Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag göra det jag vill med bara Macbook Air?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en Macbook Air. Främsta användningsområdet blir att göra e-böcker i EPUB-format och som iBooks. Därutöver kommer jag att skriva artiklar och böcker och instruktionsanvisningar. Broschyrer i Word, Pages och Indesign. Jag kommer också att göra instruktionsfilmer och skärminspelningar och redigera fotografier.
Jag hoppas kunna använda MBA till allt detta och inte behöva någon mer dator. Idag använder jag mest en iMac men också en Windowsburk. Den senare mest för att kunna demonstrera i samma datormiljö som mina arbetskamrater använder.

Jag funderar över att köpa en Apple (New 120612) MacBook Air 11-inch dual-core i5 1.7GHz/4GB/ 128GB flash med minnesuppgradering till 8GB. När jag skriver längre artiklar och redigerar böcker och använder stora Excelark tänker jag göra detta med hjälp av en extern skärm. Helst skulle jag vilja använda en Apple Thunderbolt Display men det blir för dyrt så jag tänker mig en BenQ GL2750HM LCD-skärm - 27" istället. En Macbook Air SuperDrive och adapter till VGA för projektorer.

Jag tror att uppgradering av processorn blir för dyrt i förhållande till utbytet men jag jag uppgraderar RAM till max. Större flashminne än 128GB är också omotiverat dyrt tror jag.

För att kunna visa Windows tänker jag mig Bootcamp med Windows.

Synpunkter och goda råd efterlyses och tas tacksamt emot!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-15 20:03

Prestandamässigt ska MBA räcka till det du vill göra med råge.

En sak att tänka på är hur du klarar dig med 128 GB hårddisk, om du även tänkt använda Windows med Bootcamp. Bootcamp (och bootbar Windows överhuvudtaget) kan inte läggas på extern HD. Min bootcamppartition är på 40 GB där den redan är halvfull med Win7 installation med ett fåtal program.

Bättre då att du överväger virtualiserad windows med tex Parallells desktop eller WMW Fusion. Dels slipper du slaskutrymmet som en separat partition tar om du vill ha windows-avbilden på interna disken, alternativt lägger du den på extern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 10:32
Ursprungligen av IngoX:

Dels slipper du slaskutrymmet som en separat partition tar...

Slaskutrymme?

Ursprungligen av LaHe:

Nog sant men nu handla det ju inte om en MBP som jag har bla... vilket också är lite smått då..

Tangentbordet är lika stort från 11" upp till 17", det enda som är mindre på mindre datorer är funktionsknapparna.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 11:54
Ursprungligen av acke:

Tangentbordet är lika stort från 11" upp till 17", det enda som är mindre på mindre datorer är funktionsknapparna.

Jo, klart, men ok, jag ger mig... jfrde mot fullstort tangentbord...

Ursprungligen av LaHe:

Jo, klart, men ok, jag ger mig... jfrde mot fullstort tangentbord...

Även Apples lösa tangentbord har samma storlek som de på de bärbara datorerna, bortsett från den numeriska delen på tangentbordet som har det.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 16:26
Ursprungligen av Papperskatt:

Även Apples lösa tangentbord har samma storlek som de på de bärbara datorerna, bortsett från den numeriska delen på tangentbordet som har det.

Med ordet "fullstort" menas ju ifs det med numerisk del.. iaf där jag kommer ifrån

Ursprungligen av LaHe:

Med ordet "fullstort" menas ju ifs det med numerisk del.. iaf där jag kommer ifrån

Ja, men det är ju fortfarande lika stort som de som saknar den numeriska delen. Tangenterna har samma storlek och avståndet dem emellan är detsamma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 16:59
Ursprungligen av LaHe:

Med ordet "fullstort" menas ju ifs det med numerisk del.. iaf där jag kommer ifrån

Haha, erkänn dig besegrad nu bara istället.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 17:06
Ursprungligen av acke:

Haha, erkänn dig besegrad nu bara istället.

Haha... det gjorde jag ju egentligen redan i förrförra inlägget men kan inte låta bli att tjafsa ibland

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-22 04:41
Ursprungligen av acke:

Slaskutrymme?

Ja en separat bootcamppartition behöver ju ha kvar ledigt utrymme för swapfiler osv. 128 GB räcker inte långt för två operativsystem på varsin partition, bättre i det läget att virtualisera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-22 08:56

Vill lägga till, 128GB flash räcker givetvis så länge man inte lagrar större filer. På jobbet har jag en mindre flashdisk på min dator men då jobbar jag mot olika servrar mest där bilder, filmer och liknande är sparade.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-06-15 21:21

Låter som att en MBA skulle räcka.

Däremot precis som IngoX skriver, 128GB är väldigt lite för både OS X och windows.
Bara operativsystemen tar runt 20GB var och behöver lite swap-utrymme med mera.
Så räkna 50-60GB bara för dem, gissar att du vill ha lite annan mjukvara och lagring.

Jag tror också mer på parallels och lägga det på en extern disk.

Vill du spara några hundralappar finns det andra externa dvd-läsare/brännare än Apples.

Jag lånar tråden, då rubriken är fullkomligt relevant. Jag har idag en MBP 15" med 2.66 ghz i7 (dual core), nVidia Geforce GT330m, 8 GB ram och 300 GB SSD. Den funkar kanon till det jag gör. Jag är grafiker men jobbar inte i 3D eller med video, utan designar webb och appar.

