Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk strular (WD My Book Studio II)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • MALMÖ
  • 2012-06-02 11:39

Hej!

Efter en dags felfritt användande har min WD My Book Studio II börjat jävlas. Den bara står och blinkar. När jag går in på Raid Manager står det

"(serienumret) is missing disk A

Please power off the device and replace the missing disk before proceeding."

Öh...? Vad gör jag?

Tacksam för all hjälp (ingen koll på detta alls, känner jag:'()!

/Marcus

Disk A har lagt av troligen. Har du brutit strömmen till den och testat igen?
Hoppas du kör RAID 1 (så datat finns kvar på ena disken) alternativt har backup (det ska man alltid ha ändå).

  • Medlem
  • MALMÖ
  • 2012-06-02 11:47

Ja, jag har testat att starta om både den och datorn.

Eftersom den var splitter ny hade jag inte ens hunnit spara något på den. Detta är min andra WD som i så fall pajar innan jag ens hunnit börja använda den...

  • Medlem
  • MALMÖ
  • 2012-06-02 11:52

Det är alltså bara att returnera den till webhallen? Jag kan inte göra något mer själv?:(

Ursprungligen av MajaK:

Det är alltså bara att returnera den till webhallen? Jag kan inte göra något mer själv?:(

Ja, bara att returnera. Tips, kika på en billig NAS istället för att använda USB/FW-diskar.
Har haft x antal USB/FW-diskar som rasat för mig, gick över till NAS för några år sen efter det.

Samt online-backup (Crashplan/BackBlaze) så att man har sitt data någon annanstans än på bara sina diskar hemma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-04 22:17

Ligger inne med samma externa lagring, och nu har en disk i mitt RAID 1 rasat. Har läst manualen och på Western Digitals hemsida, men detta verkar jättesvårt. Jag ser inga problem att betala för en ny hårddisk men jag måste ju på något sätt få reda på exakt vilken disk det är jag har i min My Book.

I manualen på sida 27 så kan man läsa att man ska gå in WDs supportsida och söka efter artikel 1709 om man vill åtgärda problemet på egen hand. I den artikeln står att om jag själv vill lösa mitt problem så ska jag gå vidare till Answer ID 8: How can I replace a product under warranty? Nu kommer ju dock problemet att jag inte har garanti kvar, eller jag skiter egentligen om jag har eller inte. Utan jag vill ha en ny disk även om jag får betala för den. Och det som sker under Svars ID 8 är att jag kommer in i något som heter RMA där jag kan skicka iväg min disk till dem för att sen få en ny inom 30 dagar. Men återigen, hur gör jag om jag inte har garanti kvar?

Då tror jag ju i min enfald att det är väll inga problem med att skicka ett mail till dem. Men jag kan likabra gå och hänga mig, för att kunna skicka ett mail till dem så måste man registrera sig på deras hemsida, problemet är att jag har inte en aning om hur i helvete jag ska kunna skriva in mitt efternamn och adress på engelska som dem tvingar en till. Skräp.

Är det någon som har idé om vad man kan göra, allt jag vill är att få en ny disk, som jag mycket väl kan betala för att få.

1
Bevaka tråden