Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte reparera skivbehörigheter

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett problem med min MBP 15".
Om jag stänger av den går det inte att starta den utan den stannar på grå skärm med äpple men innan snurran.
Då får jag starta från ett USB minne jag har ett system på, sedan reparera skivbehörigheter, då startar den.

När jag sedan försöker reparera skivbehörigheter så verkar det som om det inte går, det är en hel del rader som återkommer varje gång, t.ex.
Reparerade ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/Support/Remote Desktop Message.app/Contents/Resources/da.lproj/UIAgent.nib”

Mats B

Inget att bry sig om, det är ett stående "fel" hos de flesta macägare. Du kan lugnt bortse från dem.
Hur ser det ut när du kör Reparera skiva?
Det är viktigare att allt stämmer där.

Edit
Börja med att köra Kontrollera skiva.

Senast redigerat 2012-06-06 21:06

från macworld.com

Citat:

Myth #1: “You should repair permissions regularly.”
OS X’s permissions determine the access each user has to each item on a hard drive. If certain files have the wrong permissions, you can experience problems. So you’ll commonly hear that you need to use Disk Utility’s Repair Disk Permissions feature on your startup drive as a routine maintenance procedure.

But contrary to popular belief, repairing permissions—a procedure which simply resets permissions to a known state—works only on a particular subset of OS X system files. It doesn’t affect user files, nor does it affect third-party files or programs. In other words, it’s unlikely that regularly repairing permissions will prevent problems.

If you ever do have a problem with system-level permissions, your Mac will likely behave oddly, and you’ll usually be able to use the Repair Disk Permissions function then to fix the problem without any data loss or long-term effects. So I recommend repairing permissions as a troubleshooting tool rather than a maintenance task.

Källa Five Mac maintenance myths | Macworld

Djupare läsning;
Repairing permissions: What you need to know - Page 1 | Macworld

Så här ser det ut när jag kör Reparera Skiva:

Kontrollerar och reparerar partitionskartan för ”SAMSUNG HM500JI Media”
Kontrollerar förutsättningar
Kontrollerar partitionslistan
Letar efter en EFI-systempartition
Kontrollerar EFI-systempartitionens storlek
Kontrollerar EFI-systempartitionens filsystem
Kontrollerar alla HFS-data i partitionsstartinstruktioner
Granskar startinstruktioner
Kontrollerar fysiska Core Storage-volympartitioner
Uppdaterar Windows boot.ini-filer efter behov
Partitionskartan verkar vara OK

Problemet är kanske inte så mycket att jag inte kan reparera skivbehörigheter i sig utan att jag inte kan starta utan att göra det.
Så frågan är hur man fixar till det en gång för alla.

Mats B

Om du startar datorn i Verbose-läge med Kommand+V då (Mac OS X: Hur du startar i enkelanvändar- eller Verbose-läge)?
Ser du vart den stannar då (det rullar en massa text istället för äpplet)?

Eller så startar du i Säkert läge, håll ner skift vid uppstarten, logga in..
Tar lite längre tid än vanlig start...
Starta om igen som vanligt.

Fungerade Säker start, men inte vanlig start.. får vi fundera lite till..

Här är viktig läsning om vad som händer under "Reparera Skivbehörigheter"

What happens during permissions repair in OS X? | MacFixIt - CNET Reviews

Provade Verbose-läge och det stannade på "Loading drivers" och sen kom 6 hela rader med punkter.
Det stannade sedan.

Mats B

Testat "Säker Start" ?
Har du externa enheter anslutna?

Provade "Säker start" och det fungerade inte alls, stannade på grå skärm med äpple men ingen "snurra"
Fungerar som vanligt att starta från USB-minnet och reparera skivbehörigheter, sen startar den som den ska.

inga externa saker anslutna.

börjar tro att jag behöver byta disk och nyinstallera.

Lite vägledning om hur du isolerar ett problem.
Isolera problem i Mac OS X

samt denna
Mac OS X: Grå skärmbild visas när datorn startas

1
Bevaka tråden