Är detta ett bra köp? MBP i7 15" för 6000?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-14 21:09

Jag har nu en Macbook Pro 2.4GHz, 15" alu, early 2008. Nu kikar jag på en Apple MacBook Pro Core i7" 2.0 Ghz 15" som jag kanske kan få för 6.000:-

Men jag vill kolla med någon som har koll om det är stor skillnad mellan maskinerna, och om 6.000:- är prisvärt?

Thanks!

Senast redigerat 2012-05-15 10:55
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-14 23:32

6000 kr för en 15 tums icore7 macbook Pro, det är väl ingen som säljer en ärlig sådan dator med original inköpskvitto från auktoriserad apple återförsäljare ?

6000 kr är väl snarare ett pris för stöldgods för en i7 15 tums macbook Pro.

Är något för bra för att vara sant så är det ofta så, vet nu inte vad du betalade för din macbook pro 15 tums 2008 ?

Varför skulle någon skänka bort en sådan för 6000 kr när man säkert kan sälja den för närmare 10000 kr om den är ärlig och det finns inköpskvitto på den ??

Om jag var forumvärd / moderator skulle jag städa bort sådana här irriterande dumma trådar innan dom tar fart i fel riktning.

Men men jag kan ha fel, dumstrut på i så fall. så skynda fynda nu 5000 kr snabb affär, sista priset kompis

Senast redigerat 2012-05-14 23:48

Det finns ingenting i den här tråden som skulle få någon forumvärd här att ta bort den. Däremot har jag nu redigerat ditt eget inlägg, CUBEIS, för det var inte ett sjysst inlägg.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-14 23:58

Dags att hitta ett annat forum tror jag. Brukar hålla mig från forum där man får sådana här bittra svar. Jag ber om ursäkt om jag inte vet lika mycket som dig. Men det var väl därför jag ställde frågan? Jag förstår din poäng. Men du har ingen aning om av vem eller hur jag kommer köpa den (om jag gör det)

Tråkigt!

Det låter som ett kanonbra pris, jag är en sån person som skulle kunna skänka/sälja något för ett stort underpris till en vän/bekant då jag aldrig har nytta av saker som jag inte använder (och skulle aldrig orka sälja på t.ex. Blocket).

Så köp den om allt är schysst!

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-15 05:47

Tycker också att det är ett kanonpris. Tror tom att du skulle kunna sälja din gamla MBP för samma pris och på så sätt uppgradera gratis

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-15 07:43

Helt klart prisvärt, du får en mycket bra MBP för ett kanonpris.

Enligt Mac2Sell 12.940 kr, vilket kanske är lite i överkant, men 10.000 borde absolut inte vara något problem att få ut.
Mac2Sell - Guide to used Mac, iPad, iPhone & iPod

T.o.m din gamla 2008-modell är ju värd mer än så:
Mac2Sell - Guide to used Mac, iPad, iPhone & iPod

Att ens fråga om 6000 är prisvärt - ja, då har man verkligen noll koll.

Om affären är schysst, och datorn fungerar felfritt, KÖP KÖP KÖP!

Men i min öron låter det för bra för att vara sant. Kan ju vara något fel på datorn. Det är t.o.m för billigt för att vara kompispris.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är t.o.m för billigt för att vara kompispris.

Nej.
http://www.99.se/kopa-aga/295153-ar-detta-ett-bra-kop-macbook-pro-i7-15-6000-a.html#post2073163

Ursprungligen av keptang:

Nej.

Om det handlar om saker där värdet kanske inte är så högt, så kan jag hålla med dig.

Om jag har en pryl som är värd 2000, så skulle jag kanske kunna sälja den snabbt till en kompis för 1000.

Men när man är uppe i såna här summor, en nästan ny dator (2011 års modell), som är värd 10-12000. Skulle du verkligen kunna sälja den till en kompis för 6000?

Så, ja, jag hävdar fortfarande att det är för billigt för att vara kompispris. Med reservation för hur köparens och säljarens ekonomi ser ut. Har man "rätt" plånbok så spelar några tusenlappar kanske inte så stor roll.

• Medlem
  • Överallt
  • 2012-05-15 11:18

Men när man är uppe i såna här summor, en nästan ny dator (2011 års modell), som är värd 10-12000. Skulle du verkligen kunna sälja den till en kompis för 6000?

Jag gav bort min MacBook Air late 2010 till en vän. Den där MBA som tappade färgen på tangenterna.
http://www.99.se/macbook-air/287925-macbook-air-late-10-tangenterna-tappar-fargen.html

Visst finns vi som säljer billigt eller ger bort till vänner och bekanta. Jag skulle aldrig slösa min tid på att sälja saker på Blocket eller Tradera.

