Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byta ut Helvetica Neue ttf mot postscript i Lion?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej,
jag har googlat och googlat men hittar inget svar på frågan om hur man i Lion byter ut Helvetica neue ttf mot postscript. Tidigare behövde man ju både byta ut det i fontmappen i System > bibliotek och i Resourses... etc. Behöver man även det i Lion, och är det riskfritt för systemet?

Jag använder FontExplorer X och Helvetica neue krockar och jag måste kunna använda postscriptsversionen till jobb.

Någon som har ett svar?

Vad händer om du låter FontExplorerX sköta fonten? Dvs klickar ur ttf-en och behåller ps ikryssad?

Det går inte att avmarkera ttf:erna, de är gråmarkerade. Det går inte heller att avaktivera dem i Typsnittsbok. Och jag har inte vågat prova att byta ut dem i systemfontmappen, än. Tänkte se om någon annan provat först, och höra hur det gick

I vilket program ska du använda dem? Adobes program har egna Font-mappar där man kan lägga in typsnitt, och stöd för att välja mellan olika förekomster av t.ex. Helvetica

Rent allmänt är det annars så att TrueType fungerar precis lika bra som PostScript sedan mer än 10 år tillbaka.

Att avinstallera Helvetica på Systemnivå är inte att rekommendera eftersom det kan få flera program att sluta fungera.

Å fan - är det den system-installerade Helvetican vi pratar om? Don't touch, som Richard skriver ovan.

Aha, ok, tack för svar! Då byter jag inte ut system-Helvetican. Det gick att byta ut i tidigare OS, men då fick man även ta bort dem ur "Frameworks...A... protected fonts...". Då funkade det bra. Men nu står det inte något liknande för Lion någonstans så jag har inte vågat testa.

Richard, menar du att om man lägger in Helvetica neue PS i Adobes fontmapp i Bibliotek > Appl. support > Adobe > Fonts så kan man välja den istället för systemets i InDesign? Det ska jag testa direkt.

Men, är det verkligen så att TT funkar lika bra som PS numera? Med lika noggrant kernade teckenpar i fonten, att de funkar lika bra att inkludera i pdf för tryck etc? Då behöver jag i så fall läsa på om vad som hänt och vad som ändrats. Några såna sajttips?

Jag brukar själv lägga dem i InDesigns egen Fontmapp.

Tekniskt sett fungerar TrueType exakt lika bra som PostScript, skillnaderna är mikroskopiska, och alla ripar som fullt ut stödjer PostScript Level 2 (som kom 1991) stödjer också TrueType. Båda formaten är idag i princip ersatta av OpenType (från slutet av 1990-talet), som kan bära på TrueType eller PostScript-data, men skillnaden är för alla normala användare helt akademiska.

Kvaliteten på kerningen har inget samband alls med formatet. Det finns värdelöst (och bra) kernade fonter oavsett teknologi, men det har ingen som helst inverkan på tryckbarheten.

Själv skulle jag i dagsläget i första hand undvika PostScript-fonter, som är mer felkänsliga och i princip inte plattformsoberonde, men branschen vimlar fortfarande av tekniska riktlinjer som bygger på helt föråldrade förutsättningar, men som folk inte vågar frångå eftersom de inte förstår varför riktlinjerna ursprungligen formulerades.

T.ex. är det i dagsläget helt bizarrt att rekommendera PostScript Level 1-typsnitt, eftersom sådana typsnitt knappt finns att köpa längre, lika lite som man kan köpa utrustning som särskilt skulle kräva sådana typsnitt.

Därmed inte sagt att du måste undvika Level 1. Det har inte slutat funka bara för att det har kommit nyare format. För övrigt kommer du säkert att skicka filerna som PDF och då skickas ändå PostScript fontdata som CFF, vilket är omöjligt att skilja från samma data skapat från en modern OpenType-font.

Det enda viktiga är att du normalt sett ska skicka PDF:er så att de endast inkluderar ett subset, inte hela fonten, vilket särskilt gäller för "problemfonter" som t.ex. Helvetica/Helvetica Neue

Tack, det var ett grundligt svar! Mycket bra att veta. Och jo, jag vet att kerningen inte har med formatet att göra, men många TT-fonter har tidigare varit mycket slarvigare kernade än PS. Antar att det är för att de inte köpts per styck utan ingått med datorn, ett program etc (dvs genererar mindre pengar). Och det har synts. Men jag har inte jämfört kerningen i Helvetica Neue TT med dito PS (har inte otf), kanske dags nu då Uppskattar verkligen informationen om ps, otf och tt.

1
Bevaka tråden