heller omstart datorn/iMacen.

Buffertstorlek.
- Jag hittar inte var man ändrar detta, varken i Airfoil eller i Spotify (kan man det?).

2.
Ja verkligen intressant. Det är oxå en ny iakttagelse från min sida. (Betyder inte att det inte varit så tidigare - även om det förvånar mig att jag inte skulle ha noterat det tidigare... under alla dessa år.) Skulle det vara förklaringen/anledningen så vore jag superlycklig, för det vore en liten ansträngning att låta iMacens högtalare vara aktiva (minsta läget/volymen räcker)!

Yes, man kan ändra från Spotify till systemljudet (eller iTunes för den delen) i Airfoil. Avhjälper inte heller Spotify-lyssning.

Det tyngsta hotet/argumentet mot att "F10" skulle lösa hela biffen är mitt minne av att det varit tillfällen med dropouts/hack även vid AirPlay. D v s vid uppspelning direkt (?) från iPhonen/iPaden via en AE från t ex www.sr.se.
Kan det månne ha varit så att jag vid de tillfällena satt igång radiosändningen via iMacen, nyttjat Airfoil (Systemljudet) för uppspelning via en AE och stängt av iMac-ljudet med F10…? Vore ju skönt om svaret är ja på den frågan.

Mkt av ovanstående har jag nu (ånyo) testat under tiden som jag skrivit detta inlägg. Hur rättvisande det är har jag svårt att inför domstol uttala mig om... men det händer uppenbarligen (här å nu)!
Just nu har jag stängt av Airfoil (måste göras, annars kommer man inte åt högtalarna - någon AE/ATV) och lirar från Spotify-APPEN via AirPlay på iPhonen via den AE som jag testat med nu (å som alltså hackat i massor). Resultatet efter 10 minuter är 0 dropouts.

Jag ska låta det rulla så ett tag till.
Å sen skall jag också ta en annan streaming-källa än Spotify och köra med Airfoil Systemljud för uppspelning i en AE - och samtidigt testa F10-teorin. En web-adress, ej app (browser Firefox).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-07 16:43

Helt rätt tycker jag att ha dina AirportExpress inställda på att skapa nytt nätverk. Men använda samma SSID (nätverksnamn) så underlättas "roamingen". De bör också ligga inom samma logiska IPadressområde (och jag skulle sätta dem på fasta IPadresser utanför DHCP-scoopet).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-07 17:04

Ytterligare intressant (relevant?) fakta, efter färskaste testandet.

- När jag nu kör ett sommarpratar-inslag (ej livesändning) från www.sr.se och med Airfoil inställt på Systemljud så uppstår INTE nämnda F10-fenomen. D v s ljudet droppar inte i AE:n av att jag F10-dödar ljudet på iMacen. Å inte annars heller - utan en kvarts avlyssning via enbart denna AE funkar alldeles utmärkt.

- När jag då pausar den avlyssningen och i stället playar igång låt på Spotify, då är F10-fenomenet tillbaka! (D v s förändrat lyssnarutfall inom bara några sekunder.)

Dessutom...

När F10-fenomenet uppstår - med Systemljud - så har det ingen betydelse huruvida högtalare Computer har aktiverats eller ej (i Airfoil, se dump), det är "F10" i sig som gör att eftermiddagens droppande uppstår. Available eller Active, i båda fallen hackar ljudet i AE:n om jag har tystat iMacen med F10.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-07 17:14
Ursprungligen av kenjon:

Helt rätt tycker jag att ha dina AirportExpress inställda på att skapa nytt nätverk. Men använda samma SSID (nätverksnamn) så underlättas "roamingen". De bör också ligga inom samma logiska IPadressområde (och jag skulle sätta dem på fasta IPadresser utanför DHCP-scoopet).

OK, tack, då är jag inte fel på det vad gäller den delen.

