Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ovanligt beige stängning

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Va???

Nej, det är inte konkret att peka på ett av dina egna ospecifika uttalanden. Du får nog ta en titt i uppslagsboken...

För att vara konkret så behöver du peka på något eller några exempel i forumvärdarnas inlägg - något som kan illustrera den där "tonen" som bara du ser och hör.

Genom att vägra att konkretisera kritiken, så påstår jag att du kritiserar moderatorena enbart för kritiserandets egen skull, och inte för att faktiskt försöka uppnå någon förbättring. Det enda du uppnår med den taktiken är att såra och stöta bort moderatorerna - men det är kanske det du vill?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte konkret att peka på ett av dina egna ospecifika uttalanden. Du får nog ta en titt i uppslagsboken...

För att vara konkret så behöver du peka på något eller några exempel i forumvärdarnas inlägg - något som kan illustrera den där "tonen" som bara du ser och hör.

Genom att vägra att konkretisera kritiken, så påstår jag att du kritiserar moderatorena enbart för kritiserandets egen skull, och inte för att faktiskt försöka uppnå någon förbättring. Det enda du uppnår med den taktiken är att såra och stöta bort moderatorerna - men det är kanske det du vill?

Det märks att du varit moderator. Istället för att känna av tonläget från flertalet i maktposition i tråden väljer du att blunda och attackera oliktänkande medlemmar. Macjake vet vad jag menar. Jag vet även att det finns en ovilja från vissa medlemmars sida att delta i diskussionen för att man är rädd för vedergällning från individer i maktposition. Man vill eller vågar helt enkelt inte stöta sig med forumets härskare.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det märks att du varit moderator. Istället för att känna av tonläget från flertalet i maktposition i tråden väljer du att blunda och attackera oliktänkande medlemmar. Macjake vet vad jag menar. Jag vet även att det finns en ovilja från vissa medlemmars sida att delta i diskussionen för att man är rädd för vedergällning från individer i maktposition. Man vill eller vågar helt enkelt inte stöta sig med forumets härskare.

Jag är jävligt oliktänkande ibland, aldrig känt mig attackerad av nån moderator.
En och annan användare-idiot har ringt mitt i nätterna när jag hade numret utlagt, annars icke nåt.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag är jävligt oliktänkande ibland, aldrig känt mig attackerad av nån moderator.

Har blivit lite sur på Jesper några gånger, men inte för att han har haft fel, ibland kanske mer för att han haft rätt...

Jag deltog i den ena tråden.

Jag tycker nog att 99.se gör rätt som inte tillåter politiska diskussioner (men nu hittar jag faktiskt inte det i forumreglerna...?). När de två trådarna blev offtopic och kantrade mot feminism och politik kanske det var ett test, för det var i alla fall i loungen, för att se om vi var mogna för det. Jag tycker att det kom fram en del bra saker och meningsutbyte, men tyvärr fanns det flera grova personangrepp (som rensades bort) och en hel del pajkastning. Personligen tycker jag inte att vi som kollektiv klarade av att föra en politiskt diskussion på detta forum utan att göra övertramp. Vi klarade inte testet. Dessutom tycker jag argumentet "Det är ju bara att inte läsa dessa trådar" fungerar eftersom jag ser flera negativa konsekvenser som spiller över i resten av forumet. Jag tycker det framkom svepande kritik, som syftade på vad andra sagt i *andra trådar*, men det går också se att medlemmar ger varandra elaka gliringar i andra delar av forumet. Det skapar en dålig stämning och eller bara blir obegripligt för andra.

Jag tycker inte det är så allvarligt/farligt att vi skriver om trams i loungen. Det är inte heller farligt/dåligt att vissa trådar tar nya vändningar. Det som jag tycker är dåligt för 99.se är om vi skall tillåta diskussioner om ämnen som skapar massa dålig stämning och personangrepp, därför tycker jag att vi skall ha forumregel som förbjuder dessa ämnen tills vi kan bevisa att vi kan hantera ansvaret (eller om det blev brist på andra kanaler att pratat politik)

  • Medlem
  • 2012-05-23 20:52
Ursprungligen av ace4711:

Jag deltog i den ena tråden.

Jag tycker nog att 99.se gör rätt som inte tillåter politiska diskussioner (men nu hittar jag faktiskt inte det i forumreglerna...?). När de två trådarna blev offtopic och kantrade mot feminism och politik kanske det var ett test, för det var i alla fall i loungen, för att se om vi var mogna för det. Jag tycker att det kom fram en del bra saker och meningsutbyte, men tyvärr fanns det flera grova personangrepp (som rensades bort) och en hel del pajkastning. Personligen tycker jag inte att vi som kollektiv klarade av att föra en politiskt diskussion på detta forum utan att göra övertramp. Vi klarade inte testet. Dessutom tycker jag argumentet "Det är ju bara att inte läsa dessa trådar" fungerar eftersom jag ser flera negativa konsekvenser som spiller över i resten av forumet. Jag tycker det framkom svepande kritik, som syftade på vad andra sagt i *andra trådar*, men det går också se att medlemmar ger varandra elaka gliringar i andra delar av forumet. Det skapar en dålig stämning och eller bara blir obegripligt för andra.

