Jag gjorde förra året iordning ett USB-minne som en kund skulle dela ut på en mässa. Detta var före Lion lanserades.

Minnet har det designats så här:

1. En skivikon med företagets logo
2. En bakgrundsbild i rooten
3. En enda fil synlig som heter "Start". Den har även en anpassad ikon. Övriga filer är gömda.

Det var ett fastligt trixande att få till det här och jag fick köra flera varv runt mellan olika macar och winburkar innan det satt på plats.

- - -

Nu skulle det här projektet repeteras till en ny mässa och lite innehåll bytas ut. Jag sätter in pinnen i min Mac med Lion och möts av ett tomt fönster. 0 filer säger statuslisten!

Efter en del felsökning så verkar det som att Lion respekterar flaggan för osynlig fil som sätts av Windows, hur nu detta går till. Var läser OS X denna info? Om det är en bugg eller en finess vet jag inte. Så när jag i en avslutande manöver går in i Windows och gömmer startfilen för Mac så blir den även gömd i Lion. När jag flyttar USB-minnet till OS X 10.6 så syns startfilen. Det är helt repeterbart.

Orsaken till två olika startfiler är att det handlar om en html-fil. Den kan inte ges en egen ikon i Windows. Man kan sätta ikon på exe-filer så därför har jag en exe-fil med egen ikon som i sin tur startar den osynliga start.html.

Jag har kommit fram till följande vägar:

1. Två partitioner. Ser bra ut i båda miljöerna men krångligt att masskopiera, speciellt för kunden i PC-miljö. En nackdel är att macen visar båda partitionerna men det kan jag leva med. Den andra partitionen som syns visar noll filer.

2. En FAT-partition som tidigare för både mac/pc. Utseendet i macen är som tidigare dvs OK. För PC finns två vägval.

2A: man ser 2 startfiler. En med fin ikon och en standard Explorer-ikon. Båda heter något med "start". Förvillande? Svar: ja.
2B: man ser bara 1 startfil men då kan den inte ha en egen ikon i WIndows utan det blir Explorer-ikonen i så fall.

- - -

Jag har även bekymmer med att lägga dit bakgrundsbild i Windows 7. Det verkar som en lösning där man modifierar desktop.ini har slutat att fungera. Någon som vet mer om detta?
Tech's Trick: Customize USB flash drive [Icon, background & label]

- - -

Kan ni se samma beteende med osynliga filer i OS X 10.7 och bakgrundsbilder som inte funkar? Jag har WIn 7 Pro i min emu.