Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen slocknar oväntat på min iMac 27"

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-21 09:59

Hallå gott folk.

Har sedan i förra veckan fått problem med min Imac 27". Problemet är att skärmen dör helt random när jag sitter och arbetar med datorn, dock så dör inte hela datorn utan allt är igång i bakgrunden så verkar bara vara skärmpanelen som bråkar. Får trycka på strömknappen så den går ner i vila och sedan starta igång den igen och då kommer bilden tillbaka för ett tag. Dock så kan den svartna ibland efter 5min och ibland efter 2h. Dock upplever jag att det blir allt tättare mellan svartningarna nu.

Nu till det roliga är att garantin gick ut i slutet av Maj, har mailat digitalinn där jag köpt datorn för snart 7 dagar sedan men har inte fått något svar om de vet vad som kan va fel om det går att reklamera osv.
Någon som har haft samma fel eller vet vad felet kan bero på?

//Ledsen mac ägare

skärm / led / lcd paneler räknas som föbruksvara .. så har garantin gått ut så kan du inte reklamera det men faktum är att eftersom lcd panelen är en förbruksvara så är det ibland tom problem att reklema penelen även om man har garanti ..

Tar man Dock Apple Care så täcker det felande panel inom 3 år vad jag vet .. annars är det bara 1 år som gäller ..

Jag ser tre alternativ . 1. utnyttja drulle försökring 2. laga datorn via ifixit eller 3. köp en ny .

  • Medlem
  • 2012-06-21 11:42
Ursprungligen av gotfredsen:

skärm / led / lcd paneler räknas som föbruksvara .. så har garantin gått ut så kan du inte reklamera det men faktum är att eftersom lcd panelen är en förbruksvara så är det ibland tom problem att reklema penelen även om man har garanti ..

Det är fel. Inom garantitiden åtgärdas förstås en krånglande panel. Och har garantitiden gått ut kan den reklameras med hänvisning till vår treåriga reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Man ska rimligen kunna räkna med att en produkt i denna klass ska hålla långt mer än ett år. Gör den inte det är det en bristfällig konstruktion eller dåliga komponenter.

Men visst är det enklare om man har APP. Då slipper man krånglet med reklamation och sparar tid och energi som kan användas till bättre saker.

Ursprungligen av gotfredsen:

skärm / led / lcd paneler räknas som föbruksvara

Har du någon källa till det påståendet? Det låter helt otroligt. Ett batteri anses som förbrukningsvara, som förväntas försämras inom ett par år. Men en skärm??? Nej, det där känns om eget "hittepå".

Första alternativet bör vara det som Ljung föreslår - att utnyttja konsumentköplagens treåriga reklamationsrätt. En skärm ska vid normal användning inte gå sönder efter drygt ett år.

Sen är det ju inte säkert att det är själva panelen, det kan ju vara t.ex bakgrundsbelysningen. Men det är ju inte heller någon förbrukningsvara, så det är bara att hävda reklamationsrätten där också.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det låter helt otroligt.

du skulle bli väldigt förvånnad på gott och ont om du läste lite mer om vad som räknas som vad. Det Svenska systemet innehåller så mycket regler som är till fördel för vissa och nackdel för andra ...

en "svensson" datorskärm räknas som förbrukningsinventarier om den dock håller en viss summa, detsamma gäller också för andar typer av elektronisk utrustning som kan användas i kontor ...

jag förstår dock inte varför en datoskärm för 25.000 inte skulle vara förbrukningsinventarier enligt skatteverket men förmodligen har det inget att göra med att produkten inte kommer gå sönder en dag utan det handlar nog om ett övre tak så folk inte kan göra hur mycket avdrag som helst ...

att vara egenföretagare kan vara på gott och ont .. kan vara en ren dröm för den som kan alla regler och kryhåll och en mardröm för den som inte är strukturerad nog och älskar pappersarbete ...

Ursprungligen av gotfredsen:

ahh, läste fel . läste som om personen i fråga hade enkild firma ...

Det som drabbar honom, om datorn är köpt i en firma, är att han inte kan utnyttja konsumentköplagen och den treåriga reklamationsrätten.

Men jag förstår fortfarande inte alls hur inventarieregler skulle kunna ha någon relevans här överhuvudtaget - även om datorn skulle vara köpt i en firma.

1) Eventuella reklamations- och garantianspråk är mellan kunden (privatperson eller företag) och butiken/återförsäljaren.
2) Inventarie- och avskrivningsregler - och eventuella diskussioner kring detta - är mellan ett företaget och Skatteverket.

(1) och (2) har ingenting med varandra att göra.

Senast redigerat 2012-06-21 16:47

så du menar att Skatteverket inte räknar datorskärmar som förbrukningsinventarier ?? hittepå* pss

Ursprungligen av gotfredsen:

så du menar att Skatteverket inte räknar datorskärmar som förbrukningsinventarier ?? hittepå* pss

Vad har förbrukningsinventarier med detta att göra?

