Hårddiskproblem

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Någonting med min hårddisk är inte riktigt som det ska och jag är inte helt klar över vad. För ett par månader sen fick jag under en kort tid upp ett par meddelanden på datorn som berättade för mig att den låg risigt till. Kan tyvärr inte minnas exakt vad det stod i dem. Sedan dess har jag varit särskilt försiktig med datorn.

T ex:
- När jag ändrar inställningar för program som installerats EFTER jag fick upp de här meddelandena så sparas inte inställningarna när jag stänger/startar om program eller startar om datorn.
- Även om jag kan lägga till nya program i docken så sparas de inte där när jag startar om datorn.
- Två flikar på docken har varsitt frågetecken som ikoner. Det var två flikar som jag hade förr, men som av någon anledning nu inte kan hittas. Min tanke har varit att frågetecknen visar att det docklänken inte hittar ursprungskällan för mappen/filen, men jag har försökt återställa länkarna hundra gånger, men när jag startar om datorn så är det fortfarande de där frågetecknen som syns.
- Min hårddisk är partitionerad i två delar, där den ena är installerad med Windows och den andra med Mac OS X. Jag använder Parallells Desktop för att komma åt Windows-partitionen. Men efter de där varningsmeddelandena jag fick upp har jag inte kunnat komma åt Windows-partitionen varken via Parallells eller Boot Camp.

I övrigt fungerar hårddisken som den ska. Lite seg och så. Vad tror ni är problemet? Är det hårdvaru- eller mjukvarufel? Är det en bra idé att formatera om datorn?

Tacksam för hjälp!

Lite specifikationer:
MacBook Pro 15" (inköpt sent 2009)
Mac OS X 10.6.8
4GB minne
Processor: Intel Core 2 Duo med 2,53GHz

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-28 17:52

Risken är stpr att hårddisken håller på att rasa. Gör backup snarast!
Testa hårddisken med Skivverktyg (finns i Verktygsmappen).
Formatera om den och lägg tillbaka backupen, får du samma fel, byt hårddisk.

1
Bevaka tråden