Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa en begagnad eller ny Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 10:03

Jag kan inte bestämma mig för vilken dator som ska köpas härnäst. Begagnad eller ny, MBA eller MBP?

Jag jobbar i Windowsmiljö på kontoret. Har en iPad 3 från jobbet för resor och möten. Denna används dessutom mycket för privata nöjen. Men nu börjar lillsonen allt mer leka med den så den är ofta upptagen då jag på helger och kvällar vill använda den. Det är ju när han sitter med den som jag får lite tid att privat fixa och dona. Vi har också privat en HP 17" med ganska hög prestanda. Men den närmar sig nu tre år. Dess höga prestanda gäller när den fungerar. För under dessa tre år har den regelbundet gått sönder. Tre gånger inne på service. Och nu strular den igen. det är alltså denna HP som skall ersättas. Ska sägas att den har extrem bra skärm och ger väldigt bra återgivning av foton.

Som vanligt måste ju en dator bli en kompromiss mellan olika behov. Det jag behöver är:
- Den ska vara ganska liten men behöver inte vara maximalt liten och lätt.
- Då jag fotar en del så gillar jag en viss storlek på skärmen och bra kvalitet på det som gör att fotot visas på ett bra sätt på skärmen.
- I övrigt så är det mest surfande, skrivandes av lite olika saker som aldrig överstiger 10 A4, skype etc. Spel förekommer numera inte alls.
- Snabb uppstart. Efter att ha vant sig vid iPad är det klart man vill få en så snabb start som möjligt.
- Ekonomin är lite speciell då jag inte har några problem att kosta på mig en dyr lösning, men samtidigt gillar jag inte att använda mer pengar än nödvändigt. Särskilt inte nu när vi får räkna med att Euron kollapsar eller att vi får en bankkollaps.

Jag har varit inne på en begagnad MBA 11" men orolig för att skärmen är i minsta laget för att se foton bra. Kanske då en begagnad 13"? Eller är det värt att köpa en ny? Jag skulle då uppgradera RAM.
Men har också tittat på en begagnad MBP. Kanske med 15" då jag är van med 17".

Så vad tror ni är en klok affär? Känns som att jag först måste bestämma mig för 13" eller 15" eller kanske 11". Därefter MBA eller MBP och till sist ny eller begagna.

En konkret fråga vad gäller foton på 11" MBA. Om jag nu har en iPad 3, hur kommer jag uppleva fotona på MBA 11", vinner ju nästan inget i storlek men får en sämre skärm.

Som ni märker är jag inget tekniskt geni. Därför hänger jag här och hoppas få lite hjälp.

  • Medlem
  • 2012-06-23 10:35

Lite generella råd:

Om du inte ska bära runt våldsamt mycket på maskinen och gillar foton, köp en MBP 15", ny eller begagnad. Nya MBP finns med Retina-skärm (MBPR) som borde göra att dina foton ser fantastiska ut! Denna modell finns dock bara som ny och priserna startar på 21500:-. Mycket pengar, men samtidigt får du en fantastisk maskin med inbyggd snabb SSD-disk.

När det gäller MBA skulle jag personligen satsa på en ny med Ivy Bridge och 13" om du ska hålla på med foton. Denna modell har också en snabb SSD-disk som standard. Tänk dock på, att på både nya MBPR samt MBA kan du inte själv uppgradera RAM då dessa sitter fastlödda på logikkortet! Allt för att spara plats sägs det...

Köper du en begagnad MBP kan du byta både minnen och hårddisk själv utan problem, men äldre än nästan alltid tråkigare, eller hur?

Sen har väl fortfarande inte 11" MBA inbyggd SD-kortläsare? Bara 13"-modellen. Med tanke på fotografier alltså )om du nu inte tillhör den allt mindre skaran som kör memory stick eller CF).

Själv har vi en 13" MBA 2010 och för mig uppväger den större skärmen, trackpaden och större kraftfullhet i största allmänhet den marginellt större storleken och vikten. Har jämfört med kollegans 11" MBA av samma årsmodell och skulle fortfarande välja den större modellen tio gånger av tio!

Sedan skall ju tilläggas att MBA används ganska sällan av mig själv numera då jag har en "egen" MBP 15" hemma och en iMac 21" på jobbet

Förresten - din HP-skärm. Är den "bra" som i exempelvis IPS-skärm och välkalibrerad färgåtergivning, eller "bra" som i inställsamt fullt vräk på färg och kontrast som i el-ladornas skyltningar? Är det det förra så kanske en Mac Mini vore något?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-06-23 11:58

Jag fick precis tag i en begagnad MBP 15, late 2011 för 13 000.
Känner du inte att du måste ha USB3 eller retina-skärmen så är prestandaskillnaderna minimala.
11"/13" är väl litet och MBP 13" lider verkligen av sin låga upplösning (1280x800).

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-06-23 12:44

Ingen aning om de finns i lager, kan inte se saldo, men här är 15" MBP till utförsäljnig till ett oslagbart pris.

Apple MacBook Pro 15,4" MD318 - Elgiganten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 14:17

Kort svar: En ny MBA 13" med så mycket ram du har råd med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 14:46

Tack för era tips. Som ni ser är det inte helt enkelt. Ni drar åt lite olika håll, precis som jag. Hoppas några fler vill ge råd.

En fundering som jag antar inte spelar så stor roll i verkligheten. Men på min hp laptop sitter en Intel 1,6 GHz Dual-Core i7-processor. Hur är den jämfört med den 1,8 GHz Dual-Core Intel Core i5-processor som sitter i MBA?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-23 18:47

Ganska jämbördiga skulle jag säga, om du inte kör en massa number crunching.

  • Medlem
  • 2012-06-23 19:04

Undviker begagnat.
Särskilt bärbart.
Människor är ganska äckliga.

  • Avstängd
  • 2012-06-23 19:38

Har en sent 2009 MBP 2.66Mhz 15,4" med 4GB RAM till salu om ca 4 veckor... Välskött och med skal...

1
Bevaka tråden