Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga en Hackintosh

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-22 19:21

En bra länk att börja med.

Build the Mac Pro That You Wish Apple Released

Scrolla längst ner på sidan till "The Hackintosh Process", där finns mycket nyttigt.

Jag har provat lite på några olika PC jag antingen äger själv eller har lånat.

Jag använde iBoot men den bootade inte hela vägen.

Jag är glad att man nu kan diskutera detta ämne här.

Jag har otaliga gånger funderat på att pröva en hackintosh installation, men jag tycker att det verkar vara så extreeemt komplicerat . Hade ju varit kul om någon datanisse fixat till det så att installationen rent generellt blir väldigt straight-forward som vilket annat OS som helst!!

Vad jag har förstått så är iBoot ett väldigt enkelt sätt att installera Mac OS X, men det verkar inte ha fungerat på de PC (mestadels Dell vilket kanske säger en del) som jag har provat.

Där bränner man en CDR med iBoot, startar PCn från den, byter sedan till Mac OS X DVDn och så fortsätter den. Detta har alltid gått bra, jag har sett äpplet vilket ger en härlig känsla, men sedan har det varit något som gjort att den hänger kvar där.

Vad jag förstått så tar just denna boot process väldigt lång tid, så det kan t.o.m. vara så att jag inte varit tålmodig nog...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-22 23:14

Innan jag köpte en riktig Mac så testade jag att köra Leopard, eller om det nu var Tiger, på en Thinkpad T40p.
Med lite hacking och byte av wifi-kortet så fick jag det att funka någorlunda.

Men det var ett par år sedan, nu är det MBP som gäller.

Men det kunde nog vara intressant att testa igen på en stationär dator med Core i7 och gott om RAM..

Körde Tiger på en Dell för många år sedan - bara för att prova. Fick aldrig ljudet att fungera, men annars rullade det på bra. Dock verkar det knöligt med tanke på framtida uppdateringar o s v.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-23 10:30

tonymacx86 <- Allt man behöver. Finns hundratals tutorials på youtube. Sök bara på tonymacx86

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-23 10:51

Jag kör med en noname-burk som jag byggde för att spela spel på, inte med hackintosh i åtanke. Jag körde med.... ummm. ja, det minns jag inte, men man tog en Lion-skiva som man packade upp till en extern partition som man sedan bootade ifrån. Det funkade rakt av, förutom ljudet, men det skit samma eftersom jag kör den som server. Det gick dessutom finfint att gå från 10.7.0 till 10.7.4 via Software Update, utan att behöva hacka något efteråt.

Ni som fått det att funka, vilken väg har ni gått?

Jag provade iBoot från tonymacx86 som heek länkar till. iBoot verkar vara smidigt men jag har inte fått det att fungera på de burkar jag provade. Jag har inga problem att skruva lite, men har svårt att motivera en massa tid att få en PC burk att köra Mac OS X när vi redan har ett 10-tal riktiga väl fungerande Mac datorer här hemma, men om det går att få igång en någorlunda fungerande Hackintosh enligt vad jag sett av iBoot så är det värt det.

Rätta mig om jag fattat fel - en lyckad hackintosh kräver rätt specifik hårdvara. Det duger inte med vilken billig ful-PC som helst. Ju fler komponenter som stämmer överens med vad Apple plockar in i sina burkar, desto mindre bekymmer.

Jag sitter med en åldrande Mac Pro 1.1 som kommer att dö sotdöden när ML blir aktuell i sommar och jag är klart nyfiken på att försöka ge mig på en MonsterHackintosh med ordentliga prestanda. Visst ger Apples burkar tillgång till fler kärnor, men till en väldigt häftig prislapp.

Jag har inga problem med att skruva ihop burken, men detta eviga meckande med mjukvarutrix gör mig trött.

Ursprungligen av leonardo:

Rätta mig om jag fattat fel - en lyckad hackintosh kräver rätt specifik hårdvara. Det duger inte med vilken billig ful-PC som helst. Ju fler komponenter som stämmer överens med vad Apple plockar in i sina burkar, desto mindre bekymmer.

Jag sitter med en åldrande Mac Pro 1.1 som kommer att dö sotdöden när ML blir aktuell i sommar och jag är klart nyfiken på att försöka ge mig på en MonsterHackintosh med ordentliga prestanda. Visst ger Apples burkar tillgång till fler kärnor, men till en väldigt häftig prislapp.