Hur en pryl klassas skattemässigt, avdragsmässigt, bokföringsmässigt har absolut ingenting att göra med vad som kan klassas som garanti- och reklamationsärenden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad har förbrukningsinventarier med detta att göra?

ahh, läste fel . läste som om personen i fråga hade enkild firma ...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-21 16:18

Min har gjort likadant ett par gånger nu. Vad är det frågan om. Jag har en lite äldre modell dock. Har det med senaste updaten att göra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-21 16:25

Du har köpt datorn för 7 dagar sen? Begagnad antar jag?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-21 16:29
Ursprungligen av Kajan:

Du har köpt datorn för 7 dagar sen? Begagnad antar jag?

Nej han skrev väl att han mailade Digital Inn för sju dagar sen. Från vilka han köpt datorn för över ett år sedan.

Ursprungligen av Kajan:

Du har köpt datorn för 7 dagar sen? Begagnad antar jag?

Nej, han mejlade till butiken/återförsäljaren för 7 dagar sedan.

Enligt min tolkning så är den köpt ny för drygt ett år sedan, eftersom han berättar att garantin gick ut i slutet av maj.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-22 18:06

har fått kontakt med digitalinn nu iaf så dom ska hjälpa mig att försöka reklamera varan mot apple iaf. Dock så har jag upptäckt att felet endast finns i mac os, kör bootcamp och felet uppstår inte i windows. Läser oonyt inlägg och tror att jag uppdaterade datorn precis innan felen började. Kan det va så att det buggar på något sätt med någon drivrutin tro?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-22 18:10

Mycket riktigt är att jag köpte datorn för 1år sedan och cirka 3 veckor nu, dock så mailade jag digitalinn för drygt 9 dagar sedan och igår kväll fick jag svar att dom ska försöka hjälpa mig att reklamera datorn som sagt. Dock som jag skriver i inlägget innan så verkar det bara röra mac os?!?!?!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-22 18:26
Ursprungligen av xopenex:

Mycket riktigt är att jag köpte datorn för 1år sedan och cirka 3 veckor nu, dock så mailade jag digitalinn för drygt 9 dagar sedan och igår kväll fick jag svar att dom ska försöka hjälpa mig att reklamera datorn som sagt. Dock som jag skriver i inlägget innan så verkar det bara röra mac os?!?!?!

Kanske beror på någon buggig drivrutin eller på någon operativsystemsinställning?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-03 20:01

Nu har jag fått igenom en komsument reklamation via Digitalinn. Datorn blev lagad utan någon kostnad för min del. Måste berömma grabbarna som jobbar i butiken här i LKPG då de var väldigt hjälpsamma och snabba, lämnade in datorn och allt i måndags förra veckan, fick fylla i en reklamationslapp. Idag ringde dem och sa att den var klar. Det som var fel var en v-sync kabel. Fråga mig inte vad det är men verkar fungera lysande just nu! (Glad att ha riktiga frugan hemma igen )

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-07-03 21:45

Jaha då var det roliga slut, efter att ha suttit och arbetat med datorn i 3h nu så återkommer felet igen! nu sker det med ännu tättare mellanrum. Får bli att ringa Digital inn imorgon igen och se vad deras tekniker säger.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2013-01-18 19:47

Hej
Newbie i detta forum och hoppas på er hjälp.
Väcker liv i tråden då jag också blivit drabbad av att skärmen slocknar.
Hur gick det för dig xopenex? Vad var det för fel?

För min del hände detta för första gången för ett par veckor sedan. Det blev ganska snabbt tätare mellan nedsläckningarna och det blev svårare att "väcka" skärmen. Hittade på nätet någon som tipsade om att återställa NVRAM. Gjorde detta och det gjorde susen.

Men tyvärr så slocknade skärmen igår igen. Återställde NVRAM igen och allt fungerar nu men det här känns inte hållbart i längden.
Är det någon som kan tipsa vad det kan vara för fel och förslag på åtgärder?

Avser en iMac 27 tum (10,1)

Hej!
Tyvärr har jag också nu drabbats av denna märkliga åkomma som sätter datorn ur spel med jämna mellanrum. Vad jag kan se på följande tråd så är det ett känt problem som inte åtgärdas: https://discussions.apple.com/thread/2473276?start=465&tstart=0
Det sker då och då, utan någon speciell intervall och är ganska irriterande eftersom det kräver att jag stänger av datorn helt för att sedan starta om den vilket inte ska behövas tycker jag.
Problemet uppstår på min iMac 3.06 GHz Intel Core i3, 8 GB RAM, 10.8.2 och jag har provat att zappa pram, nollställa SMBC och kontrollera disken med skivverktyg utan att några konstigheter rapporteras. Någon som känner till någon lösning eller som drabbas av samma problem?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-04-08 09:21

Jag har nu oxå drabbats av att min skärm slocknar. Och jag har kommit på att detta sker enbart om jag håller på med bilder i något bildbehandlingsprogram. Har provat lite olika men med samma resultat - skärmen slocknar. Och det spelar ingen roll om det är den interna eller den externa skärmen som är igång. Någon som har en aning om vad som händer?
Glömde, gäller en Powerbook Pro...

Senast redigerat 2013-04-08 09:40
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-08 13:43
1
Bevaka tråden