Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine till två olika backupdiskar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag arbetar med en MacBook Pro, OS 10.7. Jag kör Time Machine hemma mot min Time Capsule och har backup på hela datorn. På kontoret tar jag backup mot en extern disk med hjälp av Carbon Copy Cloner. Jag skulle vilja köra Time Machine på kontoret också, för att kunna gå tillbaks och hämta en enda fil då och då.

Går det att göra?

Och vinner jag egentligen något på att göra det, eller är det bara en fix idé att det skulle vara bättre? Jag vet att jag kan boota från den externa disken, men med tanke på att jag har backup på två ställen känns det snarare som att "fan, jag raderade fil X som jag behöver nu, låt oss återskapa den på direkten"-situationen är den som jag är mest mån om att lösa. Går diskarna sönder/datorn blir stulen så känns det som att det inte spelar någon roll om jag kan boota från en firewiredisk. Det kommer ändå vara för långsamt för att arbeta från så då kan jag lika gärna installera en ny disk från en time machine-backup.

Håller ni med?

Och vi måste ha backup på minst två olika ställen pga försäkringskrav.

Någon som har input?

Det går att ha flera TM-backups, bara koppla in en annan extern disk och göra backup till den.

Jag skulle inte valt den vägen, kör med TimeMachine och t.ex. Crashplan Online Data Backup - Offsite, Onsite, & Cloud - CrashPlan Backup Software istället.

Tack för svar. Ska fundera.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-05-30 16:00

Jag är supernojig och kör därför med tre metoder. TimeMachine, Superduper och Backblaze (upp-i-molnet). Tycker det är vettigare att köra med olika metoder för att undvika eventuella fel på backupen när man väl behöver den sen.

Så i ditt fall skulle jag i så fall öka till två TimeMachine-diskar och behålla CCC. Och som Keptang beskriver så är det bara att gå in i inställningar och välja TM-disk varje gång du byter disk, TM fortsätter då att lägga till nya snapshots.

Ha en offsite backup - blir rubbet snott finns iaf data kvar... nya burk kan du ju alltid skaffa.

Jag pyntar 30:- i månan till backblaze, det är ju ungefär vad man TAPPAR BORT i månan

Håll ut och vänta på Mountain Lion som släpps i sommar?

Mountain Lion kommer ju att ha möjligheten att köra Time Machine mot flera enheter.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Håll ut och vänta på Mountain Lion som släpps i sommar?

Mountain Lion kommer ju att ha möjligheten att köra Time Machine mot flera enheter.

Japp, det är en efterlängtad funktion. I dagsläget går det att ha flera diskar, men det är bökigt och mot den målgrupp som Time Machine främst riktar sig till är det nästan oöverstigligt svårt.

Jo, jag kör firmans server mot 3 diskar som byts varje måndag. Jobbigt att behöva välja backupdisk varje gång. Plus att jag kör min MBP mot en TimeCapsule hemma och en på jobbet. Surt när man har 3 veckor semester, glömmer byta till hemma TC'n och datorn lägger av. Längtar efter ML.

1
Bevaka tråden