Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar mobilt bredband generellt om man vill spela online?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är i akut behov av en stabil Internet-uppkoppling. Telia trilskas och verkar inte kunna erbjuda mig ADSL till min lägenhet, så jag har börjat snegla på mobila alternativ.

Men hur står sig mobilt bredband gentemot ADLS/fiber? Jag spelar en hel del online som kräver en stabil uppkoppling. Så min fråga blir egentligen:

Är mobilt bredband ett alternativ när man vill spela mycket spel online?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-29 21:06
Ursprungligen av iTiger:

Jag är i akut behov av en stabil Internet-uppkoppling. Telia trilskas och verkar inte kunna erbjuda mig ADSL till min lägenhet, så jag har börjat snegla på mobila alternativ.

Men hur står sig mobilt bredband gentemot ADLS/fiber? Jag spelar en hel del online som kräver en stabil uppkoppling. Så min fråga blir egentligen:

Är mobilt bredband ett alternativ när man vill spela mycket spel online?

Svårt att säga, det är väldigt individuellt från en lägenhet/ett hus till ett annat.
Samla några polare med olika operatörer och testa.
Är det 4G du ska ha så tänk på att Tele2 och Telenor har samma nät.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-29 21:34

Jag skulle säga "nej". Trådat nät (även fiber då) står alltid högre i tillförlitlighet än trådlöst. Radioöverföring är betydligt mer "nyckfullt". Det kan räcka med att en granne skaffar en annan utrustning, som sänker din överföringshastighet/tillförlitlighet. Ska du dessutom använda den för spel är du ju beroende av en bra ping-tid. Och där varierar radiolösningen betydligt mer än trådbundna lösningar.
Det finns ju fler än Telia som erbjuder ADSL. Dock tycker jag de är väldigt stabila, så länge som man inte använder deras Thomson-grejor.
Har du möjlighet till fiber, kör på det!!!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-05-29 21:51

Hur funkar mobilt bredband generellt om man vill spela online?

Beror på vad du ska spela. Jag har kört en hel del world of warcraft över 3G, funkar alldeles utmärkt (förutsatt bra täckning såklart).
Fps är värre.

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle säga "nej". Trådat nät (även fiber då) står alltid högre i tillförlitlighet än trådlöst. Radioöverföring är betydligt mer "nyckfullt". Det kan räcka med att en granne skaffar en annan utrustning, som sänker din överföringshastighet/tillförlitlighet. Ska du dessutom använda den för spel är du ju beroende av en bra ping-tid. Och där varierar radiolösningen betydligt mer än trådbundna lösningar.
Det finns ju fler än Telia som erbjuder ADSL. Dock tycker jag de är väldigt stabila, så länge som man inte använder deras Thomson-grejor.
Har du möjlighet till fiber, kör på det!!!

Det är ju precis det här man hört, men jag tänkte att den nya tekniken, 4G, skulle gjort systemen stabilare. Av precis den här anledningen som jag överväger att köra via tråd.

Tyvärr har jag inte någon möjlighet till fiber. Talade med Telia igår och tydligen finns det knappt ADSL heller. Tele2 hade ju ett intressant erbjudande som jag nappade på, men dom krävde en separat telefonlina (som dom själva inte kunde leverera). Så jag tänkte köpa hela paketet av Telia (om nu deras ADSL funkar här). Jag har haft Telia och jag har alltid varit nöjd med deras service. Visst har det krånglat ibland (men otroligt sällan!) och dom har aldrig varit bangen på att ersätta mig då det strulat.

Ursprungligen av Json_81:

Beror på vad du ska spela. Jag har kört en hel del world of warcraft över 3G, funkar alldeles utmärkt (förutsatt bra täckning såklart).
Fps är värre.

Garva inte nu.... men jag spelar Eve Online... Sådär, nu har jag sagt det. Är du nöjd nu? Visst, det är nördigaste man kan hålla på med... Men då är jag väl en nörd då. Och stolt är jag också. Jag är en nörd! Hör ni det världen, en nörd....!