Senast redigerat 2012-05-15 18:54

Ja, absolut, har gjort det flertal med ggr (inte sålt men skänkt bort), allt från iPhone/iPad/andra telefoner till datorer som bara varit någon månad/1 år gammal.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-16 11:35

Det blev en sprillans Macbook Pro 15" 2.4GHz i7 med 8Gb RAM i stället. 13.600:- från Tradera Betalas via verifierat Paypal så då ska allt vara lugnt. Killen hade köpt in från konkurslager.

Den första beg. jag tänkte lägga 6.000:- på, gick för 6.800:-

Återkommer när jag fått den, om jag bivit blåst

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-16 11:41
Ursprungligen av Matsaki:

Återkom glad när du fått en bra Mac Grattis också till ett bra köp.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-16 13:37

Det blev en sprillans Macbook Pro 15" 2.4GHz i7 med 8Gb RAM i stället. 13.600:- från Tradera Betalas via verifierat Paypal så då ska allt vara lugnt. Killen hade köpt in från konkurslager.

Den första beg. jag tänkte lägga 6.000:- på, gick för 6.800:-

Lite prisskillnad där 7000 kr, på i stort sett samma maskin

Hmmm man kan ju inte låta bli att undra det seriösa i din första frågeställning med prisvärdheten, man får ju en liten känsla av att du ändå kanske vet vad du köper och till vilket pris

Ursprungligen av CUBEIS:

Lite prisskillnad där 7000 kr, på i stort sett samma maskin

Det är ju lite skillnad på begagnad och "ny i kartong".

Och på den nya så ingår ju Apple Care också.

Så en viss prisskillnad är ju motiverad.

Ursprungligen av CUBEIS:

...man kan ju inte låta bli att undra, det seriösa i din första frågeställning med prisvärdheten...

Ja, fast då när han ställde den första frågan, så hade han kanske noll koll på ifall det var prisvärt.

Nu har han ju fått en massa information här, och vet att det var verkligen prisvärt, kanske t.o.m för billigt.

Jag som brukar ge bort iMacs och iPhones när jag köper nytt måste vara grymt kriminell :-D.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-16 12:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag som brukar ge bort iMacs och iPhones när jag köper nytt måste vara grymt kriminell :-D.

Nästan fadder status på dig zimmerman kungligheterna sins i mellan brukar ge bort fina gåvor vid dop och högtider till sina fadderbarn

Skojar lite bara, hoppas du kan ta det som en man zimmerman :), men ärligt jag blir glad över den varma givmildheten här hos medlemmarna på 99mac.se postivit menat nu. Jag på min höjd brukar låta barnen ärva mina gamla prylar.

Men den här fina genorisiteten zimmerman, är det någon Stockholmsgrej som jag har missat

Eller är sanningen så enkel att vi vanliga bönder utanför Stockholm är giriga snåljåpar utan hjärta och solidaritet

Men mitt motto är alltid vad man ger, får man förhoppningsvis tillbaks i form av vänskap eller kärlek eller dyra prylar

Rodnar lite nu, men någon som kan avvara en mindre begagnad Segway till mig dom är ju bara för häftiga

Men för att återgå till ämnet zimmerman tycker jag att det inte är något att skämta så mycket om ?

Stor skillnad mellan din givmildhet zimmerman, och trådskaparens fråga om rimliga priser på i stort sett sprillans nya eftertraktade 15 tums Macbooks Pro icore 7 modeller, eller ?

Senast redigerat 2012-05-16 13:17

Jag bor visserligen i Stockholm, men jag är inte stockholmare. Jag är norrlänning.
Att jag ger bort grejer jag inte behöver beror delvis på att jag inte kan göra affärer - kan inte emotionellt klara av att ta betalt och deala etc - jag mår dåligt av sådant - kommer från en kultur där det inte fanns säljare - bara knegare och där gav man bort grejer man inte behövde (inte hus och nyare bilar etc - jag pratar om vitvaror, datorer, verktyg, cyklar, moppar, etc - "förbrukningsvaror" m.a.o.). Tiil släkt/familj var aldrig pengar inblandade oavsett pryl - bara när det gällde fastigheter.

Jag ger bort mina datorer och iPhones prylar etc till vänner och familj. Vill ingen ha dom så blir det någon anna n som får det eller så går jag till Emmaus/Myrorna/Stadsmissionen - ett sätt att skänka pengar - vilket många gör. Inget unikt alls.

Det var någon som nämnde kompispriser i tråden - detta var grunden för mitt inlägg.

