Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga en Hackintosh

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-21 19:24
Ursprungligen av drumsticks:

Det man ska komma ihåg är att CPU och GPU är rejält nedbantade och använder laptop-versionerna av dessa i en iMac, generellt sett.
Och för de pengarna man betalar för en värsting-iMac kan man köpa en riktig monsterdator, om man skulle köpa delarna själv.

I en iMac är inte saker så rejält nedbantade. CPU:n är en vanlig desktop i5 eller i7. GPU:n är däremot ett mobilt chip. 675MX / 680MX är dock rikitgt bra sådana för en gångskull. Oklockade ligger de beroende på uppgift kring ett 660Ti eller bättre. Överklockade någonstans kring ett 670-680 desktopkort.

Däremot betalar man 50-100% mer för en iMac kontra ett hemmabygge. Med snarlik eller sämre prestanda. Jag kan däremot inte säga jag är superimponerad av tjejens i7 / Radeon 7970. Stor och tämligen högljudd maskin. Processorn där är identisk med en iMac, GPU:n bättre. iMacen kostade dock ca 70% mer men är i gengäld mycket snyggare och tystare.

Ursprungligen av Erik.dv:

I en iMac är inte saker så rejält nedbantade. CPU:n är en vanlig desktop i5 eller i7. GPU:n är däremot ett mobilt chip. 675MX / 680MX är dock rikitgt bra sådana för en gångskull. Oklockade ligger de beroende på uppgift kring ett 660Ti eller bättre. Överklockade någonstans kring ett 670-680 desktopkort.

Däremot betalar man 50-100% mer för en iMac kontra ett hemmabygge. Med snarlik eller sämre prestanda. Jag kan däremot inte säga jag är superimponerad av tjejens i7 / Radeon 7970. Stor och tämligen högljudd maskin. Processorn där är identisk med en iMac, GPU:n bättre. iMacen kostade dock ca 70% mer men är i gengäld mycket snyggare och tystare.

Ja, absolut, Apple har alltid varit superduktiga på att bygga snygga och tysta maskiner

Tysta!?

Säger bara vindtunnel...

10 är gammal artikel..... gäsp....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-22 08:34
Ursprungligen av dvalfrid:

10 är gammal artikel..... gäsp....

Exakt, man får jämföra 2013 med 2013 och inte med 2002.

Ursprungligen av johan_tanying:

Windtunnel är den överlägset mest högljudda maskin jag ägt. Fan vad den låter. Tuggar fortfarande på som filserver med Debian 7 hemma hos en vän däremot

I sammanhanget kan nämnas att en vän till mig (PC användare) reagerade över att den var tyst. Jag undrar vad han satt på för dammsugare vid den tidpunkten :S

Kommer att tänka på en av mina första laptops, en Dell Inspiron. 3800 tror jag den hette. De hade samma i filmen Swordfish fast pimpade med kromade ytor etc. Datorn hade 2 fläktar som troligen designats av Volvo Aero eller möjligen Rolls Royce flygmotodivision. Dells supportforum var nerlusat med klagomål från folk som inte kunde ha med sig sina datorer på möten längre. När 3-4 sådana laptops drog igång fläktarna samtidigt gick det inte att föra en intelligent diskussion längre.

Ursprungligen av dvalfrid:

10 är gammal artikel..... gäsp....

Jo men @drumsticks skrev ju faktiskt [...] Ja, absolut, Apple har alltid varit superduktiga på att bygga snygga och tysta maskiner [...] (min fetstil). Och då dyker ju vindtunneln inte särskilt osökt upp itankarna.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jo men @drumsticks skrev ju faktiskt [...] Ja, absolut, Apple har alltid varit superduktiga på att bygga snygga och tysta maskiner [...] (min fetstil). Och då dyker ju vindtunneln inte särskilt osökt upp itankarna.