Något FPS är nog inte aktuellt, tror jag. Körde mycket Battlefield 2 ett tag men jag tycker den världen tappat sin charm lite.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-05-30 12:10
Ursprungligen av iTiger:

Det är ju precis det här man hört, men jag tänkte att den nya tekniken, 4G, skulle gjort systemen stabilare. Av precis den här anledningen som jag överväger att köra via tråd.

Tyvärr har jag inte någon möjlighet till fiber. Talade med Telia igår och tydligen finns det knappt ADSL heller. Tele2 hade ju ett intressant erbjudande som jag nappade på, men dom krävde en separat telefonlina (som dom själva inte kunde leverera). Så jag tänkte köpa hela paketet av Telia (om nu deras ADSL funkar här). Jag har haft Telia och jag har alltid varit nöjd med deras service. Visst har det krånglat ibland (men otroligt sällan!) och dom har aldrig varit bangen på att ersätta mig då det strulat.

Garva inte nu.... men jag spelar Eve Online... Sådär, nu har jag sagt det. Är du nöjd nu? Visst, det är nördigaste man kan hålla på med... Men då är jag väl en nörd då. Och stolt är jag också. Jag är en nörd! Hör ni det världen, en nörd....!

Något FPS är nog inte aktuellt, tror jag. Körde mycket Battlefield 2 ett tag men jag tycker den världen tappat sin charm lite.

Varför skulle jag garva?
Jag har inte spelat Eve, men gissar att det skulle fungera bra över 3G. Har du en smartphone så koppla in den och testa att lira lite. Kan du få 4G kommer det ju fungera ännu bättre.

Visst kommer en 3G/4G uppkoppling inte vara lika stabil som fast uppkoppling, men det är sällan jag blivit utkastad från spel eller liknande. Så det beror ju lite på vilken nivå du spelar på. Men kan du leva med att någon gång ibland bli utkastad och få logga in igen så duger det.
FPS är som sagt värre, en normal person kanske kan reagera på 100-200 millisekunder, läger man till latency på 3G har man dubblat det.
i MMO'n är det sällan det har någon större betydelse om det tar 1 sekund för dig att reagera.

Ursprungligen av Json_81:

Varför skulle jag garva?
Jag har inte spelat Eve, men gissar att det skulle fungera bra över 3G. Har du en smartphone så koppla in den och testa att lira lite. Kan du få 4G kommer det ju fungera ännu bättre.

Jag försökte mig på att vara lite rolig...

Min f.d. sambo hånade mig som fan för att jag spelade Eve. Med viss rätt.... det är otroligt nördigt. Och då menar jag nördigt i dess ursprungliga bemärkelse Testa så får du se...

Det lutar mer och mer mot en mobil variant. Jag snackade med en granne och han menade att han hade en ganska stabil uppkoppling med ca 12 Mbit konstant. Även om jag skulle tappa linan ibland så kompenseras det av den billigare kostnaden. Oavsett leverantör så kostar 8 Mbit ca 300-400 kr/mån. Telias mobila bredband på 20 Mbit kostar 199 kr/mån. Det är inte riktigt försvarbart att punga ut med nästan det dubbla. Även om man aldrig kommer i närheten av 20 Mbit.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-30 22:25

Har du koll på så att du inte överstiger taket som finns på nästan alla mobila bredband?

Ursprungligen av kenjon:

Har du koll på så att du inte överstiger taket som finns på nästan alla mobila bredband?

Nu sitter jag och tittar på en variant från Tele2: 30 GB data per månad med hastigheter upp till 25Mbit/s. Efter 30 GB kan du fortfarande surfa, men då begränsas hastigheten till 200 Kbit/s, för 249 kr/mån. Bunden till 18 månader men då ingår en router (B593 4G Router)

Känns väl som en bra deal?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-30 23:27

Det tycker jag. Har routern plats för SIMkort, eller behöver den en 4Gsticka för att funka?