Jag är inte med på varför jag skall döpa dem (alla tre) till samma namn? Känns väl mer som att det blir rörigt att veta vilket man är anslutet till då? Eller menar du att man på så sätt (önskvärt!) kan få paddorna/iPhones att hoppa över till starkaste nätverket automatiskt genom att döpa dem så...?

Du får gärna ge mig lite mer detaljerade instruktioner för det du skriver om "logiska IP-adressområden".
Gissar att jag då skall ändra inställningen hos såväl TC:n samt de båda trådbundna AE.
Med "Router-läge: Endast DHCP"?
I nuläget står det "DHCP och NAT" för TC:n och "Av (bryggläge)" för de båda trådbundna AE.

Vilka värden är det i så fall som skall anges i fälten inunder?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-07 17:24

Nu sitter jag på en motortävling, men det där ser inte riktigt ut. Du borde ha 192.168.x.x eller 10.x.x.x under Nätverk...
Adresserna som visas där verkar vara skarpa adresser, som kan finnas på Internet (kolla under fliken Internet).

Ursprungligen av kenjon:

Nu sitter jag på en motortävling, men det där ser inte riktigt ut. Du borde ha 192.168.x.x eller 10.x.x.x under Nätverk...
Adresserna som visas där verkar vara skarpa adresser, som kan finnas på Internet (kolla under fliken Internet).

Även jag tycker det är skumt.

Men han har inte NAT aktivt som du ser i bilden. Inställningen i sig är korrekt.
Om, han nu har ett företagsabonnemang med så många IP-adresser.

@Tommy66, du får allt berätta för oss varför NAT är inaktiverat och hur det kommer sig att du snor skarpa adresser?
Om du inte har rätt till dem så ställer du bara till med problem för både dig själv och andra som skall ha adresserna.

Är det ett privat Telia ADSL-abonnemang har du bara rätt till 1 IP-adress åt gången från din operatör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-07 18:45
Ursprungligen av Tommy66:

OK, tack, då är jag inte fel på det vad gäller den delen.

Jag är inte med på varför jag skall döpa dem (alla tre) till samma namn? Känns väl mer som att det blir rörigt att veta vilket man är anslutet till då? Eller menar du att man på så sätt (önskvärt!) kan få paddorna/iPhones att hoppa över till starkaste nätverket automatiskt genom att döpa dem så...?

Du får gärna ge mig lite mer detaljerade instruktioner för det du skriver om "logiska IP-adressområden".
Gissar att jag då skall ändra inställningen hos såväl TC:n samt de båda trådbundna AE.
Med "Router-läge: Endast DHCP"?
I nuläget står det "DHCP och NAT" för TC:n och "Av (bryggläge)" för de båda trådbundna AE.

Vilka värden är det i så fall som skall anges i fälten inunder?

På de två AP Express som du har anslutna med ethernetkabel från TimeCapsule ska du under Nätverk/Routerläge ställa in på AV (bryggläge). Då blir det TC som sköter om tilldelningen av ip-adresser för alla enheter i huset, oavsett vilken accesspunkt som används och du kan glömma det @kenjon skrev om logiska ip-adressområden.

Sedan ska du precis du gjort under Trådlöst ställa in "skapa ett nätverk" MEN som @kenjon också skrev ställa in samma nätverksnamn (ssid) och lösenord som du har på TC och de andra APE. Slutresultatet blir som du ville kalla det, att utöka ett trådBUNDET nätverk. Dina enheter kommer automatiskt ansluta (routa) till den accesspunkt som ger bäst täckning. Och detta är alltså mer effektivt än att "utöka ett trådLÖST" nätverk då AP Expressen ställs in att bara vara en enkel repeterare av wifi-signalen från TC.

Wi-Fi-basstationer: Ställa in och konfigurera ett roamingnätverk

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-07 19:40
Ursprungligen av kenjon:

Nu sitter jag på en motortävling, men det där ser inte riktigt ut. Du borde ha 192.168.x.x eller 10.x.x.x under Nätverk...
Adresserna som visas där verkar vara skarpa adresser, som kan finnas på Internet (kolla under fliken Internet).