Jag tycker inte det är så allvarligt/farligt att vi skriver om trams i loungen. Det är inte heller farligt/dåligt att vissa trådar tar nya vändningar. Det som jag tycker är dåligt för 99.se är om vi skall tillåta diskussioner om ämnen som skapar massa dålig stämning och personangrepp, därför tycker jag att vi skall ha forumregel som förbjuder dessa ämnen tills vi kan bevisa att vi kan hantera ansvaret (eller om det blev brist på andra kanaler att pratat politik)

Jag tycker att det är bättre att satsa på att få bort den otrevliga tonen. Det gynnar alla trådar. En del medlemar är mer grälsjuka än andra och får utlopp för det där det går.
Men då är vi inne på en mentalitetsförändring igen, och det är svårt att få till stånd till och med när man är mottaglig för det.

Vedergällning? Maktposition? Vågar inte stöta sig?

Nu får du väl ändå tagga ner ett par hundra steg,

- Vilken makt har moderatorerna över dig? Ingen!
- Vilken typ av vedergällning skulle det kunna handla om? Ingen!

Vad är det värsta som kan hända om du säger så här:
"Titta på det här inlägget [länk]. Där sade han att [citat ur moderatorns inlägg]. I det utttalandet ser jag en ton som inte är lämplig för en forumvärd. Han borde i stället ha uttryckt sig så här..."

Jo, det värsta som kan hända är att ingen håller med dig. Något värre än så kan inte inträffa.

Med det bästa som kan hända om man man ger konkreta exempel, är att det kan leda fram till en konstruktiv diskussion, som förhoppningsvis kan leda fram till ändrat beteende, både från moderatorer och medlemmar.

Att bara säga: "Här är något fel, men ni får själva räkna ut vad det är" - det är ingen kritik, det är bara destruktivt och barnsligt.

Mina åsikter och min frågeställning finns att läsa och ta del av här:
http://www.99.se/feedback/295350-hur-bra-blev-det-har-egentligen.html

Ursprungligen av PeeMaN:

Mina åsikter och min frågeställning finns att läsa och ta del av här:
http://www.99.se/feedback/295350-hur-bra-blev-det-har-egentligen.html

Tack! Det var konstruktivt och konkret. Nu blev jag glad.

Men jag förstår jag inte riktigt varför det skulle behövas en ny tråd. Varför kunde man inte lika gärna fortsätta här? Det är ju samma ämne, dvs synpunkter på trådstängningar.

I samband med att Edin & Co. numera tagit över 99.se så ser vi fram mot tydligare regler, mer diskussion om regler och policies och mer konsekvent moderering än vi haft på flera år, tror och hoppas jag. De senaste två åren har det inte existerat speciellt mycket diskussion med forumledningen angående sådana ämnen.

Trådar liknande de som diskuteras här är inte stängda på grund av något slags självändamål hos moderatorerna utan på grund av uttolkning av regler och rutiner som länge varit luddiga och föråldrade. Förhoppningsvis kommer de regler vi får framöver att göra det tydligt vad som gäller och vad som inte gäller.

  • Medlem
  • 2012-05-24 14:37

Det här var nyheter för mig. Vad är "Edin & Co"?

En sak jag har funderat på är hur resonemanget gick när ni stängde wwdc-tråden. Det som tydligen fick bägaren att rinna över var en replik på ett inlägg som i sin tur var ett direkt svar på tråden allra första inlägg. Väldigt on topic och väldigt mycket inom ramen för forumets ämne (som var allt om mac eftersom det handlade om Apple, innan den i min mening felaktigt flyttades till Loungen). Vad var det som fick er att stänga tråden egentligen? Vilka inlägg var OT och på vilket sätt? Alla (okej, de flesta) inlägg var ju mer eller mindre relaterade till relevanta frågeställningar kring första inlägget.
Jag förstår att ni inte vill älta detta, men min bild av vad som är On topic skiljer sig tydligen rätt mycket från er. Det gör att känslan blir ännu konstigare när ni är überkänsliga för OT (i det aktuella exemplet) till och med i Loungen.

Ursprungligen av Baron:

Vad är "Edin & Co"?

Sweclockers är nya ägare till 99mac. (http://www.99.se/artiklar/2821-lange-leve-99mac.html)

Edin Mehinovic är VD på Sweclockers AB. (SweClockers AB - Företagsinformation)

Bevaka tråden