Tidrapport i Excel - Tid format i celler?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att göra en egen tidrapport (i Excel 2011) så att jag kan redovisa tider samt hålla reda på flextid, relativt enkelt alltså, men...

Jag har problem med att formatera celler så att de räknar TID och inte ett klockslag.

Jag har Starttid, Sluttid samt tid för lunch, men jag verkar inte kunna ha celler formaterade i timmar:minuter och sedan räkna med värden och inte klockslag.

Idéer?...

Senast redigerat 2012-06-05 20:26

Alltid bra att berätta vilken programversion det handlar om. Det händer ju att tips som fungerar i en version inte fungerar lika bra i en annan version.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alltid bra att berätta vilken programversion det handlar om. Det händer ju att tips som fungerar i en version inte fungerar lika bra i en annan version.

Oops, har lagt till "Excel 2011" men egentligen tror jag att det är en generell Excel/spreadsheet fråga, men självklart har du rätt.

Har samma problem. jag har en "mall" som jag fyller i, men den får man summera för hand (??!!).
Skulle vilja ha de funktioner som Fritz efterlyser.

Om jag anger Start och Stopp skall den komma fram till tid. rad 2 är överkurs...

Start Stopp Tid
22:00 22:30 00:30
23:50 00:20 00:30

Hur gör man sånt här?

Ursprungligen av Goflorp:

Start Stopp Tid
22:00 22:30 00:30

Är problemet att räkna ut "Tid"?
Eller att summera "Tid"-kolumnen?
Eller handlar det om att vilja uttrycka "Tid" som timmar (dvs 0,5)?

Senast redigerat 2012-06-05 21:17

Se till att ha med datum även om det inte är viktigt (kan döljas med formatering). Man kan antingen välja att räkna med formaterad tid (finns fallgropar) eller översätta till t.ex. antal timmar. Exemplet nedan visar hur man kan använda formlerna för de två olika sätten. Båda går att summera men man kan inte radera formateringen om man använder sig av ett tidsformat eftersom då får man "tiden" i antal dagar antingen från referensdatum (1904-01-01?) eller som fraktion av dag beroende på om datum är specificerat eller underförstått. Och inget är i närheten av den tid man förväntar sig. Så se till att vara konsekvent.

Starttid

Stopptid

Starttid (formaterad)

Stopptid (formaterad)

Tidsformaterad "tid"

Antal timmar

(C6)

(D6)

"=D6-C6"

"=(D6-C6)*24"

2012-06-05 22.00

2012-06-05 22.30

22.00

22.30

00.30

0,5

2012-06-05 23.50

2012-06-06 00.20

23.50

00.20

00.30

0,5

Så här kanske?

Jag har en kolumn för start tid (A), en för slut tid (B), en för längden på lunchen (C).

Jag vill alltså räkna B - A - C i timmar/minuter.

Att räkna i minuter/sekunder (alltså 1/60) är inte bara kopplat till tid utan även vinklar.

Jag vill alltså ha skillnaden i tid mellan start och slut tid, vilket inte är ett problem, men när jag sedan försöker dra bort t.ex. 30 minuter från denna tid tror den att jag försöker dra bort halv ett på morgonen från klockan 10 på morgonen...

Finns det inget sätt för Excel att räkna i tid som ett värde (timmar/minuter) och inte ett datum/klockslag ?

Ursprungligen av Fritz the Cat:

...värde (timmar/minuter)...

Vad menar du med "värde"?

Menar du att t.ex. 2:30 (2 timmar och 30 minuter) visas som 2,5? Eller hur menar du?

Beskriv gärna hur du skulle vilja att tidrapporteringslösningen skulle se ut.

Så länge du håller dig inom samma dygn är det väl inget problem att använda klockslag som substitut för tid.

I Excel (24 timmars-inställning) blir 16.30-14.30-00.30 = 01.30 dvs 1 timme och 30 min (eg. kl 01.30 men det är egalt).
Här är underförstått att tiderna ovan finns i olika (tidsformaterade) celler. För att använda tidsformaterade tidsvärden i klartext i en formel måste de omgärdas av "" för att Excel ska tlka dem som tidsvärden, dvs ="16.30"-"14.30"-"00.30". Denna formel ger svaret 0,0625 i en oformaterad cell, i en tidsformaterad cell syns istället just 01.30.

Notera att 24 * 0,0625 = 1,5 timmar och att 60* 24 * 0,0625 = 90 minuter. 01.30 är alltså både klockslag och tid. Det är logiskt, eller?

