Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt tangentbord och mus ifrån Apple

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av MagnusB
Pesonligen tycker jag att MS möss är för stora och för styrda i hur man ska hålla dem. Den här musen från Logitech kanske kan vara något för er som vill ha mer knappar. Någon sam har en bild eller mer info?

Logitech MX 900.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Logitech MX 900.

Tyvärr står det ju att den bara funkar med Windoze... annars är ju Logitechs möss mycket trevlig.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 11:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ödlund
Tyvärr står det ju att den bara funkar med Windoze... annars är ju Logitechs möss mycket trevlig.

Varför ska den INTE funka med MacOS? Först lär standardknapparna gå igång så fort Du sätter på den, sedan lär ju Logitech Control Center kunna känna igen 900 också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Nu ska man inte kalla BlueTooth för säkert.
Och enda anledningen att BT är krypterat är att det är ju radio och mycket lättare att avlyssna, även på distans.
Det är lite som att tycka att WLAN är bättre än vanlig Ethernet bara för att man kan använda WEP-kryptering.

Jag kallade aldrig Bluetooth för säkert. Jag sa bara att krypteringen var en fördel över IR.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-18 10:17

Jag kan tyvärr bara konstatera att Microsoft har bättre grejer. Titta här

Alternativet till trådlös överföring för tangentbord och mus med Bluetooth är inte IR, som felaktigt har sagts, utan vanlig radiolänk som bl a MS använder på de lite billigare varianterna. De har även Bluetooth-möss och tgt-bord. Adapter ingår.

Dustin säljer ut det tidigare MS Wireless Optical Desktop (tgtbord och mus) för 475 kr + moms. Se här.

Jag har ett sånt själv och det fungerar utmärkt. Både med Mac OS 9 och Mac OS X. Jag betalade 900 kr för det.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 17:56

Ja, visst finns det alternativ. Personligen tycker jag dock att de där tangentborden är på tok för klumpiga! Tycker dessutom att knapparna på apples tangentbord i regel är betydligt skönare än på Logitech och MS varianter. Vi har även ett trådlöst Logitech här hemma, samt ett från MS, men det är bra skillnad mot ett apple tangentbord att sitta och skriva på dem.

Vad det gäller musen är jag övertygad om att Logitechs kommande mus med bluetooth är bra mycket vettigare än apples enknappsvariant.

Följande är från e-brev som jag fick efter att frågat om MX900 och Mac:

"We are sorry but this mouse is not supported on Mac."

"Supported" och "fungerar" är iof olika saker (i mitt fall är det ok om bara de två huvudknapparna och scroll-hjulet fungerar). Hur som helt ser det dystert ut för kombinationen MX900 och Mac...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Nu ska man inte kalla BlueTooth för säkert.
Och enda anledningen att BT är krypterat är att det är ju radio och mycket lättare att avlyssna, även på distans.
Det är lite som att tycka att WLAN är bättre än vanlig Ethernet bara för att man kan använda WEP-kryptering.

Man kan nog kalla Bluetooth säkert, då det använder 128-bitars kryptering. Ethernet (IP) är inte säkert. Det är därför man använder t.ex. SSL.

Bluetooth är dessutom mycket svårt att avlyssna eftersom det använder s.k. frequency-hops.

Ciryon

PS. Intresserade är välkomna till LTH den 23:e oktober då jag kommer prata om bluetooth.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-09-20 08:54

Jaså du kommer till LTH, då lär jag vara där och lyssna eftersom jag "bor" på den sabla skolan
Håller med dig angående säkerheten, 128 bitars nyckel fixar man inte i ett naffs.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-20 10:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av molekylmartin
Varför har Apple tagit bort möjligheten att ställa vinkeln på tangentbordet? Detta är ergonomiskt oförsvarbart!

Det är inte första gången Apple i sin "utveckling" gör befintliga bra fungerande saker till det sämre.
Ta bara OS X där försvann mycket av de goda grejerna som man sen lägger tillbaka (springloaded window och dyl).

För övrigt så för mig de "nya" tillbehören (mus och tangentbord) till G5
liknar när man köper en ny BMW 750 och sedan kör till närmaste skrot och köper där begagnade vinterhjul till den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-20 10:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av molekylmartin
Det gamla Extended Keyboard (II?)var en riktig höjdare om det är det du menar. Spitzen-qualität! Hade ett sådant till en gammal 6400, har aldrig haft skönare tangentbord.

Med hjälp av iMate adapter går det att använda den utan några som helst problem. Den matchar inte så bra de nya Macarna men är tusen gånger skönare och har bättre respons än de nya svarta eller vita budget tillbehören.

