Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk - varningar och råd?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska byta hårddisk i min TiBook - från originaldisken på 30 gb till en 60 gb 5400-varvare.

Min plan är att:
1) Kopiera allt på hela hårddisken till en extern disk. Det är två fraktioner.

2) Byta hårddisk med hjälp av Apples utomordentliga dokumentation (som jag hittade länkar till här på forumet).

3) Starta från min Mac OS X cd.

4) Formatera hårddisken i två fraktioner (en på några få gigabyte för OS9).

5) Kopiera över materialet från den externa hårddisken till de nya fraktionerna.

6) Starta om.

Nu är frågan - räcker detta? Eller missar jag en massa osynliga filer som behövs? Måste jag istället installera om alla program (en dags jobb, lätt). Kommer Macen att hitta allt den behöver?

Med förhoppningar om att dränkas i information från bättre vetande forumister.

Antingen använder du Carbon Copy Cloner, finns på www.versiontracker.com, för att kopiera fram och tillbaka eller så kopierar du bara som vanligt och kör en arkivera och installera på systemet när du kopierat tillbaka det.

Då får du visserligen göra om uppdateringar o s v men då får du i gengäld ett helt fräscht system. Utan att behöva installera om några program.

(tillägg)

Tusen tack.

Precis det råd jag behövde. CCC blir det.

Ett tips är att använda ett kreditkort eller liknande när du sätter dit den nya hårddisken, eftersom det är två gummipluppar som ska hamna på rätt plats.
I den ena håller du hårddisken och den andra kreditkortet som håller gummiplupparna på plats. Dooh.

Nu är det klart. Tack för råden. Det gick hur smärtfritt som helst med CCC. Allt fungerar precis som vanligt.

Dessutom: inte visste jag att en hårddisk kunde vara så tyst som den nya jag satte i. Nästan kusligt är det.

Det var inte så svårt att byta HD i en iMac, bara man har rätt verktyg, torrox mejslar och ett par sugproppar och en svärson som kan det (!)

Har gjort en liten bildvisning om hur det gick till när vi bytte HD i min iMac från 320GB till en Western Digital på 3 TB

En Timemachine för backup av den gamla disken, man behöver inga speciella program, allting finns i iMac som behövs för att rekonstruera exakt som det var innan byte av HD..

https://picasaweb.google.com/Tommy.Hogberg/ByteAvHDIIMac?feat=directlink

Senast redigerat 2011-02-15 17:40
1
Bevaka tråden