Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: Exportera PDF för web/skärm - angett px-storlek men visas i ca 200% ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har spenderat i princip en hel dag med att försöka få det rätt när jag exporterar till en PDF i InDesign. Nu har jag slut på idéer att prova och har ej hittat något på nätet relaterat till exakt mitt problem. Jag hoppas det finns några rävar här som hajar vad jag eller InDesign gör för fel!

Problemet:

Jag har en custom storlek på dokumentet, 1360 x 9090 pixlar. Exporterar till PDF, öppnar PDF:en med t.ex. Förhandsvisning och kan konstatera att dokumentet inte alls ser ut att vara 1360 x 9090 pixlar stort utan ca det dubbla, om jag i Förhandsvisning väljer att se dokumentet i Verklig storlek. Detta går inte för sig då jag av flera anledning vill att dokumentet i sin verkliga storlek ska vara exakt 1360 pixlar brett.

I InDesign har jag skapat dokumentet i nämnd storlek, angett i pixlar och där man kan välja har jag valt "for web" eller för skärm osv. I InDesign ser dokumentet ut att vara i exakt rätt storlek vid "Actual Size". Jag har provat att både exportera som PDF Print och PDF Interactive. Men det blir samma sak. Detta går som sagt inte för sig av flera anledning, en är att bilderna inte är så stora, osv. Har provat sparat som EPS och dragit in i Illustrator och därifrån sparat till PDF men även detta blir samma sak. Har också öppnat PDF:en i Adobe Acrobat Pro, även där är dokumentet ca dubbelt så mycket för stort vid "actual size". Vissa kanske tycker att det skulle räcka med att be de som ska se dokumentet att zooma ut men det har jag svårt att acceptera, jag vill ju att det ska bli rätt på en gång när dokumentet öppnas i verklig storlek.

Är det någon som vet hur jag kan få ordning på detta vore jag mycket mycket tacksam!

Mvh / euro

Det korta svaret är "glöm det"

Du kan visserligen ange ett visst pixelmått, men det är helt upp till den programvara och operativsystem som visar det att också visa det i "rätt" storlek.

Precis. Jämför med att exportera bilden som en jpg. Då anpassar sig tex Photoshop så att hela bilden visas istället för att bilden visas i 100 %.

Men jag är inte riktigt säker på att det är detta problemet du adresserar. Att ställa in webb som dokumentformat i Indesign betyder inte per automatik att det man exporterar får skärmupplösning. Det betyder endast att visningen är anpassat i pixlar i stället för mm. Det är i dialogrutorna som kommer när du väljer export som du ställer in vilken upplösning du vill ha på dokumentet. Om du sätter att upplösningen ska vara 72 dpi så bör du få någonting som ser ut som på en skärm om det är det du är ute efter.

Okej, tack för de snabba svaren!

Vad gäller dpi så har jag valt 72 vid "exporteringen" i de fält där det varit aktuellt. Så vitt jag kan se verkar det enbart vara för bilderna...?

Hur som, tack så mycket för hjälpen! Det verkar som jag får låta det vara som det är, och kan nu i alla fall sluta ödsla mer tid på detta!

Mvh / euro

  • Medlem
  • 2012-05-21 21:43

OM det inte måste vara pdf kan du kanske göra en liten html-fil som visar bilden i en webbläsare i en viss storlek mha lite javascript.
Det är utanför vad jag klarar av, men jag tycker att det borde gå.

Tack Baron för förslaget, egentligen har jag redan det jag ska ha i PDF:en som en sida online men mottagarna frågar specifikt efter en PDF så därav jag körde in, och senare fastnade, på denna väg.

Ja, just det hade jag också önskat att det gick. Alltså att rastrera hela dokumentet och göra det enhetligt för presentation. Men det går inte med mindre än att man exporterar i ett bildformat och sedan gör pdfer av de bilderna. Inte jätteomständligt men i ett återkommande arbetsflöde hade det varit suveränt att kunna göra det från direkt från ID.

  • Medlem
  • 2012-05-31 14:51

Vad menar du? Att en pdf bestående av en rastrerad bild alltid skulle visas i 100 procent? Det spelar väl ingen roll vad pfd:en består av när den ska visas i en pdf-läsare.

1
Bevaka tråden