Problem med iPhoto

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
har fått ett problem som jag inte kan hitta beskrivet på annan plats i forumet...

När jag försöker öppna Iphoto så får jag följande besked "Aperture-biblioteket måste uppgraderas." Saken är den att jag har aldrig kört Aperture och vet därför inte varför detta besked kommer.

Jag har uppdaterat Iphoto enl senaste uppdateringen som kom för en vecka sedan.
Har också gjort en koll/reparation av diskbehörighet samt koll av hårddisk men utan resultat..

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att komma runt detta och få Iphoto att fungera som det är tänkt och att jag kan komma åt mitt bildbibliotek??

Hälsningar,
Johan

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-19 19:18

Tydligen så har du Aperture installerat. Starta programuppdatering och kolla om det finns en uppdatering. Om det inte finns så verkar det ju konstigt. Om du högerklickar på själva biblioteket så kommer det upp en ruta där du kan välja "Öppna med". Alternativet iPhoto skall finnas med där och bör vara förvalt. Om det inte är det, högerklicka iPhotobiblioteket och välj "Visa info". Där kan du välja vilket program som skall var förval.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-19 20:11

Är det inte mer troligt att det är ett felmeddelande med lite fel info?
Jag tänker då på att iPhoto och Aperture fått gemensamt bibliotek.

Tack för tips!
Har dock dubbelkollat om Aperture kommit med av något skäl och, nej, det finns ingen version installerad hos mig. Inga problem när jag kollade enl onnyts förslag. Inte heller med att iphoto-biblioteket är fellänkat utan även där är det default mot Iphoto.

Tror också att det är någon form felmeddelande med fel info som mattiL funderar över ovan. Jag kommer dock inte längre än till dialogrutan och kan inte gå vidare eller ens köra omstart av Iphoto med samtidigt nedtryck av alt + cmd för att komma åt den underliggande åtgärds-/reparationsmenyn som kanske kunde hjälpa.

Verkar som att jag måste ta med mig datorn till butik/verkstad för genomgång...

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-19 20:31

Kolla in detta:
https://discussions.apple.com/thread/4025587?start=0&tstart=0

Verkar som om en avinstallation och ominstallation av iPhoto från App Store löser problemet (sista posten av Exoi på sidan 2).

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-19 20:39

Oj då, jag glömde en sak. BACKUP först!

mattiL, stort tack för dina tips! Läste länken du skickade och det beskriver precis det problem jag har. Jag gör som lösningen var för övriga, avinstallerar Iphoto och installerar på nytt igen. Och detta efter back up är gjord....
Tack än en gång!
Johan

Jaha... uppenbarligen var detta lättare sagt än gjort med att avinstallera och installera på nytt... Nu när jag försöker tanka hem Iphoto igen från App store så får jag följande besked: "De här apparna kan inte accepteras på den här datorn. Du kan hitta kommande uppdateringar för de här apparna med hjälp av Programuppdatering."
Jag har tagit bort Iphoto. Tömt papperskorg. Startat om datorn ett par gånger. T om gjort ominstallation av OS. Inget hjälper...
Förslag någon??

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-27 21:17

Såg du Terence Devlins inlägg på första sidan, om hur man avinstallerar och installerar om?

It's missing background frameworks it needs to run. However, I'm not sure if these are installed by iphoto or the OS. So start with re-installing the App:

To re-install iPhoto

1. Put the iPhoto.app in the trash (Drag it from your Applications Folder to the trash)

2a: On 10.5: Go to HD/Library/Receipts and remove any pkg file there with iPhoto in the name.

2b: On 10.6: Those receipts may be found as follows: In the Finder use the Go menu and select Go To Folder. In the resulting window type

/var/db/receipts/

2c: on 10.7 they're at

/private/var/db/receipts

A Finder Window will open at that location and you can remove the iPhoto pkg files.

3. Re-install.

If you purchased an iLife Disk, then iPhoto is on it.

If iPhoto was installed on your Mac when you go it then it’s on the System Restore disks that came with your Mac. Insert the first one and opt to ‘Install Bundled Applications Only.

If you purchased it on the App Store or have a Recent Mac you can find it in your Purchases List.

If that doesn't fix it then you'll need to re-install the OS.

Regards

TD

Tack för input/info, mattiL.
Har gjort ALLT (!) nu enligt vad som står ovan. Med enda resultat att jag fått tillbaka mitt problem och med ursprungsmeddelandet att jag måste uppdatera Aperture...
Nej, nu ger jag upp o lämnar in datorn för genomgång hos auktoriserad verkstad. Innan jag blir (än mer!) galen...

1
Bevaka tråden