Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PS: Färdigt skript/makro för att lägga till kanter på bild?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-06-11 10:09

Jag behöver en snabbfix för att lägga till x pixlar i höger och vänsterkant på en bild i Photoshop CS5, alltså förstora arbetsytan med x pixlar till höger och vänster. Denna nya yta ska fyllas med y procent svart.
Finns detta färdigt någonstans eller måste jag börja jobba?

Kanse overkill, men borde kunna greja det vill göra:

FrameShop – A Framing Script for Adobe® Photoshop®

  • Medlem
  • 2012-06-11 12:20

Holy crap!
Var lägger man skript för PS? Mappstrukturen ser inte ut som i InDesign.
Jag lyckas inte få det att lägga till yta bara på sidorna i alla fall. Men ett makro var inte så svårt att få till.

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-11 12:53
Ursprungligen av Baron:

Holy crap!
Var lägger man skript för PS? Mappstrukturen ser inte ut som i InDesign.
Jag lyckas inte få det att lägga till yta bara på sidorna i alla fall. Men ett makro var inte så svårt att få till.

Tack!

I mappen Presets --> Scripts, ska den ligga annars.

  • Avstängd
  • 2012-06-11 13:51

PS: Färdigt skript/makro för att lägga till kanter på bild?

Finns en färdig funktion för detta... En eller två menyval under resize... Ställ in rätt färg först för tex bakgrund i verktygspanelen sen är det bara välja den ovan och ställa in som du vill...
Är inte hemma så kommer inte ihåg vad det heter, men nått med ändra storlek på canvas...

Ska du göra detta ofta så spela in ett "macro" där du gör det manuellt första gången och avsluta inspelning när klar så kan du använda det igen senare...

Ja, det låter ju som om canvas size (kommando-alt-c) skulle räcka... spela in ett makro på det.

  • Avstängd
  • 2012-06-11 14:02

forts... sen är det ju enkelt att bara kopiera bilden fyll kopian med borderfärgen, lägg originalet ovanpå och i lagerhanteringen välj båda centrera vert och horis uppe under menyn välj bara originalet i lagerhanteraren, och med piltangenterna flytta tills önskad effekt uppnås... finns flera metoder men dom är snabba och enkla... enklare än att läsa detta tom

  • Medlem
  • 2012-06-11 16:28

Jag ska baka in det i ett automatiskt flöde så det måste gå att fixa helt utan handgrepp. Jag har lyckats skapa ett makro och kan anropa det från ett applescript även som gör andra saker, men jag kan inte får PS att läsa in makrot automatiskt. Det är det enda som återstår, och även om det svider går det att leva med.

1
Bevaka tråden