Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur radera masters från Aperture på rätt sätt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har lagt ner två dagar som jag har vart sjukskriven på att rensa i mitt ganska stora Aperturebibliotek. Jag har nyss flyttat det från iPhoto och gillade inte hur det såg ut riktigt. Jag började med att flytta alla Masters till min NAS. Inga problem där.
Sen när jag började sortera och framförallt radera bilder så vart jag ledsen när jag tömde Apertures papperskorg. Masterfilerna försvinner nämligen inte från NASen. Jag testade nu och såg att det fanns en kryssruta när man tömmer papperskorgen, typ: "Move referrenced file to system trash". Den har jag inte kryssat i när jag har tömt, är det det som är felet?
Hur gör jag nu? Finns det nåt sätt att ta bort alla filer från min NAS som inte är med i mitt Aperturebibliotek?
Extremt tacksam för hjälp! Jag har sökt men inte hittat nåt svar.
Mvh Fredrik

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-05-16 09:34

Ja det kan ju bli lite trixigt. Har för mig att den rutan är ikryssad default för mig. Har två ideer du kan testa.

Importera alla bilder i ett nytt projekt och kryssa i att undvika dubletter. Sen deleta det projektet inkl masters.

Markera alla projekt och flytta masterfiler (finns i menyerna) till en ny mapp på NASen. Då borde alla masters du vill ha bort ligga kvar i gamla mappstrukturen - deleta.

Haha nu skriver vi tydligen samtidigt! Jag ska bara göra en ny backupp så ska jag testa det andra alternativet först.
Stort tack!

Hmm nu fick jag en idé! Om jag använder mig av "Relocate Masters" och flyttar mina Masters till en ny mapp på NASen så borde väl de filerna jag "tog bort" igår inte flyttas med? Bara att ta bort den gamla mappen då va?
Tankar om det? Jag leker med hela mitt bildarkiv här så jag vill gärna ha era åsikter.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-05-16 10:13

Ja, lycka till.

Tänkte precis skriva att du skulle göra backup innan oavsett hur du fortsätter. Att bara ha på NAS oavsett denna säkerhet är inte tillräckligt enligt mig. Med det verkar du ju ha löst.

"Relocatar" för fullt nu. Väldigt spänd på resultatet.
Jag vill verkligen ha den där kryssrutan ikryssad per default i fortsättningen jag med.

Det fungerade fint att göra så. Tack!

Jag fortsätter här med en fråga som dök upp nu.
Om jag inte har mina Masters "online" men sitter och sorterar lite ändå och raderar bilder, vad händer då? Ska jag vänta med att tömma Papperskorgen tills jag har dem "online" för att bli av med själva Mastersfilen eller fixas det ändå?

1
Bevaka tråden