Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är skillnad i prestanda?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå där!

Jag har sedan ett tag tillbaka bestämt mig för att skaffa en mac. Till en början var det endast 13" MBP som var intressant, men nu när 2012 modellerna släppts reas 2011 modellerna ut, och man kan därför få bland annat en 2011 15" MBP till ungefär samma pris som en ny 13".

Det jag undrar då är hur prestandan skiljer sig mellan modellerna. 2011 MBP 15" har följande specifikationer:

  • Intel Core i7 Quad Core Processor/2.2 GHz

  • AMD Radeon HD 6750M/ 256 DDR5 RAM

  • 4 GB RAM & 500 GB HDD

2012 MBP 13" har följande specifikationer:

  • Intel Core i5 Processor/2.5GHz

  • Intel HD Graphics 4000

  • 4GB RAM & 500GB hårddisk

Datorn kommer användas till skolarbete, surfande, musik (Garageband/Logic), och gärna enklare spel (tänk Diablo 3/Skyrim). Vilken av datorerna klarar bäst av detta? Hur mycket skiljer det sig mellan dubbelkärniga och fyrkärniga processorer?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-25 12:08

Quad core Sandy Bridge är betydligt snabbare än dual core Ivy Bridge, så i ditt fall är 15-tummaren snabbast. Grafikprestanda vågar jag inte uttala mig om, men om du googlar finns det säkert relevanta jämförelser.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-25 12:10
Ursprungligen av Vassius:

Quad core Sandy Bridge är betydligt snabbare än dual core Ivy Bridge, så i ditt fall är 15-tummaren snabbast. Grafikprestanda vågar jag inte uttala mig om, men om du googlar finns det säkert relevanta jämförelser.

Edit: Intels HD4000-grafik som sitter i nya 13-tummaren har ungefär samma prestanda som 2010 års 15-tummare, så förra årets borde vara bättre.

Edit 2: Tryckte visst på citera istället för redigera... jaja, ni fattar nog

Känns som att 15" vinner då! Tack för snabbt svar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-25 12:46

Det enda du egentligen tappar med fjolårsmodellen är ju USB 3.

Ursprungligen av Vassius:

Det enda du egentligen tappar med fjolårsmodellen är ju USB 3.

Känns inte som någon enorm förlust helt ärligt.

Någon som vet om man kan få rabatt på Elgiganten med mecenat om man beställer via internet? Har läst om att det ska gå att få 6% eller 10% i butik, men är osäker på hur det går om köper via internet.

Apple erbjuder ju rabatt för studenter/högskoleanställda om du handlar från dem. Rabatten i detta fall är dock i form av ett "presentkort" på iTunes som du kan handla för. Runt 700 var det för ett år sen.

Försvann lika fort som en löning...

Ursprungligen av Fartinaround:

Apple erbjuder ju rabatt för studenter/högskoleanställda om du handlar från dem. Rabatten i detta fall är dock i form av ett "presentkort" på iTunes som du kan handla för. Runt 700 var det för ett år sen.

Försvann lika fort som en löning...

Har sett det, tyvärr läser jag inte på högskola/universitet utan endast gymnasiet. Däremot får jag 10% rabatt på alla Macdatorer som beställs från Apples hemsida. Problemet är att det är elgiganten som har erbjudandet om 2011 MBP 15"...

Ursprungligen av Fartinaround:

Apple erbjuder ju rabatt för studenter/högskoleanställda om du handlar från dem. Rabatten i detta fall är dock i form av ett "presentkort" på iTunes som du kan handla för. Runt 700 var det för ett år sen.

Försvann lika fort som en löning...

Ursprungligen av Admiral Ackbar:

Har sett det, tyvärr läser jag inte på högskola/universitet utan endast gymnasiet. Däremot får jag 10% rabatt på alla Macdatorer som beställs från Apples hemsida. Problemet är att det är elgiganten som har erbjudandet om 2011 MBP 15"...

Jag märker att det råder lite förvirring här och vill därför förtydliga lite: alla studenter med ett CSN/Mecenat-kort har alltid 10% rabatt på AppleStore. Utöver det så har nu Apple sin årliga Back To School-kampanj som i år (den varierar nämligen lite från år till år) innebär att man dessutom får ett presentkort på 700 kronor om man köper en berättigad maskin. Detta gäller även för studenter på gymnasiet (se här).

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag märker att det råder lite förvirring här och vill därför förtydliga lite: alla studenter med ett CSN/Mecenat-kort har alltid 10% rabatt på AppleStore. Utöver det så har nu Apple sin årliga Back To School-kampanj som i år (den varierar nämligen lite från år till år) innebär att man dessutom får ett presentkort på 700 kronor om man köper en berättigad maskin. Detta gäller även för studenter på gymnasiet (se här).

Härligt! 2011 15" MBP tog ju slut på Elgiganten hur som helst idag, så det blir att beställa en 2012 MBP 13" från Apples hemsida istället. 10% rabatt och 700 kronors presentkort känns ju inte som en dålig deal det heller!

Du får 6-8% från Apple Education Store Online även utan CSN/Mecenat kort, om du är student.

1
Bevaka tråden