Ursprungligen av Borttaget:

Även jag tycker det är skumt.

Men han har inte NAT aktivt som du ser i bilden. Inställningen i sig är korrekt.
Om, han nu har ett företagsabonnemang med så många IP-adresser.

@Tommy66, du får allt berätta för oss varför NAT är inaktiverat och hur det kommer sig att du snor skarpa adresser?
Om du inte har rätt till dem så ställer du bara till med problem för både dig själv och andra som skall ha adresserna.

Är det ett privat Telia ADSL-abonnemang har du bara rätt till 1 IP-adress åt gången från din operatör.

Det blev nog felkommunikation från mig i och med min ena skärmdump. Jag avsåg bara visa och förvissa mig om att jag var på rätt ställe och latjade... För TC:n ser det ut enl nedan, inte så som det verkade (!) i dumpen ovan!

Senast redigerat 2018-07-23 13:28
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-07 19:54
Ursprungligen av IngoX:

På de två AP Express som du har anslutna med ethernetkabel från TimeCapsule ska du under Nätverk/Routerläge ställa in på AV (bryggläge). Då blir det TC som sköter om tilldelningen av ip-adresser för alla enheter i huset, oavsett vilken accesspunkt som används och du kan glömma det @kenjon skrev om logiska ip-adressområden.

Sedan ska du precis du gjort under Trådlöst ställa in "skapa ett nätverk" MEN som @kenjon också skrev ställa in samma nätverksnamn (ssid) och lösenord som du har på TC och de andra APE. Slutresultatet blir som du ville kalla det, att utöka ett trådBUNDET nätverk. Dina enheter kommer automatiskt ansluta (routa) till den accesspunkt som ger bäst täckning. Och detta är alltså mer effektivt än att "utöka ett trådLÖST" nätverk då AP Expressen ställs in att bara vara en enkel repeterare av wifi-signalen från TC.

Wi-Fi-basstationer: Ställa in och konfigurera ett roamingnätverk

Thanx! Har ändrat enl detta nu.
Det är ju perfekt, nu blir det ju som man har på större kontor - bästa möjliga trådlösa signal överallt, utan att användaren behöver fundera.

Alternativet "Utöka ett trådlöst nätverk" (för någon av mina båda andra AE) ser jag inte som aktuellt alls nu då.
Har tidigare haft det ena så (förstärkning mitt i, det förhållandevis stora, huset) och den andra på "Ansluta till ett trådlöst nätverk".
Nu sätter jag båda dem enl den senare konfiggen.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-20 11:30
Ursprungligen av kenjon:

Helt rätt tycker jag att ha dina AirportExpress inställda på att skapa nytt nätverk. Men använda samma SSID (nätverksnamn) så underlättas "roamingen". De bör också ligga inom samma logiska IPadressområde (och jag skulle sätta dem på fasta IPadresser utanför DHCP-scoopet).

Dags att fortsätta tråden.
Hoppar in med kommentar till ovanstående inlägg. Inte som kritik på ngt sätt men det lirar bra med nedanstående fortsättning i ämnet.

Vi har nyligen fått fiber installerat. Kör under en period Telias 1000 Mbit/s.
Så nu kan det inte bli bättre, in i huset!

Trådbundet funkar utmärkt med nedladdningshastigheter på ca 900.
Men det trådlösa fortsätter att gäcka mig.

Har hastigheter på alltifrån 3 Mbit/s till en bra bit över 100.
Den sistnämnda siffran gäller när jag är tillräckligt nära vårt 5Ghz-band men även på 2,4Ghz så några jag 40-50 Mbit/s på sina ställen.
Å som tidigare nämnt här i tråden så har vi till att börja med 2 st Airport Express som är trådanslutna till nätverksuttag i två sovrum i varsin ände av huset. Har enl tidigare instruktioner ovan döpt nätverket till exakt samma nätverksnamn som den primära routern.