Haha Jag har faktiskt lyckats undvika de värsta varianterna, men nu när jag tänker efter var nog den PM 4400 som jag hade innan den första iMacen, lite mer ljudlig, men inte jättemycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-12 13:40

Nu ska min i5-hackintosh få lite kärlek. En 256GB SSD samt 16 GB DDR3-RAM är beställt. Dessutom ska jag uppgradera den till Mountain Lion eller möjligtvis Mavericks DP. Återkommer med rapport när det är installerat och klart

Härligt! Jag har haft en del problem med mitt bygge. Oftast fungerar den väldigt bra, men lite då och då fryser bara hela datorn, och musik bara står och hackar om man har på något ljudmässigt. Det är nästan som att CPU eller RAM kanske inte får tillräckligt med strömtillförsel. Jag har provat många olika saker. Någon tipsade om att stänga av alla "Auto"-konfigurerade inställningar (förutom CPU, minne), och lämna dessa på enabled eller disabled. Just den modellfamiljen av mitt moderkort (GA-Z77-DS3H) verkar inte vara så stabil. I allmänhet verkar konsensusen på nätet bland hw-kännare att Gigabyte som märke inte håller så hög kvalitet, och att märken som MSI är att föredra. Dock är ju Gigabyte bäst när det gäller UEFI native support (har jag förstått). Om det är någon här som har egna erfarenheter att dela med sig när det gäller denna mobo, får ni gärna dela med er!

Mitt bygge:

i5-3570K, Corsair-minne, Corsair CX600M PSU, EVGA GTX 660
SSD

  • Medlem
  • Finspång
  • 2013-07-13 22:08

Byggde för ett tag sedan en hackingtosh för att använda till dagligt arbete hemma som i stort består av surf/spotify/netflix/plex/lightroom/photoshop. Jag utgick från tonymacx86's builders guide för CustoMac Mini Deluxe och det slutade med ett Gigabyte GA-Z77N-WIFI och en Intel Core i5 3570K samt 16GB RAM. Var inga konstigheter att installera OS X ML enligt tonymacx86's guider. Datorn har snurrat på utan några större problem sedan den installerades. Har hänt en gång att datorn fryst sig när den stått för sig själv ett tag men vad det beror på vet jag inte. Inget som verkar vara återkommande i alla fall.

I det stora hela känns det som att jag fick bra prestanda för priset av en standard mac mini. Det var just det som var tanken eftersom jag då bara hade min dåvarande 15" mbp 2010 som primär dator hemma vilken var i underkant vad gäller prestandan.

Har sedan tidigare kört hackingtosh till och från men då har det varit på hårdvara jag haft för tillfället, vilket det såklart är lite mera meck med. Men nu när jag köpte delar med OS X i åtanke var det inte mycket värre än att installera en riktig Mac.

Någon som har koll på om man måste installera TRIMEnabler för att aktivera TRIM på sin SSD?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Någon som har koll på om man måste installera TRIMEnabler för att aktivera TRIM på sin SSD?

Så lär det vara. Apple aktiverar väl bara TRIM på SSDs man själv levererar.

Ursprungligen av keptang:

Så lär det vara. Apple aktiverar väl bara TRIM på SSDs man själv levererar.

Sant. Undrar om det är "intigrerat" i MultiBeast, eller om jag faktiskt måste installera appen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Sant. Undrar om det är "intigrerat" i MultiBeast, eller om jag faktiskt måste installera appen.

Bara ladda ner och trycka på enable, lär inte skada.

Ursprungligen av keptang:

Bara ladda ner och trycka på enable, lär inte skada.

Givetvis, undrar dock om det redan är aktivt så att säga. Antar att man borde kunna mäta prestandan innan och efter?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-15 15:26
Ursprungligen av barbapappa_86:

Givetvis, undrar dock om det redan är aktivt så att säga. Antar att man borde kunna mäta prestandan innan och efter?

Du märker absolut ingen skillnad om du har det enabled eller inte.
Det som det är bra för är att hålla din SSD så frisk som möjligt.

Ursprungligen av lappen71:

Du märker absolut ingen skillnad om du har det enabled eller inte.
Det som det är bra för är att hålla din SSD så frisk som möjligt.

Ok, bara bättre att ha det då.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-15 16:27
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, bara bättre att ha det då.

Jag har det inte men det beror på att jag köpte en liten och billig SSD för att skapa en Fusion Drive.
Har du bara en SSD skadar det absolut inte.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Någon som har koll på om man måste installera TRIMEnabler för att aktivera TRIM på sin SSD?