Ursprungligen av CUBEIS:

Nästan fadder status på dig zimmerman kungligheterna sins i mellan brukar ge bort fina gåvor vid dop och högtider till sina fadderbarn

Skojar lite bara, hoppas du kan ta det som en man zimmerman :), men ärligt jag blir glad över den varma givmildheten här hos medlemmarna på 99mac.se postivit menat nu. Jag på min höjd brukar låta barnen ärva mina gamla prylar.

Men den här fina genorisiteten zimmerman, är det någon Stockholmsgrej som jag har missat

Eller är sanningen så enkel att vi vanliga bönder utanför Stockholm är giriga snåljåpar utan hjärta och solidaritet

Men mitt motto är alltid vad man ger, får man förhoppningsvis tillbaks i form av vänskap eller kärlek eller dyra prylar

Rodnar lite nu, men någon som kan avvara en mindre begagnad Segway till mig dom är ju bara för häftiga

Men för att återgå till ämnet zimmerman tycker jag att det inte är något att skämta så mycket om ?

Stor skillnad mellan din givmildhet zimmerman, och trådskaparens fråga om rimliga priser på i stort sett sprillans nya eftertraktade 15 tums Macbooks Pro icore 7 modeller, eller ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-16 13:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag bor visserligen i Stockholm, men jag är inte stockholmare. Jag är norrlänning.
Att jag ger bort grejer jag inte behöver beror delvis på att jag inte kan göra affärer - kan inte emotionellt klara av att ta betalt och deala etc - jag mår dåligt av sådant - kommer från en kultur där det inte fanns säljare - bara knegare och där gav man bort grejer man inte behövde (inte hus och nyare bilar etc - jag pratar om vitvaror, datorer, verktyg, cyklar, moppar, etc - "förbrukningsvaror" m.a.o.). Tiil släkt/familj var aldrig pengar inblandade oavsett pryl - bara när det gällde fastigheter.

Jag ger bort mina datorer och iPhones prylar etc till vänner och familj. Vill ingen ha dom så blir det någon anna n som får det eller så går jag till Emmaus/Myrorna/Stadsmissionen - ett sätt att skänka pengar - vilket många gör. Inget unikt alls.

Det var någon som nämnde kompispriser i tråden - detta var grunden för mitt inlägg.

Gott stort hjärta kompis

Hmmm en Segway är ju en pryl ingen fastighet zimmerman, finns det någon chans du har en liggandes i dina gömmor

Man får ha hörselskydd på sig hemma hos mig pga av alla varningsklockor som ringer när man läser ordet "konkurslager". En sprillans ny MBP 2,4GHz med 8GB RAM kostar ju för bövelen 21815 kr inkl moms på svenska Apple Store. Finns väl inga konkursförvaltare som säljer till privatperson så billigt så att hen sedan kan sälja vidare på Tradera till detta pris och högst förmodligen göra vinst. Inte ens om konkursen skett i Hongkong där en sådan MBP kostar mostsvarande 16970 SEK borde det vara möjligt att köpa "konkurslager" till detta pris.

Nä. detta är för bra för att vara sant...

Antar att det var denna auktion: Senaste Apple 15-Tums MacBook Pro core I7 PAYPAL BETALNING på Tradera.

Av min erfarenhet att döma så tror jag tyvärr du blivit blåst, En person som endast har ett omdöme skulle jag inte ge så mycket pengar oavsett verifierad eller inte.
Det som är lite konstigt dock är att annonsen är väldigt lika den som just gett honom ett omdöme.
Skynda Fynda Iphone 4S 16 GB 1 års garanti Telenor låst på Tradera.

Jag hoppas verkligen du får din dator, men tyvärr tycker jag det osar ganska mycket katt....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-16 13:53
Ursprungligen av Patrik.L:

Antar att det var denna auktion: Senaste Apple 15-Tums MacBook Pro core I7 PAYPAL BETALNING på Tradera.

Av min erfarenhet att döma så tror jag tyvärr du blivit blåst, En person som endast har ett omdöme skulle jag inte ge så mycket pengar oavsett verifierad eller inte.
Det som är lite konstigt dock är att annonsen är väldigt lika den som just gett honom ett omdöme.

Jag hoppas verkligen du får din dator, men tyvärr tycker jag det osar ganska mycket katt....

Vi skulle sluppit diskussioner om medlemmarnas stora givmildhet och att det inte alls är onormalt med generösa människor som i stort sett ger bort nya macbookar, om trådskaparen hade upplyst om oss objektets info, dvs ett möjligt tradera kap i högsta klass, men det är klart han ville väl fynda själv, vad vet jag.

Paypal ja lycka till med dom.

