Vill streama full HD 1080p. Time Capsule - Macbook Pro sen vidare med hdmi till receivern

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Comhem med Modem och router i ett (Cisco EPC2425) som stödjer 802.11g dvs 54 mb/s

Hur går det om jag skaffar Time capsulen som stödjer 802.11n dvs 150/300 mb/s

Läste lite och kom fram till att 54mb/s inte skulle räcka.

Måste jag byta till ett modem som stödjer 802.11n för att kunna utnytja 150/300 mb/s i nätverket hemma för att streama eller kan jag bara använda modemet som modem och använda Time capsulen som router istället?

Är inte så bra på nätverk, så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få.....

Tack

//Michael

Ursprungligen av brainstorm:

Jag har Comhem med Modem och router i ett (Cisco EPC2425) som stödjer 802.11g dvs 54 mb/s

Hur går det om jag skaffar Time capsulen som stödjer 802.11n dvs 150/300 mb/s

Läste lite och kom fram till att 54mb/s inte skulle räcka.

Måste jag byta till ett modem som stödjer 802.11n för att kunna utnytja 150/300 mb/s i nätverket hemma för att streama eller kan jag bara använda modemet som modem och använda Time capsulen som router istället?

Är inte så bra på nätverk, så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få.....

Tack

//Michael

Det går att "streama" 1080p över 802.11n, jag gör det själv med både Airport Extreme och Time Capsule i två olika hem. Det man ska vara medveten om är att yttre faktorer så som störande nätverk i närheten, avstånd till basstation och typ av väggar i byggnaden KAN påverka hastigheten och göra det omöjligt.

Frågan är också vilken Mac du har (modell och releasedatum)?

Om du vet med dig att avståndet inte är så stort, att du ej har t ex armeringsjärn i väggarna och att du har en Mac med 802.11n så bör det fungera.

Generellt är den bästa set-upen att använda modemet som just som modem, ställa det i så kallat bryggläge. Använd sedan Time Capsule som "router" då den med all säkerhet har bättre routingkapacitet än modemet. Undermåliga modem-router-kombinationer levererade från bredbandsleverantör är enligt min erfarenhet den vanligaste orsaken till instabil uppkoppling.

När du väl kommit så långt är 5 GHz-nätet som kan användas m h a en Time Capsule/Airport Extreme oftast ganska fritt från störningar av närliggande nätverk - och att rekommendera.

Loggade in på mitt modem och kollade runt på de olika inställningarna:
Hittade en som det står:

Basic Settings - Select Gateway Mode - Router/Bridge
This page allow you to select Gateway mode - Router/Bridge. And if you want the change to take effect, please restart your cable modem.

Nu står den på router. Ska jag välja Bridge istället då?

Men hur kopplar jag sen?

Jag kommer att ha modem, Time Capsulen och nya MavBook Pro´n med Retina skärm i samma rum.

Så jag behöver inte byta modem? 802.11g står alltå för den inbyggda routern å har inget med modemet att göra?

Ursprungligen av brainstorm:

Loggade in på mitt modem och kollade runt på de olika inställningarna:
Hittade en som det står:

Basic Settings - Select Gateway Mode - Router/Bridge
This page allow you to select Gateway mode - Router/Bridge. And if you want the change to take effect, please restart your cable modem.

Nu står den på router. Ska jag välja Bridge istället då?

Men hur kopplar jag sen?

Jag kommer att ha modem, Time Capsulen och nya MavBook Pro´n med Retina skärm i samma rum.

Så jag behöver inte byta modem? 802.11g står alltå för den inbyggda routern å har inget med modemet att göra?

Du är inne på helt rätt spår hela vägen i mål. 802.11g står för vilken standard den inbyggda radiodelen i "modemet" klarar av. Om allt är i samma rum ska det gå utmärkt om det ej finns störningar.

Lite steg-för-steg:

1. Sätt modem i bryggläge (bridge).

2. Koppla en nätverkskabel mellan LAN-port på modem och WAN-porten på Time Capsule.

3. Konfiguera Time Capsule efter önskemål. Här kan du eventuellt behöva information från din internetleverantör. Kontrollera med dem om du får IP-adress tilldelat automatiskt via DHCP eller ej.

1
Bevaka tråden