Jag har inga problem med att skruva ihop burken, men detta eviga meckande med mjukvarutrix gör mig trött.

Det svåra är att plocka ut rätt hårdvara. Guiden som det länkas till av TS ger ju riktigt bra specar. Mjukvaru-installationen verkar inte mer komplicerad än när man gör ett jailbreak, och har du gjort installationen en gång så är du ju klar liksom.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det svåra är att plocka ut rätt hårdvara. Guiden som det länkas till av TS ger ju riktigt bra specar. Mjukvaru-installationen verkar inte mer komplicerad än när man gör ett jailbreak, och har du gjort installationen en gång så är du ju klar liksom.

Under förutsättning att den valda hårdvaran är kompatibel - ja.

Om man tvingas kompromissa på en eller annan punkt ( för att det inte finns något kompatibelt alternativ ), uppstår detta för mig så tröttande trixande med kextar, septar och kvintar och allt vad nu trixen döpts till.

I den ideala av alla världar borde det vara lika enkelt som att installera vilken annan mjukvara som helst, samtidigt som Apple gör vad helst de kan ( av proprietära marknadsskäl ) för att omöjliggöra det. Det är en katt-och-råtta-lek precis som med jailbreak av iOs - användarna vill möjliggöra och förenkla - Apple vill försvåra och helt omöjliggöra.

Ursprungligen av leonardo:

Under förutsättning att den valda hårdvaran är kompatibel - ja.

Det känns ju inte riktigt som du läst vad jag skriver.
"Det svåra är att plocka ut rätt hårdvara". Rätt hårdvara ÄR kompatibel hårdvara.

... och Du fattar inte min invändning ?

Det finns bara ett finit antal baskomponenter att välja på - ett av dem kallas moderkort. Det som sitter på moderkortet är vad Du får vid val av ett visst moderkort. Om EN av komponenterna inte är kompatibel - så är det per definition inte "rätt" val, vilket leder till problem i större eller mindre utsträckning.

Det räcker mao inte med att vara "nästan rätt".

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 12:31
Ursprungligen av leonardo:

... och Du fattar inte min invändning ?

Det finns bara ett finit antal baskomponenter att välja på - ett av dem kallas moderkort. Det som sitter på moderkortet är vad Du får vid val av ett visst moderkort. Om EN av komponenterna inte är kompatibel - så är det per definition inte "rätt" val, vilket leder till problem i större eller mindre utsträckning.
".

Det går ju att sätta in externa kort för nätverk firewire och ljud med kompatibla drivrutiner så de flesta problem är rätt lättlösta om ett modetkort inte är 100% kompatibelt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-06-25 09:41
Ursprungligen av leonardo:

... och Du fattar inte min invändning ?

Det finns bara ett finit antal baskomponenter att välja på - ett av dem kallas moderkort. Det som sitter på moderkortet är vad Du får vid val av ett visst moderkort. Om EN av komponenterna inte är kompatibel - så är det per definition inte "rätt" val, vilket leder till problem i större eller mindre utsträckning.

Det räcker mao inte med att vara "nästan rätt".

Och åtminstone Gigabyte envisas med att ha samma modell-namn, men olika revisioner.
Jag hade en dator med ett av deras moderkort som nämns i många guider, men desvärre hade jag revision 1.0 vilket gjorde att ljudet inte fungerande, och efter lite trixande med kextar gav jag upp.

Moderkort och grafikkort är väl egentliden de komponenterna man behöver ha koll på (eller om man använder några specialkort för något), minnen/hårddiskar/dvd/liknande bör inte vara några problem.

Och hålla sig till intel-cpu.

Ursprungligen av leonardo:

... och Du fattar inte min invändning ?

Det finns bara ett finit antal baskomponenter att välja på - ett av dem kallas moderkort. Det som sitter på moderkortet är vad Du får vid val av ett visst moderkort. Om EN av komponenterna inte är kompatibel - så är det per definition inte "rätt" val, vilket leder till problem i större eller mindre utsträckning.

Det räcker mao inte med att vara "nästan rätt".