Jag har hyfsad koll. Jag utvecklade programmet
Du öppnar Trim Enabler och drar i slidern.
När patchen är applicerad kan du stänga programmet eller t.o.m ta bort det.
Patchen kommer dock återställas när du uppdaterar ditt OS och du måste då dra i slidern igen.

I nästa version, som släpps om någon vecka, kommer det finnas många fler funktioner. Håll utkik på min blogg efter det.

http://www.groths.org/

Ursprungligen av Cindori:

Jag har hyfsad koll. Jag utvecklade programmet
Du öppnar Trim Enabler och drar i slidern.
När patchen är applicerad kan du stänga programmet eller t.o.m ta bort det.
Patchen kommer dock återställas när du uppdaterar ditt OS och du måste då dra i slidern igen.

I nästa version, som släpps om någon vecka, kommer det finnas många fler funktioner. Håll utkik på min blogg efter det.

http://www.groths.org/wp-content/uploads/2013/07/prev3.png
http://www.groths.org/

Bra att veta, tack!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-16 09:44
Ursprungligen av Cindori:

Patchen kommer dock återställas när du uppdaterar ditt OS och du måste då dra i slidern igen.

Tack för påminnelsen, det hade jag helt glömt och har nog uppdaterat 2-3 gånger minst sen jag patchade.

Ursprungligen av Cindori:

Jag har hyfsad koll. Jag utvecklade programmet
Du öppnar Trim Enabler och drar i slidern.
När patchen är applicerad kan du stänga programmet eller t.o.m ta bort det.
Patchen kommer dock återställas när du uppdaterar ditt OS och du måste då dra i slidern igen.

I nästa version, som släpps om någon vecka, kommer det finnas många fler funktioner. Håll utkik på min blogg efter det.

http://www.groths.org/wp-content/uploads/2013/07/prev3.png
http://www.groths.org/

Sedan finns ju en kryssruta i Multibeast för just TRIM när man konfar hackintoshen. Men det kan vara så att Trim enabler är bättre möjligtvis. Någon som vet något om det?

Ursprungligen av drumsticks:

Sedan finns ju en kryssruta i Multibeast för just TRIM när man konfar hackintoshen. Men det kan vara så att Trim enabler är bättre möjligtvis. Någon som vet något om det?

Multibeast använder ett knock-off skript på min metod. Det är mycket sämre och farligare att använda och fungerar inte för alla OSX-versioner.

MultiBeast ska väl även tillåta en att installera hela appen om jag inte missminner mig?

Ursprungligen av Cindori:

Multibeast använder ett knock-off skript på min metod. Det är mycket sämre och farligare att använda och fungerar inte för alla OSX-versioner.

Aha! Ok, tack! Men om man någon gång aktiverat trim via Multibeast och sedan aktiverar trim via trim enabler, kommer det funka då eller?

Jag hittade en övergiven dator utanför vårt sophus i morse(brf). Jag antar att någon av de mer enfaldiga medlemmarna måste ha trott att det kommunala renhållningsbolaget gärna hämtar skräp som står utanför sophuset(det gör de inte)...

Jag öppnade den extremt fula lådan o i den fann jag en relativt färskt Asus-moderkort(sata, fw, PCIe etc) med ett Msi grafikkort(1GB) samt en gigantisk Zalman-fläkt med kopparfläns över processorn. Ingen hårddisk dock men kablarna satt kvar. Om grejerna funkar kanske jag testar att göra nåt med dem, fast i en annan låda

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag hittade en övergiven dator utanför vårt sophus i morse(brf). Jag antar att någon av de mer enfaldiga medlemmarna måste ha trott att det kommunala renhållningsbolaget gärna hämtar skräp som står utanför sophuset(det gör de inte)...

Jag öppnade den extremt fula lådan o i den fann jag en relativt färskt Asus-moderkort(sata, fw, PCIe etc) med ett Msi grafikkort(1GB) samt en gigantisk Zalman-fläkt med kopparfläns över processorn. Ingen hårddisk dock men kablarna satt kvar. Om grejerna funkar kanske jag testar att göra nåt med dem, fast i en annan låda

Spännande! Håll oss uppdaterade

Bevaka tråden