Någon kanske redan har tagit upp detta, men jag undrar litegrann hur dessa prylar ska fungera när man har flera Macs? Om vi leker med tanken att jag har 2 eller 3 Macs och man börjar använda de nya Tbordet / Musen, måste man "autentisera" en Mac så att man inte skriver till alla?

Har ingen erfarenhet av Bluetooth på Mac så detta kanske inte är ett problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-21 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av molekylmartin
Det gamla Extended Keyboard (II?)var en riktig höjdare om det är det du menar. Spitzen-qualität!

...vilket påminde mig om att min blåvita G3 faktiskt har såväl adb- som usb-portar. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att jag kan använda gamla adb-tillbehör till den här burken, men nu blev jag inspirerad att hämta ett sprillans nytt Apple Extended Keyboard II som legat nere i källaren och skräpat en massa år. Jösses, vilken känsla! Ok, jag saknar volym-, mute- och ejectknapparna - men det är det värt!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 18:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
...vilket påminde mig om att min blåvita G3 faktiskt har såväl adb- som usb-portar. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att jag kan använda gamla adb-tillbehör till den här burken, men nu blev jag inspirerad att hämta ett sprillans nytt Apple Extended Keyboard II som legat nere i källaren och skräpat en massa år. Jösses, vilken känsla! Ok, jag saknar volym-, mute- och ejectknapparna - men det är det värt!

Jag kan bara gratulera! Jag skaffar snart en PB15" och visst vore det tufft med sitt gamla Apple Extended KB II till den? Man kanske kunde lägga på ett aluminiumöverdrag och fixa bakgrundsbelysning på det också, så bryter det inte av för mycket...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 09:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av MagnusB
Följande är från e-brev som jag fick efter att frågat om MX900 och Mac:

"We are sorry but this mouse is not supported on Mac."

"Supported" och "fungerar" är iof olika saker (i mitt fall är det ok om bara de två huvudknapparna och scroll-hjulet fungerar). Hur som helt ser det dystert ut för kombinationen MX900 och Mac...

Jag kör en MX700 på min G4/400, och hon funakr finfint med Logitech Control Center som man laddar ner - alla funktioner funkar!

Och gissa vem som fick meddelande från AppleStore idag att hans Apple Wireless Keyboard är skeppat!

vilket ,visserligen, är konstigt, då det skulle ta 2-3 veckor, inte 2-3 dagar... men de kanske räknar in alla förseningar?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 09:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Någon kanske redan har tagit upp detta, men jag undrar litegrann hur dessa prylar ska fungera när man har flera Macs? Om vi leker med tanken att jag har 2 eller 3 Macs och man börjar använda de nya Tbordet / Musen, måste man "autentisera" en Mac så att man inte skriver till alla?

Har ingen erfarenhet av Bluetooth på Mac så detta kanske inte är ett problem alls.

Bluetooth-enheter börjar inte användas förrän man FÖRST låter datorn kontakta BT-enheten. Väl gjort så slipper man göra om det igen (buggar inte inräknade)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 12:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oscar
Härligt!

Men var är den andra knappen och scrollhjulet!??

De sitter på PC-musar, ifall du undrar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 12:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Jag kan tyvärr bara konstatera att Microsoft har bättre grejer. Titta här

Alternativet till trådlös överföring för tangentbord och mus med Bluetooth är inte IR, som felaktigt har sagts, utan vanlig radiolänk som bl a MS använder på de lite billigare varianterna. De har även Bluetooth-möss och tgt-bord. Adapter ingår.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte bättre när "adaptern" är inbyggd och desutom följer en internationell standard som Bluetooth?

Du måste mena att M$ har billigare grejer, och det kan nog vara sant.

Jag var förbi inLife häromdagen och frågade när de skulle få in de nya tangentborden och mössen från Apple. Återförsäljaren bara skakade på huvudet och sa att leveranstiden är 4 månader enligt Apple. Det är ju helt sjukt om det stämmer...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag kallade aldrig Bluetooth för säkert. Jag sa bara att krypteringen var en fördel över IR.

IR har väl den fördelen att det är väldigt mycket svårare att avlyssna om man inte är väldigt nära?
Sen är det ju en hel del annat som talar emot IR, rent praktiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Man kan nog kalla Bluetooth säkert, då det använder 128-bitars kryptering. Ethernet (IP) är inte säkert. Det är därför man använder t.ex. SSL.

Bluetooth är dessutom mycket svårt att avlyssna eftersom det använder s.k. frequency-hops.

