Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Goflorp bygger akvarium

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har alltid velat ha två saker.

En gammal bildrörs-eMac - de vita som såldes till skolor - som hundlåda.
Min Hund skulle älska ha en egen liten låda att lägga sig i.

men, men, få tag på en sådan är svårt.

det andra är ett MacQuarium - ett fett akvarium av en Mac.
Många gånger tänkt bygga av en gammal iMac eller så.

Så såg jag det "perfekta bygget" och blev nästan kär....

En mac pro G5 - det robusta Aluminiumbygget....

Nu är en Mac pro införskaffad.

Ställd på bänken och tack vare en demonterings-guide från iFixit nu strippad från precis allt på insidan (nästan).

Det här steget innehåller inga märkvärdigheter.
Det mesta är rätt enkelt får ur, och iFixitguiden underlättade.
Nätaggregatet ligger i botten, ca 5cm tjockt, fastskruvat underifrån med fyra stjärnskruv.
En plåt ovan nätagget måste böjas för att komma ut.
Oftast spar man väl inte det här så det är bara kasta, böja slita och dra...

Se till att ha en bra bänk, bra ljus och en filt eller ngt annat under.
Vassa skruvar som hamnar på bordet ger repor i såväl bord som maskinen.

Verktyg? Tja en 2,5mm Torx, en Philips stjärna, liten. En liten spårskruv.
En fet sidavbitare - nyp av kabelmattor - snabbare än att sitta och ta ur flatkontakter.

Ett Gott humör och ngn bra musik i stereon.
Efter särtagningen följde SKRUBBNING i badkaret.
Spolade rent alt, mkt damm var det ju. Gott om diskmedel och en scotchbrite (inte med stålull -plast = ej repor)
Vattnet blev rejält sketet när det rann ut.

Spola den i varmvatten det sista en stund - chassiet blir varmt som attan (Aluminium leder värme mkt bra) och maskinen torkar sedan mkt snabbt.

Senast redigerat 2012-05-24 19:53

Nu då?

Har ett val här; kan behålla den horisontella plattan som skiljer resten av maskinen från DVD/Hårddiskar.
Eller ta bort den. Såg på nätet en kille som tagit bort den. Tror den skall få vara kvar.

Val nummer två.
Killen på nätet hade tagit bort BÅDA sidorna sin Mac Pro - det tror jag INTE jag gör.

Rough Plan

Bygg en "plattform" så att Akvariet inuti får en stabil plattform som HÅLLER (det blir nästan 50l vatten i akvariet och det väger ju lika mkt i KG då) Funderar på ngt i trä och silikon/sättlim för att det skall sitta fast i botten.

fem glasskivor tillskurna efter innermått silikonas ihop - skall kolla med akvariebyggare här hur göra.

Belysning i akvariet; ngn LED-histora blir nog bra (lite värme, inte spec mkt energi går åt)

Värmare - behövs det? kolla med akvariebyggare här igen...

Pump, behöver ju ngt som skall syresätta, måhända om den har SMÅ yttermått kan den byggas in där hårddiskarna satt förut? + för ljuddämpning

Sista problemet - innehåll. Vill gärna ha ngt stylish. Så lite "skit" i som möjligt.
Få fiskar av rätt sort, nån växt....

Om du har en back öl har jag en vit eMac...

Fullt upp med det här just nu. Återkommer.
Får också mäta hunden så han får plats

Ingen ko på isen. Lycka till med detta bygge!

  • Medlem
  • 2012-05-24 21:39

Spännande, kommer följa bygget med nöje.

Stackars fiskar. Gör du Makrill av dom sen

Ursprungligen av jurassic579:

Stackars fiskar. Gör du Makrill av dom sen

Macrill heter det väl ?!

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Macrill heter det väl ?!

Jo, jag tänkte att folk skulle fatta det sublima. Men tack för förtydligandet.

Goflorp ligger tidigt ute med SweC-anpassningen. Gott så!

Hur är det med aluminium och vatten? Det är ingen risk för utfällning av metallen i vattnet så fiskarna dina blir dåliga?

Ursprungligen av Capeman:

Hur är det med aluminium och vatten? Det är ingen risk för utfällning av metallen i vattnet så fiskarna dina blir dåliga?

Om man bara låter den stå i luft ett tag (och det har den ju redan gjort) så bildas ett tunt lager av aluminiumoxid ganska omgående som ligger som barriär mellan vattnet och aluminiumet.

Ursprungligen av Capeman:

Hur är det med aluminium och vatten? Det är ingen risk för utfällning av metallen i vattnet så fiskarna dina blir dåliga?

Eftersom ditt inlägg är det enda som innehåller en seriös fråga.