Å på tal om den, den primära routern, så testar jag just nu att köra med den som skickades med från Telia nu häromveckan. Jag har alltså lagt min TimeCapsule åt sidan. Åtminstone tillsvidare. Utifrån den egna teorin om att en router (om än kombo modem/router, är det väl?) anno 2016 borde vara bättre än en router som är typ 6 år äldre. Även om det nu då inte blir Apple hela vägen. Korrekt slutsats? Skulle såklart nu också helt skippa Teliapryl då signalen in i huset nu inte går via telejacket utan kan kopplas direkt in i TC-routern utan att passera ngt Telia-modem.

Jag googlade en del nu och hamnade på en mycket ambitiös infosida hos Kjell&co.
Kjell&co, mkt ambitiös sida med info kring trådlöst

Där ger man rekommendationer som i viss mån strider mot tidigare tips.

Bl a skriver man:
"Med samma trådlösa nätverksnamn på alla accesspunkter finns det också risk för avbrott i anslutningen när användare vandrar runt med sina mobila enheter.”

Det är ju precis detta jag - och jag antar nästa alla andra - vill kunna göra?
Utan att manuellt behöva gå in och byta nätverk bara för att man förflyttar sig i huset.

Man skriver också:
"Om samma trådlösa nätverksnamn används på alla accesspunkter i nätverket (inkl. routern) kommer endast ett nätverk att visas när hemmets datorer, mobiltelefoner och surfplattor letar efter trådlösa nätverk. Användarna saknar då möjlighet att själva välja vilken accesspunkt de vill vara anslutna till. Det är önskvärt att kunna välja accesspunkt, så att inte ens mobila enhet är ansluten till en accesspunkt som befinner sig längre bort än den närmsta. Om samma trådlösa nätverksnamn används kan användarna inte göra något åt prestandaproblemen som uppstår när deras mobila enheter är anslutna till onödigt svaga accesspunkter (förutom att möjligtvis frånkoppla och ansluta på nytt). Hur bra de mobila nätverksklienterna är på att känna av om det finns bättre lämpade accesspunkter att ansluta till varierar beroende på vilken nätverkskrets de har i sig.”

Det verkar som att dagens moderna prylar med alla dess finesser inte klarar av ovanstående, att känna av starkaste signal och själv byta. Vare sig till starkaste signal inom samma nätverk eller - om man ger dem olika namn - till något annat.
Å då pratar vi i mitt fall ju om top-of-the-line-produkter som iPad (4) och iPhone 6.
Obegripligt.

Puuh.

Ursprungligen av Tommy66:

Dags att fortsätta tråden.
Hoppar in med kommentar till ovanstående inlägg. Inte som kritik på ngt sätt men det lirar bra med nedanstående fortsättning i ämnet.

Vi har nyligen fått fiber installerat. Kör under en period Telias 1000 Mbit/s.
Så nu kan det inte bli bättre, in i huset!

Trådbundet funkar utmärkt med nedladdningshastigheter på ca 900.
Men det trådlösa fortsätter att gäcka mig.

Har hastigheter på alltifrån 3 Mbit/s till en bra bit över 100.
Den sistnämnda siffran gäller när jag är tillräckligt nära vårt 5Ghz-band men även på 2,4Ghz så några jag 40-50 Mbit/s på sina ställen.
Å som tidigare nämnt här i tråden så har vi till att börja med 2 st Airport Express som är trådanslutna till nätverksuttag i två sovrum i varsin ände av huset. Har enl tidigare instruktioner ovan döpt nätverket till exakt samma nätverksnamn som den primära routern.

Å på tal om den, den primära routern, så testar jag just nu att köra med den som skickades med från Telia nu häromveckan. Jag har alltså lagt min TimeCapsule åt sidan. Åtminstone tillsvidare. Utifrån den egna teorin om att en router (om än kombo modem/router, är det väl?) anno 2016 borde vara bättre än en router som är typ 6 år äldre. Även om det nu då inte blir Apple hela vägen. Korrekt slutsats? Skulle såklart nu också helt skippa Teliapryl då signalen in i huset nu inte går via telejacket utan kan kopplas direkt in i TC-routern utan att passera ngt Telia-modem.