Ursprungligen av Patrik.L:

Väldigt lika ja, men varför har Ahmed med sitt personnummer i annonsen? Verkar skumt.

Ursprungligen av reboot81:

Väldigt lika ja, men varför har Ahmed med sitt personnummer i annonsen? Verkar skumt.

Och varför säljer Omar (eller är det Younus?) hans telefon?
Varför står det att den är köpt 12-01-24 när den egentligen är köpt 12-01-03?
Hur kan man sätta på ett skärmskydd så uselt som i bilden?

Många frågor, tyvärr kommer vi aldrig få svar.

Klassiskt bedrägeri iaf.. Lurarna (om dessa finns) kommer vara IMEI-låsta inom kort.
Och datorn (om den existerar) räknas som stöldgods(?) inom kort när månadsinbetalningarna inte kommer in (precis som för telefonerna).

Ursprungligen av keptang:

Och datorn (om den existerar) räknas som stöldgods(?) inom kort när månadsinbetalningarna inte kommer in (precis som för telefonerna).

Nej, datorn är i sånt fall grön. Att köpa en dator av någon som tagit den på kredit och sen skiter i att betala är riskfritt för köparen.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, datorn är i sånt fall grön. Att köpa en dator av någon som tagit den på kredit och sen skiter i att betala är riskfritt för köparen.

Cool (tur jag la in ett ? ), hoppas den finns då och levereras.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-16 23:07

Många frågetecken och kommentarer. Jag har iaf gjort allt jag kan för att gardera mig. Pratat med Paypal och Tradera. Paypal håller pengarna på sådana varor tills jag trycker "release". Det fick mig att känna mig trygg(are). Tradera själva trodde inget ont om säljaren enligt deras åsikt. Andra jag pratat med äger att man är säker om man betalar via Paypal. Någon som har annan erfarenhet av Paypal betalningar?

Säljaren finns listad i Eniro med samma adress osv.

När jag får maskinen kollar jag direkt med Apple vem som står som ursprunglig köpare osv.

Alla tips hur jag kan skydda mig är välkomna.

Senast redigerat 2012-05-16 23:26

Många frågetecken och kommentarer. Jag har iaf gjort allt jag kan för att gardera mig. Pratat med Paypal och Tradera. Paypal håller pengarna på sådana varor tills jag trycker "release". Det fick mig att känna mig trygg(are). Tradera själva trodde inget ont om säljaren enligt deras åsikt. Andra jag pratat med äger att man är säker om man betalar via Paypal.
När jag får maskinen kollar jag direkt med Apple vem som står som ursprunglig köpare osv.

I trådar där man överväger köp för tvivelaktiga summor så får man förvänta sig många frågetecken och kommentarer.

Jag tror inte att du behöver oroa dig nämnvärt över själva produkten. Om PayPals system fungerar som t.ex. Internetgirot så måste du ändå godkänna innan några pengar skickas vidare till säljaren. Om du inte gör detta så uppstår en "konflikt" som måste lösas rättsligt. Men detta betyder ju inte att du inte har något att oroa dig över vad gäller detta.

Problemet som kan uppstå i ditt fall är att den produkt du köper är stulen. Du kan förmodligen inte hävda att du handlat i god tro eftersom priset är så mycket lägre än vad som kan antas vara rimlig utifrån produktbeskrivningen. Därför kan det säkert bli tal om att du har gjort dig skyldig till häleri om produkten är stulen och du blir indragen på något sätt. Därför bör du ju faktiskt ta kontakt med polismyndigheten i ditt län och begära att det tittas i registret om den är rapporterad stulen. För detta behöver du maskinens serienummer, vilket du borde kunna få fram INNAN du bekräftar för PayPal att den är mottagen.

Vad gäller Apple så betvivlar jag att företaget kommer att lämna ut några uppgifter vad gäller ursprunglig köpare. Betvivlar att det ens är juridiskt korrekt av dem - men det kan jag inte säga med 100% säkerhet då jag inte är någon jurist. Och Apple har hur som helst säkert inga sätt att se om produkten är rapporterad stulen eller ej. De har ju inte direkt någon exklusiv väg in i Polisens register.

Följ ovanstående råd innan du släpper pengarna så ska du nog kunna känna dig trygg om allt ser ok ut efteråt.

Kom ihåg att se till att kvittot stämmer med produkten och att serienumret framgår tydligt även på kvittot.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

...Du kan förmodligen inte hävda att du handlat i god tro...

"Förmodligen inte" kan ändras till "Aldrig".

För begreppet "god tro" finns inte längre.

God tro finns inte längre - Plus | svt.se

Bevaka tråden