Men om tiden går över midnatt får du antingen hålla reda på datum och t.ex. göra på något av sätten som jag beskrev ovan eller lägga till en etta för varje dag om du vill jobba med tidsvärden. Eller har jag missförstått ditt problem?

Senast redigerat 2012-06-06 22:17
Ursprungligen av M. Sundbom:

Så länge du håller dig inom samma dygn är det väl inget problem att använda klockslag som substitut för tid.

I Excel (24 timmars-inställning) blir 16.30-14.30-00.30 = 01.30 dvs 1 timme och 30 min (eg. kl 01.30 men det är egalt).
Här är underförstått att tiderna ovan finns i olika (tidsformaterade) celler. För att använda tidsformaterade tidsvärden i klartext i en formel måste de omgärdas av "" för att Excel ska tlka dem som tidsvärden, dvs ="16.30"-"14.30"-"00.30". Denna formel ger svaret 0,0625 i en oformaterad cell, i en tidsformaterad cell syns istället just 01.30.

Notera att 24 * 0,0625 = 1,5 timmar och att 60* 24 * 0,0625 = 90 minuter. 01.30 är alltså både klockslag och tid. Det är logiskt, eller?

Men om tiden går över midnatt får du antingen hålla reda på datum och t.ex. göra på något av sätten som jag beskrev ovan eller lägga till en etta för varje dag om du vill jobba med tidsvärden. Eller har jag missförstått ditt problem?

Jag förstår vad du menar, men det är väl tekniker/matematikern i mej som vill kunna räkna i minuter/sekunder som 1/60 och inte i relativ tid.

Jag har försökt med det du säger, men det har gett inkonsekventa resultat, men jag har en känsla av att vissa problem kommer från Micro$oft Orifice sätt att försöka gissa sej till vad man vill göra och sedan inte tillåta manuella justeringar...

Jo, Excel kan vara väl nitiskt till att datum eller tidsformatera celler t.ex. om man av misstag använder punkt istället för komma i tal. Särskilt irriterande när man importerar ej helt perfekta textfiler. Då finns risk att man helt enkelt förstör data när formateringen raderas.

Men just excels tidsvärden ger matematikern i oss möjlighet att använda vilket tidsmått vi vill. 1 = en dag, 1/24 = en timme osv. Men om man matematikern i en börjar bli ringrostig kan man använda de inbyggda formlerna Timme(), Minut() och Sekund().

Formeln
=TIMME("03.30.23")&" timmar, "&MINUT("03.30.23")&" minuter och "&SEKUND("03.30.23")&" sekunder"

ger svaret

3 timmar, 30 minuter och 23 sekunder.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Formeln
=TIMME("03.30.23")&" timmar, "&MINUT("03.30.23")&" minuter och "&SEKUND("03.30.23")&" sekunder"

ger svaret

3 timmar, 30 minuter och 23 sekunder.

Men det går lite åt fel håll i mitt fall. Jag vill bara ta bort en lunch från en arbetad tid under dagen, dvs en bråkdel av en timme (upp till en timme) från 8-10 timmar för att få en siffra som jag sedan kan ta bort 8 från och få flextiden för den dagen, sedan lägga ihop/dra ifrån med alla andra dagar och få en total för månaden.

Jag ska prova lite med den information som kommit fram.

Ok. Då tror jag att jag förstår vad som kan ge huvudbry. Om du summerar flextiden för månaden och den blir mer än 24 timmar, låt säga 28 timmar och 30 minuter så visar excel 04.30 i resultatcellen eftersom den ärver formatet.
Ange formatet "[t].mm", notera hakparenteserna, så visar den rätt.

Studera exemplet nedan. I kolumnen för dag 1 visas formlerna (notera citationstecken för "08.00"). Totalcellen 24.15 är summan av hela flex-raden och är formaterad som [t].mm. Utan denna detalj skulle det stå 00.15 och du förlorar en hel dag i flextid.;)

Dag 1

dag 2

dag 3

dag 4

dag 5

dag 6

dag 7

dag 8

Total flex

Stämplar in

08.00

08.00

08.00

08.00

08.00

08.00

08.00

08.00

Stämplar ut

18.15

20.00

20.00

20.00

20.00

20.00

20.00

20.00

lunch

00.45

00.45

00.45

00.45

00.45

00.45

00.45

00.45

Arbetstid

=ut-in-lunch

11.15

11.15

11.15

11.15

11.15

11.15

11.15

flex

=Arbetstid-"08.00"

03.15

03.15

03.15

03.15

03.15

03.15

03.15

24.15

Jag ska kolla närmare, tack!

Tittade du på mitt bifogade Excelark som löser ditt problem?

1
Bevaka tråden