Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chat begränsad till endast gruppchatt. Tips?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag söker ett program av något slag som går att installera/använda i både Mac och Windows miljö för att använda inom en grupp anställda på 20 personer.

De skall endast kunna skriva i gruppchatten, alltså inte kunna skriva till varandra, bara i gruppchatten.

Någon som har tips?

Bakgrunden till denna fråga är helt enkelt att de anställda chattar för mycket med varandra i Skype.

Tacksam för tips/hjälp!

Om det påverkar deras arbetsinsats så förstår jag det, ge personerna en varning.
Annars brukar det ses som en fördel och hjälpmedel att kollegor chattar med varandra via olika IM-program, iaf där jag jobbar.

Appar för endast gruppchat är väl enkelt ordnat, t.ex. IRC-server på LAN, stäng av P2P-chat.
Webbserver med ett chatscript på, PHP Chat Scripts - Free, commercial and open source chat scripts

I denna situationen är det tyvärr något som önskas undvikas av olika anledningar

IRC-server som fungerar på både Mac och Windows, finns det? Är inte så insatt i IRC-servers

Ska kolla lite på det du tipsade om, återkommer:)

Är bevisligen helt novis på det här med IRC-server/chatt och PHP script servers.... Uppskattar gärna mer detaljerade tips på hur jag ska göra detta.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Är bevisligen helt novis på det här med IRC-server/chatt och PHP script servers.... Uppskattar gärna mer detaljerade tips på hur jag ska göra detta.

Anlita en utvecklare för PHP eller lägga ned en hel del tid på att lära dig själv. Vad gäller IRC-server så finns det en hel del dokumentation om du söker på internet. Tips från min sida är programvarorna bahamut eller ircu. Dock osäker på om du verkligen kan stänga av privata meddelanden i konfigurationsfilen för dessa servrar.

I övrigt så skulle jag ju dock säga att du hellre ska prata igenom situationen med dina anställda. Det kan ju faktiskt även vara så att den privata kommunikationen i en del fall har sina fördelar - även om du säger att det gärna ska undvikas av olika anledningar. För ärlig talat, oavsett om du lyckas med detta eller inte så kommer det nog i så fall att finnas andra sätt för dem att kommunicera privat.

Tack, men inte värt tiden/pengarna. Letade för en enkel app!

1
Bevaka tråden