Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air - stannar vid äpplet och snurrar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är helt ny med felsökning på Mac. Nu står min Air och bara snurrar (med äpplet ovanför) när den ska startas upp. Är det något jag kan testa själv? Några kommandon?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-01 21:25

Hur länge har den stått så?
Har du precis gjort en systemuppdatering?

Jag märkte att den hängde sig innan jag skulle gå till äffären, men tänkte inte mer på det. Sedan skulle jag skriva in lösenordet, och där tog det stopp, det bara snurrade. Höll in powerknappen och startade den men nu har den stått en 20 min och bara snurrat vid äpplet. Några tips eller?

Hm, nej ingen systemuppdatering. Installerade Rosetta får att kunna spela några spel. Kan det ha något med det att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-01 21:47
Ursprungligen av Kongomannen123:

Installerade Rosetta får att kunna spela några spel. Kan det ha något med det att göra?

Var det i samband med det som felet uppstod? I så fall har något kanske gått snett vid installationen, har du testat att starta upp i felsäkert läge (håll ner skifttangenten vid upstarten)?

Det var ju i och för sig efter, men den gick lite slött. Men har inte i direkt samband kan jag tycka. Ja har testat men funkar inte att starta den i felsäkert :S

Vilken version av Mac OS X kör du?

Fan är dåligt på sånt. Men är rätt säker på 10.3.X

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-01 21:54
Ursprungligen av Kongomannen123:

Fan är dåligt på sånt. Men är rätt säker på 10.3.X

10.3? Det levererades bara via hålkort?

Tyvärr vet jag inte vad hålkort är. Men du låter väldigt skeptisk så jag måste ha fel fel på versionen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-01 21:53

Inte kan du väl ha 10.3.X i en Macbook Air, det utfasades väl 04-05? Klicka på äpplet längst upp till vänster och välj om den här datorn så ser du vilken version du kör.

10.3 (Panther) kan du inte ha, det släpptes 2003, finns endast till PPC.

Jaha, då är jag ute och cyklar

Några fler tips?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-01 22:45

Har den funkat bra innan? Har den nu stått och snurrat i 1,5 timma? Senaste avstängningen/omstarten skedde utan p.g.a. programuppdatering?

Om ja på samtliga = stäng av (håll nere powerknappen tills datorn dör).

Gör sedan en säker start (starta, lyssna på startljud, tryck ner shift och låt datorn starta i lugn och ro. Ha gärna en kaffekopp i andra näven).

Om den går igång = starta Skivverktyg (Program/Verktygsprogram) och gör en behörighetsreparation.

Starta därefter om som vanligt (menyraden - äpplet).

1
Bevaka tråden