Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till flera datorer Mac och PC över nätet samtidig

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-05-03 09:53

Hej,

forutsättningar på jobbet:

1. Fast IP.
2. Apple Time Capsule som Router.
3. Flera Macar och en PC i samma nätverk som får i sin tur fast IP medels MAC adressen.
4. Apple Remote Desktop som fjärrstyrningsmjukvara för Mac.

Fram tills nu behövde jag bara ansluta utifrån till EN dator åt gången och då löste jag det med portforwarding. Speciellt enkelt eftersom man kunde fjärrkonfigurera routern via mobileme. Men nu måste jag kunna styra flera datorer(mac/pc) samtidig. Kan jag löser det med de medel jag har eller måste jag köper in något?

Tacksam för tips.

Hejhopp. Ralp

Du kan fortsätta med portforwarding, gör en portforward på olika externa portar till respektive intern dator.

Så kör jag, funkar finfint.

  • Medlem
  • 2012-05-03 10:09

Tack keptang - men kan du vara lite mer exakt? Kan man "hittar" på portrar? Jag trodde att de var reserverade till vissa tjänster?

Ja det är bara att hitta på externa portarna, se här vilka som är vanliga och som används (kanske inte för dig).
List of TCP and UDP port numbers - Wikipedia, the free encyclopedia

Kör t.ex. på portar mellan 2010-2020. Kör själv på dessa.

  • Medlem
  • 2012-05-03 11:42

Hmm… Dator 1 är "standard"inställd på 3283, 5900 på allmänna och egna UDP och TCP portar. Dator 2 på 3284, 5901. Router tycks inte ha några problem med det. Sedan ändrar jag i Apple Remote Info på respektiv dator till 3284/5901 (se bifogad skärmskott) och försöker ansluta. Men det säger ifrån.

Vad gör jag fel?

Du behöver bara ändra port utifrån.
Säg att du har port 5900 på alla datorerna, då kan du koppla extern port 5900 till dator 1 port 5900, extern port 5901 till dator 2 port 5900, extern port 5902 till dator 3, port 5900 osv.
Poängen är att du inte behöver ändra något på dina datorer i nätverket, bara i portforwardingen i routern.

  • Medlem
  • 2012-05-03 13:34

Tack sudgummi. Är extern = allmän och dator 1,2 = egna?

  • Medlem
  • 2012-05-03 16:38

Tusen tack - suddgummi & keptang. Nu funkar det iallafall för mina (mac)datorer. Klockrent. Jag bifogar skärmskott med rätt inställning för att dokumentera ifall någon fler undrar …

Hejhopp. Ralp

1
Bevaka tråden