Så om jag köper en maxad 13" MBA, tror ni att prestandan skulle sjunka då? Eller står sig de nya i7-processorerna om 2.0 ghz mot min 2,5 år gamla i7-processor om 2.66 ghz? Och hur mäter sig grafiken i de nya mot mitt Geforce GT330m? Så länge inte prestandan sjunker så kommer jag sannolikt att slå till, för min MBP är på tok för tung att flytta med sig så som jag far runt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 07:10
Ursprungligen av henkebarn:

Jag lånar tråden, då rubriken är fullkomligt relevant. Jag har idag en MBP 15" med 2.66 ghz i7 (dual core), nVidia Geforce GT330m, 8 GB ram och 300 GB SSD. Den funkar kanon till det jag gör. Jag är grafiker men jobbar inte i 3D eller med video, utan designar webb och appar.

Så om jag köper en maxad 13" MBA, tror ni att prestandan skulle sjunka då? Eller står sig de nya i7-processorerna om 2.0 ghz mot min 2,5 år gamla i7-processor om 2.66 ghz? Och hur mäter sig grafiken i de nya mot mitt Geforce GT330m? Så länge inte prestandan sjunker så kommer jag sannolikt att slå till, för min MBP är på tok för tung att flytta med sig så som jag far runt!

Det är nog lite bättre kräm i din nuvarande dator men du kanske inte märker av skillnaden om du inte spelar och har dig. En portabel snabb dator eller en släpbar lite snabbare dator?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-21 07:35
Ursprungligen av henkebarn:

Jag lånar tråden, då rubriken är fullkomligt relevant. Jag har idag en MBP 15" med 2.66 ghz i7 (dual core), nVidia Geforce GT330m, 8 GB ram och 300 GB SSD. Den funkar kanon till det jag gör. Jag är grafiker men jobbar inte i 3D eller med video, utan designar webb och appar.

Så om jag köper en maxad 13" MBA, tror ni att prestandan skulle sjunka då? Eller står sig de nya i7-processorerna om 2.0 ghz mot min 2,5 år gamla i7-processor om 2.66 ghz? Och hur mäter sig grafiken i de nya mot mitt Geforce GT330m? Så länge inte prestandan sjunker så kommer jag sannolikt att slå till, för min MBP är på tok för tung att flytta med sig så som jag far runt!

Till och med den billigare 13" Air får bättre resultat i Geekbench än din nuvarande dator (6757 vs. 6277). CPUn i nya Air är två generationer nyare, och det gör skillnad.

Grafikmässigt borde du inte förlora alltför mycket, om något alls. En snabb googling hittade den här jämförelsen mellan HD3000 i förra Air och ditt grafikchip: Intel Graphics HD3000 vs NVIDIA GeForce 320M/330M GT - Real Benchmarks and Comparison - MacRumors Forums
HD4000-grafiken i nya Air sägs vara ca 60% snabbare än HD3000, så det skulle i så fall jämna ut skillnaden.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 08:31

Enda invändning jag kan tänka mig är väl att jag tyckte tangenbordet är lite litet om man skriver mycket och snabbt på en MBA... fast det berör ju inte mig som skriver sakta med långfingrarna bara...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-21 09:18
Ursprungligen av LaHe:

Enda invändning jag kan tänka mig är väl att jag tyckte tangenbordet är lite litet om man skriver mycket och snabbt på en MBA... fast det berör ju inte mig som skriver sakta med långfingrarna bara...

Tangentbordet på en 13" och 15" är väl lika stora? Det är väl bara utrymmet på sidorna som är olika stort?

  • Avstängd
  • 2012-06-21 09:33
Ursprungligen av frazze:

Tangentbordet på en 13" och 15" är väl lika stora? Det är väl bara utrymmet på sidorna som är olika stort?

Nog sant men nu handla det ju inte om en MBP som jag har bla... vilket också är lite smått då... iaf för dom med stora labbar... vilket jag inte heller har

Vilka roliga svar! Till saken hör att jag inom de närmaste 12 månaderna ska skaffa en iMac till kontoret. Men jag kommer fortfarande behöva en bärbar, som är tillräcklig att göra konsultuppdrag med. Verkar kunna bli bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-22 08:54
Ursprungligen av goranlin:

Jag funderar över att köpa en Apple (New 120612) MacBook Air 11-inch dual-core i5 1.7GHz/4GB/ 128GB flash med minnesuppgradering till 8GB. När jag skriver längre artiklar och redigerar böcker och använder stora Excelark tänker jag göra detta med hjälp av en extern skärm. Helst skulle jag vilja använda en Apple Thunderbolt Display men det blir för dyrt så jag tänker mig en BenQ GL2750HM LCD-skärm - 27" istället. En Macbook Air SuperDrive och adapter till VGA för projektorer.

Jag tror att uppgradering av processorn blir för dyrt i förhållande till utbytet men jag jag uppgraderar RAM till max. Större flashminne än 128GB är också omotiverat dyrt tror jag.

För att kunna visa Windows tänker jag mig Bootcamp med Windows.

Synpunkter och goda råd efterlyses och tas tacksamt emot!

Du kommer kunna göra det du vill med den MBA du tänkt dig. Jag tycker dock som en del andra att det kan vara bra att överväga ifall du ska välja 256GB flashdisk med tanke på hur lätt det är att fylla upp en disk. Win med bootcamp tar en del utrymme också. Men oavsett vilken storlek du väljer på flashdisken så är det ett mycket bra köp.

1
Bevaka tråden