Edit: jo, det verkar den ha. Men problem med att ev koppla in en yttre antenn...

Jag valde till slut en lösning hos Telia. "Mobilt Bredband Mellan" som kostar 199 kr/mån, 5-20 Mbit/s med inkl trafikvolym på 10 GB (inkl routern nämn ovan).

Anledningen till att jag valde bort de andra operatörerna var att de (enl deras egna täckningskartor) hade sämre täckning på moderna nät i mitt område. Möjligtvis kommer 10 GB att bli för lite, men jag är inte den som strömmar så väldigt mycket data. Återkommer i tråden med en erfarenhetsberättelse om köpet.

Första omdömet Telias "Mobilt Bredband Mellan":

Vilken usel jävla dynga! Jag har full täckning på 4G och ändå visar bredbandskollen värden på mellan 0,96-4 Mbit/s. Nog ska väl jag få bättre resultat än så!?!

Ursprungligen av iTiger:

Första omdömet Telias "Mobilt Bredband Mellan":

Vilken usel jävla dynga! Jag har full täckning på 4G och ändå visar bredbandskollen värden på mellan 0,96-4 Mbit/s. Nog ska väl jag få bättre resultat än så!?!

Det är beroende på din täckning. Ring Telia.

Hoppsann... förlåt, Telia... :/

Efter en väldigt grundlig felsökning, både av mig själv och Telias support, så har det visat sig att problemet låg hos mig. Av en slump kontrollerade jag bandbredden med appen till min iPhone och döm till min gigantiska förvåning att jag fick värden på mellan 12-16 Mbit/s. Så efter att ha kopplat ihop min Macbook och routern med ethernet-kabel så ligger jag nu hela tiden på ca 15 Mbit/s. Med routern stående bakom TV:n i ett hörn.

Så nu blir den stora frågan: Varför i helvete får jag så dålig hastighet med trådlöst nätverk? Med förra routern + ADSL så hade jag inga problem alls.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-04 19:54

Grannar på samma/närliggande kanal är vanligast, störningar, byggnadens konstruktion.....
Det är inte helt lätt att felsöka WLAN om man inte är van.

Ursprungligen av kenjon:

Grannar på samma/närliggande kanal är vanligast, störningar, byggnadens konstruktion.....
Det är inte helt lätt att felsöka WLAN om man inte är van.

Nej... det har man ju märkt. Men det märkliga är att jag har "full" bandbredd på telefonen men med datorn går det toksegt. Ska bli intressant att pröva med någon annans bärbara dator framöver.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-04 22:50

Kabeln från nätverkskortet till antennen som har lossnat?
Om du håller nere Alt och klickar på Airportsymbolen får du en del info, bl a signalstyrka och överföringshastighet. Ser det normalt ut?

Ursprungligen av kenjon:

Kabeln från nätverkskortet till antennen som har lossnat?
Om du håller nere Alt och klickar på Airportsymbolen får du en del info, bl a signalstyrka och överföringshastighet. Ser det normalt ut?

Ingen aning om hur det "ska" se ut... Du kanske ser några avvikelser?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-05 13:02

Det ser bra ut. Och du har inga grannar/annan utrustning som ligger på/i närheten av ch 6?

Ursprungligen av kenjon:

Det ser bra ut. Och du har inga grannar/annan utrustning som ligger på/i närheten av ch 6?

Inte vad jag vet. Datorn har jag numera gömt bakom TV:n. Kan den störa ut signalen? Det jag tycker är märkligast är att nätverket fungerar klanderfritt till telefonen.

Egentligen har jag kommit förbi problemet genom att koppla datorn via ethernet direkt till routern. Men det skulle vara intressant att få veta vad som är fel.

Ursprungligen av iTiger:

Inte vad jag vet. Datorn har jag numera gömt bakom TV:n. Kan den störa ut signalen? Det jag tycker är märkligast är att nätverket fungerar klanderfritt till telefonen.