Jag googlade en del nu och hamnade på en mycket ambitiös infosida hos Kjell&co.
Kjell&co, mkt ambitiös sida med info kring trådlöst

Där ger man rekommendationer som i viss mån strider mot tidigare tips.

Bl a skriver man:
"Med samma trådlösa nätverksnamn på alla accesspunkter finns det också risk för avbrott i anslutningen när användare vandrar runt med sina mobila enheter.”

Det är ju precis detta jag - och jag antar nästa alla andra - vill kunna göra?
Utan att manuellt behöva gå in och byta nätverk bara för att man förflyttar sig i huset.

Man skriver också:
"Om samma trådlösa nätverksnamn används på alla accesspunkter i nätverket (inkl. routern) kommer endast ett nätverk att visas när hemmets datorer, mobiltelefoner och surfplattor letar efter trådlösa nätverk. Användarna saknar då möjlighet att själva välja vilken accesspunkt de vill vara anslutna till. Det är önskvärt att kunna välja accesspunkt, så att inte ens mobila enhet är ansluten till en accesspunkt som befinner sig längre bort än den närmsta. Om samma trådlösa nätverksnamn används kan användarna inte göra något åt prestandaproblemen som uppstår när deras mobila enheter är anslutna till onödigt svaga accesspunkter (förutom att möjligtvis frånkoppla och ansluta på nytt). Hur bra de mobila nätverksklienterna är på att känna av om det finns bättre lämpade accesspunkter att ansluta till varierar beroende på vilken nätverkskrets de har i sig.”

Det verkar som att dagens moderna prylar med alla dess finesser inte klarar av ovanstående, att känna av starkaste signal och själv byta. Vare sig till starkaste signal inom samma nätverk eller - om man ger dem olika namn - till något annat.
Å då pratar vi i mitt fall ju om top-of-the-line-produkter som iPad (4) och iPhone 6.
Obegripligt.

Puuh.

Hade jag varit du så hade jag köpt en AirPort Extreme eller Time Capsule av nyare modell och utökat med AirPort express.
Det fina med AirPort Express är att man enkelt kan välja "utöka befintligt nätverk" så hanterar den resten. Sen är det oklart om den delar ut samma nätverk eller en dubblett (vad nu skillnaden är).
Självklart hade jag även kört trådat mellan AirPort Extreme till AirPort Express om möjligt.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-20 12:18
Ursprungligen av Tommy66:

Dags att fortsätta tråden.
Hoppar in med kommentar till ovanstående inlägg. Inte som kritik på ngt sätt men det lirar bra med nedanstående fortsättning i ämnet.

Vi har nyligen fått fiber installerat. Kör under en period Telias 1000 Mbit/s.
Så nu kan det inte bli bättre, in i huset!

Trådbundet funkar utmärkt med nedladdningshastigheter på ca 900.
Men det trådlösa fortsätter att gäcka mig.

Har hastigheter på alltifrån 3 Mbit/s till en bra bit över 100.
Den sistnämnda siffran gäller när jag är tillräckligt nära vårt 5Ghz-band men även på 2,4Ghz så några jag 40-50 Mbit/s på sina ställen.
Å som tidigare nämnt här i tråden så har vi till att börja med 2 st Airport Express som är trådanslutna till nätverksuttag i två sovrum i varsin ände av huset. Har enl tidigare instruktioner ovan döpt nätverket till exakt samma nätverksnamn som den primära routern.