Akvariet i fråga blir en limmad glaslåda, 3mm maskinglas och silikon av ngn bra variant. Denna skall sedan stå inne i datorlådan.
Att annars bygga, täta och låta aluminium och annat löst ligga fritt inne i vattnet - tror inte på det.

Ikväll.

Alla distanser som sitter i bortre väggen, sticker ut ca 25mm, på dessa distanser har moderkortet mm vilat.
De äter ut 25mm av mitt avkvariums "djup" när man står framför det. de måste bort.
Sätter i en skruv, skruvar in den 1cm, bänder till med en platttång - höger knäck, vänster knäck...
livrädd att det komemr synas i "ryggen" på akvariet - men inget syns.
Fortsätter knäcka av dussinet distanser, bara i de låga som sticker ut kanske 8-10mm behöver jag gänga i en sparad skruv.

Så, nu är inget i vägen för glasen senare.

plåten uppe i lådan som är botten för DVD-CD, Hårddiskar och två fläktar - har jag ändrat mig på.

Visar sig vara ett helvete.
Hitre sidan sitter fast i stängningsmekanismen. Hmmm

De tre hakarna sitter med en liten spännfjäder, ser ut som en pilbåge i miniatyr, ett litet böj och spännfäderna kommer loss, fastlåsningshaken kan dras ut. Gör om för alla tre.
Den långa plastlisten som skjuter hakarna skruvar loss, plåten ligger under.
Skruva i den där sparade skruven du hade till att knäcka loss distanser med och gör samma jobb på de korta distanserna i bortre väggen, knick, tror det är fem stycken. Nu skall plåten kunna komma loss.

Eventuellt kanske man måste (jag hade loss den men osäker på om det verkligen behövs) demontera den lilla hävarmen som flyttar hela plastlisten. En liten låsbricka - in med minsta mejseln, bänd försiktigt loss den, ungefär som en segersäkring....
Pötta ut en liten axel inåt i maskinen, notera de två små nylonbrickorna....

Ursprungligen av Goflorp:

Eftersom ditt inlägg är det enda som innehåller en seriös fråga.

Akvariet i fråga blir en limmad glaslåda, 3mm maskinglas och silikon av ngn bra variant. Denna skall sedan stå inne i datorlådan.
Att annars bygga, täta och låta aluminium och annat löst ligga fritt inne i vattnet - tror inte på det.

Med alla de små lufthålen fram och bak hade endast lådan varit tämligen värdelös...

Goflorp, du ska köpa speciell silikon som är för just akvarium då den inte innehåller vissa kemikalier, alla andra silikon innehåller sånt som inte är bra för fiskar och liknande.

Silikon till akvarier, vilken typ? - Akvaristik - Zoonen.com - frgor och svar

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Med alla de små lufthålen fram och bak hade endast lådan varit tämligen värdelös...

Goflorp, du ska köpa speciell silikon som är för just akvarium då den inte innehåller vissa kemikalier, alla andra silikon innehåller sånt som inte är bra för fiskar och liknande.

Silikon till akvarier, vilken typ? - Akvaristik - Zoonen.com - frgor och svar

Hört detta om silikonet, och tänkte köpa det i zooaffär, men tipset i länken på att köra ClasOhlson verkar ju vettigare
(typ 395:- för en tub eller 49:-....)

@eskimo ; Fronten lämnar jag iväg och får "CNC:ad", eller egentligen laserskuren ut en fyrkantig "lucka" eller "titthål" i.
Det borde bli betydligt jämnare och snyggare än en del jag sett som kört upp ett hål "manuellt" med ett handverktyg.

Ursprungligen av Goflorp:

Fronten lämnar jag iväg och får "CNC:ad", eller egentligen laserskuren ut en fyrkantig "lucka" eller "titthål" i.
Det borde bli betydligt jämnare och snyggare än en del jag sett som kört upp ett hål "manuellt" med ett handverktyg.

"CNC:ad" är väl lite som att säga att en bild har blivit "operativ-systemad" när man menar att den blivit digitalt behandlad.

Laserskuren tvivlar jag också på, om du inte har en fantastisk budget. Fräst, eller t.o.m. vattenskuren kanske om du har bra kontakter...

  • Avstängd
  • 2012-05-25 10:37

Nice ide... sen är det bara kåpa ihop en iPhone/iPad app som du styr fiskar, matning och så klart en liten webkamera med

Lördag fm; Fiskaffärn

Skall kolla på LED-ljus-ramp, en spann grus, Filter+luftpump etc....ev värmare
Prata lite fisk med nån mupp med som kan sånt.

Jag är mest nyfiken på hur du ska lösa fronten. Skruva på plåten och cnc'a en snygg "ruta" ur den så man får en tjusig ram?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-25 23:17

Detta är ett väldigt intressant projekt tycker jag. Dock så saknas en sak som hade gjort att han hade kunnat följa det ordentligt - bilder!