Återigen. Rätt hårdvara ÄR kompatibel hårdvara. Oftast när man skall bygga ihop står det eakt vilken revision, när det skall vara tillverkat och så vidare. Som sagt, det SVÅRA är att få tag i rätt hårdvara, inte att installera mjukvaran.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-06-24 10:29

Är det nån här som byggt en fullt fungerande hackintosh? Jag har gjort ett par, för länge sen, men på den ena fick jag aldrig igång ljudet, på den andra gick inte nätverket. Känns som att det är sådär hela tiden, "allt går perfekt - utom xxx"... Som att installera linux för tre-fyra år sen ungefär.

Sic !

Ingen återförsäljare i Sverige som säljer en Hackintosh-förberedd maskin?

Ursprungligen av jurassic579:

Ingen återförsäljare i Sverige som säljer en Hackintosh-förberedd maskin?

Där har man ju helt klart en affärsidé egentligen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Där har man ju helt klart en affärsidé egentligen.

Psystar, typ menar du?

De sålde visserligen OS X också, antagligen det som var det stora problemet.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Psystar, typ menar du?

De sålde visserligen OS X också, antagligen det som var det stora problemet.

Precis. Man skall hålla sig borta från mjukvaran så är man home safe.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-25 13:55
Ursprungligen av jurassic579:

Ingen återförsäljare i Sverige som säljer en Hackintosh-förberedd maskin?

Det finns det säkert men de annonserar nog inte ut det.

Ursprungligen av Gordy:

Det finns det säkert men de annonserar nog inte ut det.

Då gör det ju ingen nytta direkt. Jag menar självklart någon som är öppen med det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-25 16:08
Ursprungligen av jurassic579:

Då gör det ju ingen nytta direkt. Jag menar självklart någon som är öppen med det.

De som är öppna med det blir nog rätt snabbt nedstängda det verksr vara ok att prata och skriva om hackintosh men inte att öppet tjäna pengar på det.

Ursprungligen av Gordy:

De som är öppna med det blir nog rätt snabbt nedstängda det verksr vara ok att prata och skriva om hackintosh men inte att öppet tjäna pengar på det.

Du kan använda Hackintosh och skriva ut det i annonser och så vidare. Det enda du inte kan göra är att sälja mjukvaran eller installera, då blir nog Apple ledsna i ögat och ropar på advokater. Men det finns inget som kan stoppa dig från att sälja en dator. Hackintosh är inget registrerat varumärke mig veterligen?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-25 18:11
Ursprungligen av PeeMaN:

Du kan använda Hackintosh och skriva ut det i annonser och så vidare. Det enda du inte kan göra är att sälja mjukvaran eller installera, då blir nog Apple ledsna i ögat och ropar på advokater. Men det finns inget som kan stoppa dig från att sälja en dator. Hackintosh är inget registrerat varumärke mig veterligen?

Spelar nog ingen roll att det inte är registrerat eftersom hackintosh låter och ser så likt ut som MacIntosh som är registrerat. Renomesnyltning brukar det kallas.

Ursprungligen av Gordy:

Spelar nog ingen roll att det inte är registrerat eftersom hackintosh låter och ser så likt ut som MacIntosh som är registrerat. Renomesnyltning brukar det kallas.

Du har missuppfattat renommésnyltning tror jag. Det handlar om att aktivt försöka rida pengar på att plagiera logotyper och registrerade namn. Exempel är ofta att stava namnet annorlunda eller kopiera en del av en logotype. Det finns flera produkter inom samma genre som heter snarlikt, men som fortfarande inte stäms eller stoppas. Sålänge du inte skall registrera namnet är det inga problem.

Skall du däremot lägga ensamrätt på ett namn är det bolagsverket som kan sätta stopp för dig om de tycker att det stider mot:
https://lagen.nu/2008:486#P5

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-25 18:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Du har missuppfattat renommésnyltning tror jag. Det handlar om att aktivt försöka rida pengar på att plagiera logotyper och registrerade namn. Exempel är ofta att stava namnet annorlunda eller kopiera en del av en logotype. Det finns flera produkter inom samma genre som heter snarlikt, men som fortfarande inte stäms eller stoppas. Sålänge du inte skall registrera namnet är det inga problem.

jag har inte missuppfattat och man kan självklart bli stämd om man rider på en annans registrerade namn även om man bara gör det i en annons.

Bevaka tråden