Egentligen har jag kommit förbi problemet genom att koppla datorn via ethernet direkt till routern. Men det skulle vara intressant att få veta vad som är fel.

Som Kenjon säger är det antagligen så att det är närliggande enheter som ligger kring kanal 6. Du kan enkelt se närliggande accesspunkter och deras kanal genom att markera Airport i programmet Systeminformation.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-05 15:43

Står datorn och iPhonen på samma plats när du testar? Då håller jag med om att det är mysko....

Slututvärdering:
Nej, min vänner... något mobilt bredband blir det inte i mitt hus! Jag har full täckning på 4G med stark signalstyrka. Ändå är uppkopplingen hopplöst osäker. Ibland funkar det inte alls, ibland är det olidligt segt och ibland kan det funka relativt bra. Enligt Bredbandskollen ligger jag stadigt på ca 15-18 Mbit/s men min erfarenhet efter dessa veckor är att dessa siffror är en högst teoretisk hastighet. Jag upplever att min 8 Mbit/s via ADSL var MYCKET pålitligare/snabbare.

Så jag har idag beställt ADSL från Telia igen. Det är dubbelt så dyrt, men det är det värt.

Jag rekommenderar inte mobilt bredband såvida inte man använder det mycket sporadiskt för enskilda ärenden på nätet (typ betala räkningar, kolla mejlen...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 13:07

Jag är utlandssvensk och bott i Sverige nu under ett par månader pga jobb. Bor vid S:t Eriksplan i Stockholm och har Telenors 4G premium. Köpte dongeln löst från Elgiganten för nästan 1000 kr mindre än vad man gör via Telenor. Kör denna dongel kopplad till en Dovado Tiny (TINY) för att dela ut nät till dator, iPad samt iPhone. Kört den både privat samt via jobbet. Kommer oftast upp i 40-50 mbit upp och ner. Spelar rätt mycket BF3 och upplever aldrig lagg eller några som helst problem.

Sjukt nöjd!

Ursprungligen av 20hz:

Jag är utlandssvensk och bott i Sverige nu under ett par månader pga jobb. Bor vid S:t Eriksplan i Stockholm och har Telenors 4G premium. Köpte dongeln löst från Elgiganten för nästan 1000 kr mindre än vad man gör via Telenor. Kör denna dongel kopplad till en Dovado Tiny (TINY) för att dela ut nät till dator, iPad samt iPhone. Kört den både privat samt via jobbet. Kommer oftast upp i 40-50 mbit upp och ner. Spelar rätt mycket BF3 och upplever aldrig lagg eller några som helst problem.

Sjukt nöjd!

Kul för dig

Det är bara gratulera till ett bra köp då! Det är kanske något med att jag "bo på lanne" och tekniken inte är lika stabil som inne i storstan. Oavsett anledningen så blir det ADSL framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 15:11

ADSL är alltid och kommer nog alltid vara bättre. Nu hade jag inte möjligheten att binda mig utan detta var mitt enda alternativ. Roligaste att jag har fiber BBB 100/100 i byggnaden men personen jag hyr lägenheten av har inte anslutit sig så istället för att betala för ett helt år som bindningstiden är nu så har jag 3 månaders uppsägningstid nu på 4G så det fanns inget alternativ för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 15:55

Har lite samma fundeingar men behöver egentligen nog bara ett par gb per månad. känns lite surt att binda sig typ 18 mån dock. är prepaid enda alternativet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 16:12

eller 4g kanske? Är det värt det högre priset tycker ni?

Ursprungligen av bo91:

eller 4g kanske? Är det värt det högre priset tycker ni?

Beror på vad du ska göra. För slösurf behöver du inte 4G. Tänker du spela så behöver du det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 19:33

det är nog slösurf... lite spotify kanske. kolla på compricer el dyl vad som är billigt bra

Bevaka tråden