Goflorp, varför tar du inte massa bilder under arbetets gång som du visar oss? Kom igen!

Han har ju sålt sin Pentax och står på kö för Nikonen... Men han har la en iPhone!?

Skall lägga in lite mer bilder.

Tagit ett par till och skall sätta lite röda pilar osv på dem först ...

Vid blå pil sitter de små spännfjädrarna ("pilbågarna")

Inom cirklarna ser du hur det blir när man knäcker loss en distans. *knuick*

Här ser du mekanismen, hävarmen, som flyttar hela plastlisten.
Behöver du ta isär knät här är det bara lirka ut låsbrickan, överst.
Dra neråt, två små nylonbrickor ramlar ut. Spar dem. De är ett helvete hitta när
de studsat ut på golvet......fråga mig.

Senast redigerat 2012-05-26 17:21

Personligen så måste jag säga att den där videon är ju värre än folk som sätter ljus i sin PC. Det där måste vara Steve Jobs värsta mardröm och på gränsen till djurplågeri.

Det jag inte gillar med G5 akvariet är att det känns som om någon bara satt en låda inne i en låda. Känns som om man kan göra något lite mer intressant.

Lite OT men, eftersom min första Mac var en LCIII "pizza box" så kommer jag att bygga in en Intel MacBook i en sådan låda samt köra med iMate USB-ADB så jag kan använda original ADB keyboard/mouse. Det kluriga är bara skärmen, då den ska både var användbar men inte se för ny ut.

Jag har kontakter om någon behöver få något skuret med plasma, gas, vatten eller laser. Är det någon som har 3000000:- till övers kan jag förse vederbörande med en alldeles egen fiberlaser.

Vi har en enkel 3-axis fräsmaskin med höghastighetsspindel på jobbet, mestadels för att skära plast och aluminium, dessvärre är höjden på gantryt bara runt 180mm.

Förut jobbade jag med dessa (skrev all dokumentation och höll utbildningarna till operatörerna) men dessvärre konkade företaget (tack Investor!) och såldes till Spanien, denna maskin kan fräsa vilka bitar som helst till ett Macvarium:

Dagens runda på stan efter jobbet .... resulterade i storinköp: en analog termometer för 39:-

Generalisering; Akvariemuppar är osociala idioter.

Var innne i en Zooaffär på Hisingens största köpcentrum. Ointresserad brud på 17 bakom disken, nån nisse i bakgrunden på loft kunde höras ner. I princip inget hemma. 3/4 delar av akvarieavdelningen var inte ens för akvarier utan för terrarier.
Termometrar som började på 24 grader således...
Lysramp ville jag ha och alt det där "småttet" - håvar, magnetstädare osv.

Lysramp var tydligen ett jätteproblem, eftersom jag ville ha LED. Näfan, meterlånga lysrör var the shit serru.
Men Biltema har nog dina blå lysdioder tyckte han... köpte iaf termometerna för den var smutt och 17-åringen var iaf trevlig.

Kan nån nämna en BRA akvarieaffär i stan (Göteborg), som har vettiga folk anställda, bra sortiment och humana priser.

Även sökt på nätet idag, de som bygger webshops åt akvariemännen måste vara de själva.
Ingen text, pytteliten Bild. Klickar på förstoring, 10% större än den första.
Hittar t o m dyra instrument för mätning av diverse saker - ingen text om vad man ens mäter...

Så, än så länge är eBay bästa stället....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-30 22:35
Ursprungligen av Goflorp:

Kan nån nämna en BRA akvarieaffär i stan (Göteborg), som har vettiga folk anställda, bra sortiment och humana priser.

Herkules Zoo på Herkulesgatan 34 så håller du dig på rätt sida älven Jag har inte handlat där sedan jag själv gick i kortbyxor och gjorde djupdykningar i mitt akvarium, men på den tiden var dom min hovleverantör!

Tilläg: Hm, ja den hemsidan var väl ett bra exempel på vad du skrev ovan... När jag klickar på deras länk till enirokarta hamnar jag i Sveg! Men jag tror att de satsar mer på den personliga servicen, gjorde i alla fall förr.

Ursprungligen av Goflorp:

3/4 delar av akvarieavdelningen var inte ens för akvarier utan för terrarier.

Totalt OT men jag fattar inte vitsen med att ha en stackars liten ödla, orm eller liknande instängd i ett litet akvarium. De ska krypa/slingra sej runt stenar och annat i sin egen miljö, inte ligga på någon värmeslinga i någons sovrum för att de är häftiga att titta på. Visst kan man säga samma sak om fiskar, men jag tror inte de har samma medvetenhet och har ändå möjlighet att röra på sej till skillnad från en hopslingrad orm.

Bevaka tråden