Å på tal om den, den primära routern, så testar jag just nu att köra med den som skickades med från Telia nu häromveckan. Jag har alltså lagt min TimeCapsule åt sidan. Åtminstone tillsvidare. Utifrån den egna teorin om att en router (om än kombo modem/router, är det väl?) anno 2016 borde vara bättre än en router som är typ 6 år äldre. Även om det nu då inte blir Apple hela vägen. Korrekt slutsats? Skulle såklart nu också helt skippa Teliapryl då signalen in i huset nu inte går via telejacket utan kan kopplas direkt in i TC-routern utan att passera ngt Telia-modem.

Förnyad info...

Plockade fram ytterligare en AE.
Skapade lösning som gör att jag kan köra trådbundet på ett ställe till. Trådbundet fick bli trådlöst till kidzens Playstation3. Får hoppas det räcker till.

Å i skrivande stund har jag lägst 10 Mbit/s nedladdningshastighet! Knyter tummarna hårt för att detta är den slutgiltiga lösningen!!
Lägger jag två iPhones bredvid varandra på punkten där det var som lägst hastighet innan så trillar man ner på ca 8 men den siffran torde räcka till allt som vi kan tänkas vilja trafikera där. I köket.

M a o lycklig just nu.

En reflektion i sammanhanget.
Får betydligt högre Uppladdningshastighet på de ställen där Nedhastigheten är som magrast.
20-30 Mbit/s.
Känns väl som att det borde vara tvärtom, hela tiden sämre siffra Upp?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-20 12:26

En fråga till i sammanhanget. När det gäller att byta nätverk/router.

Hur blir man av namnet på det gamla nätverket (förra routern) i alla enheter som tidigare nyttjat det - och som nu nyttjar det nya?

Pratar både trådbundet och trådlöst.

Å både PC (Win 10) och iPhone/iPad.
I nämnda Apple-produkter trycker man ju "Glöm" på ett trådlöst nätverk men lik förbenat så ligger det kvar i WiFi-listan. ?

I iMac har jag hittat hur man administrerar sina nätverk/namn.

Vet inte om det har ngn betydelse men då kan jag som passus säga att jag inte lyckats med motsvarande, i ett av barnens PC.
Samtidigt måste jag i något förvirrat läge ha lyckats göra ändringar i nätverkslistan för vår just den PC:n... När jag startar den datorn nu, med trådbundet nätverk, så ansluter den hur fint som helst... men enl nätverkslistan gör den det till det Gamla nätverket... som inte längre existerar (routern helt utbytt). Hur det är möjligt kan man undra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-22 08:23
Ursprungligen av Tommy66:

.....

Man skriver också:
"Om samma trådlösa nätverksnamn används på alla accesspunkter i nätverket (inkl. routern) kommer endast ett nätverk att visas när hemmets datorer, mobiltelefoner och surfplattor letar efter trådlösa nätverk. Användarna saknar då möjlighet att själva välja vilken accesspunkt de vill vara anslutna till. Det är önskvärt att kunna välja accesspunkt, så att inte ens mobila enhet är ansluten till en accesspunkt som befinner sig längre bort än den närmsta. Om samma trådlösa nätverksnamn används kan användarna inte göra något åt prestandaproblemen som uppstår när deras mobila enheter är anslutna till onödigt svaga accesspunkter (förutom att möjligtvis frånkoppla och ansluta på nytt). Hur bra de mobila nätverksklienterna är på att känna av om det finns bättre lämpade accesspunkter att ansluta till varierar beroende på vilken nätverkskrets de har i sig.”

.....

Ovanstående är helt rätt. För att få det som vi vill bör varje enhet ha dubbla mottagare, en som sköter datatrafiken, och en som ligger och skannar av efter andra accesspunkter som kan ha starkare signal. Hittar den en sådan ska den byta mottagare/frekvens och börja köra data där istället, medan den andra mottagaren fortsätter skanna efter starkare APs.
Den tekniken används inom RDS, och jag kan inte se något hinder för att det inte skulle fungera för Wifi också. Men jag har inte sett några sådana produkter (som förstås skulle bli betydligt dyrare).

Bevaka tråden