Ciryon

PS. Intresserade är välkomna till LTH den 23:e oktober då jag kommer prata om bluetooth.

FH är väl bara en fördel om hoppmönstret är okänt för andra än parterna. Använder BT kryptonyckeln för att bestämma hoppmönster verkligen? Misstänker att det är kända hoppmönster.
Vinsten med FH är ju störningståligheten, inte sekretessgraden, inbillar jag mig. Jag kan ha fel. Kan för lite om detaljerna i BT.
Hur skapas förresten kryptonyckeln i tangentbordet och musen?
Jag är skeptisk.

SSL använder man för att man vill ha säker förbindelse mellan två applikationer (webbläsare och webbserver t.ex.). VPN (ex. IPSec) använder man för att man vill ha säkerhet mellan två datorer. Datalänkkryptering använder man för att höja säkerheten på en punkt med för låg säkerhet. Ex. 802.11 eller BT:b
Självklart kan SSL skydda mot svaghetern även på datalänk-lagret. SSL och IPSec använder man ju för att säkerheten som helhet på Internet är väldigt låg. Har inte med Ethernet-tekniken specifikt att göra.
Men har man en svag länk i form av radiokommunikation bör man säkra upp den eftersom säkerhet på högre nivåer inte går att uppnå mot alla motparter man kommunicerar med.
Så alla dessa tekniker har sin plats i säkerhetsbyggandet.

EDIT: Tillägg av sista stycket.

Senast redigerat 2003-09-27 13:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Jaså du kommer till LTH, då lär jag vara där och lyssna eftersom jag "bor" på den sabla skolan
Håller med dig angående säkerheten, 128 bitars nyckel fixar man inte i ett naffs.

Det sa man väl i början om WEP också, men pga implementeringen fick man fel.
Sannorlikheten är dock stor att Bluetooth-konsortiet tagit lärdom.
Men sen avgörs ju inte säkerheten i systemet av kryptonyckelns längd. Det finns massor med andra svaga länkar när "svensson" ska handskas med tekniken.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 22:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Jag var förbi inLife häromdagen och frågade när de skulle få in de nya tangentborden och mössen från Apple. Återförsäljaren bara skakade på huvudet och sa att leveranstiden är 4 månader enligt Apple. Det är ju helt sjukt om det stämmer...

Fel. AppleStore säger 3-4 VECKOR!

Dock, har jag fått leverans-besked, men det är väl för att jag beställde en BT-tumme, också... så den får väl vänta på något lager tills tangentbordet är redo att skeppas med det...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 22:40

Sa har borde musen sett ut, da hade jag bestallt direkt.

Men nu gor den ju inte det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-01 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Jag var förbi inLife häromdagen och frågade när de skulle få in de nya tangentborden och mössen från Apple. Återförsäljaren bara skakade på huvudet och sa att leveranstiden är 4 månader enligt Apple. Det är ju helt sjukt om det stämmer...

Den ena av de svensk distributörerna har just nu 47 bluetooth tangentbord och 12 bluetooth möss på lager. Det borde kunna leverera inom ett dygn till inlife.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-03 15:01

Jag skall hem och testa min Apple BT-mus om c:a tre timmar. Den kom idag. Har någon testat än? Går verkligen pekaren fortare och mer exakt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av KalleG
Jag skall hem och testa min Apple BT-mus om c:a tre timmar. Den kom idag. Har någon testat än? Går verkligen pekaren fortare och mer exakt?

Fortare är likgiltigt för mig men är den exaktare får du gärna uppdatera här när du testat!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-03 15:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Fortare är likgiltigt för mig men är den exaktare får du gärna uppdatera här när du testat!

Öhh! Jag försökte vara litet skojig där, allting förväntas ju bli snabbare, större/mindre och bättre. Men jag skall meddela lite (verkligen) "hands on" vad det lider. Utan skoj...

Citat:

Skrevs ursprungligen av KalleG
Öhh! Jag försökte vara litet skojig där, allting förväntas ju bli snabbare, större/mindre och bättre. Men jag skall meddela lite (verkligen) "hands on" vad det lider. Utan skoj...

Skylder min seghet på ølen...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 17:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av KalleG
Jag skall hem och testa min Apple BT-mus om c:a tre timmar. Den kom idag. Har någon testat än? Går verkligen pekaren fortare och mer exakt?

Jag testade den senaste musen innan BT-musen på UnrealTournament2003 - väldigt dålig uppdateringsfrekvens

Hoppas BTn är bättre... fast man märker ju abra så'nt på spel och när man ritar, men jag ritar med Wacom...

undrar när mitt BT-tangentbord kommer...

Bevaka tråden