Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför stängdes min tråd?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-05-04 22:11
Ursprungligen av zinned:

Baronen, var det ämnat att få mig att känna mig träffad? Det kan jag inte tro

Hur som, diskussion är nyttigt, diskussion är viktigt. Ryggraden i ett forum. Tummar man på det så är det dags att stänga butiken.

Nejdå, jag var ute efter att moderatorerna bland annat är satta att att göra en bedömning av när en tråd gynnar forumet som helhet. Enstaka trådar kan dra ner hela forumet och få det att framstå som oseriöst om de får fortgå hur länge som helst.
Jag kanske citerade lite för mycket.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-04 22:03

Att kullandertråden låstes är enligt mig helt i sin ordning. Allt var sagt. Igen och igen.

Och, som tidigare påpekats, om något nytt dyker upp är det bara att be om att få den upplåst igen.

Case closed.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-05 02:59

Jag har en allmän synpunkt angående stängning av trådar.

Rent principiellt tycker jag att det är helt fel att stänga en tråd. Det bör/ska aldrig hända. Jag tycker att det är att behandla ett symptom istället för att behandla problemet. Om en diskussion är på väg att spåra ur genom att någon är på väg att gå till personangrepp så bör den personen informeras om detta och ges en personlig 'varning' om detta. Det har ju inte med tråden i sig att göra utan om forumets regler och vanlig, allmän hyfs och netikett.

Huruvida en tråd blir tjatig eller ej borde vara ganska självsanerande. Vad det gäller Kullander-tråden så gjorde jag ett inlägg där som väl beskriver min syn på den tråden och då tog jag helt enkelt ett eget beslut att sluta att läsa den. Svårare är det ju inte. Om 2, 3 eller 4 forumskribenter vill sitta på en tråd och kasta paj på varandra så kan dom väl få göra det och då är väl det bra då det håller dom borta från 'vettiga' trådar som vi andra uppskattar!?

Ytterligare en aspekt på det hela var det väl Jonas som nämnde och det är hur mycket tid en moderator ska behöva lägga ner på att moderera 'meningslösa' trådar. Här har jag inget bra att komma med tyvärr. :/

Som sagt så tror jag att det är till stor del självsanerande och så länge alla någorlunda håller sig till forumets regler och vet och netikett så ser jag inget problem med det hela.

Låt trådarna leva!

  • Medlem
  • 2012-05-05 15:35
Ursprungligen av Baeckis:

Jag har en allmän synpunkt angående stängning av trådar.

Rent principiellt tycker jag att det är helt fel att stänga en tråd. Det bör/ska aldrig hända. Jag tycker att det är att behandla ett symptom istället för att behandla problemet. Om en diskussion är på väg att spåra ur genom att någon är på väg att gå till personangrepp så bör den personen informeras om detta och ges en personlig 'varning' om detta. Det har ju inte med tråden i sig att göra utan om forumets regler och vanlig, allmän hyfs och netikett.

Huruvida en tråd blir tjatig eller ej borde vara ganska självsanerande. Vad det gäller Kullander-tråden så gjorde jag ett inlägg där som väl beskriver min syn på den tråden och då tog jag helt enkelt ett eget beslut att sluta att läsa den. Svårare är det ju inte. Om 2, 3 eller 4 forumskribenter vill sitta på en tråd och kasta paj på varandra så kan dom väl få göra det och då är väl det bra då det håller dom borta från 'vettiga' trådar som vi andra uppskattar!?

Ytterligare en aspekt på det hela var det väl Jonas som nämnde och det är hur mycket tid en moderator ska behöva lägga ner på att moderera 'meningslösa' trådar. Här har jag inget bra att komma med tyvärr. :/

Som sagt så tror jag att det är till stor del självsanerande och så länge alla någorlunda håller sig till forumets regler och vet och netikett så ser jag inget problem med det hela.

Låt trådarna leva!

I princip håller jag med men efter 7 år som mod/admin här vet jag att det där är utopiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-05 12:11

Under dom åren jag har varit här på 99mac.se har moderatorerna gjort ett gott jobb. Varför förstöra för dom, och för oss alla med att tillåta pajkastnings trådar. Ska man behöva blunda selektivt när man loggar in på 99mac.se ??

Gå till MacWorld:s site om ni vill hålla på med pajkastning. Moderatorernas fritid måste väl också respekteras, dom känner ett ansvar precis som vi alla förhoppningsvis känner en tillhörlighet med den goda anda som alltid funnits på 99mac.se, eller ?????

Starta en egen site där ni kan tjata på, eller gå till befintliga "tjat" siter, baron gav bra exempel.
99mac.se har forumregeler, respektera dom eller lämna denna site.

Det finns formvärdar/ledning dom stänger trådar när dom finner det lämpligt. Acceptera det eller dra härifrån. Svårare än så är det inte.

Vissa människor kan visst bara inte acceptera regler, men det visste vi ju redan

Jag beundrar Björnström att han håller detta stället öppet, vore jag i hans kläder och får ta emot minsta lilla skitsnack, skulle jag stänga stället ögona bums.

Björnström har en liten underbar dotter, är pappaledig, livet leker. Bästa tiden i livet

Varför komplicera det egentligen Martin, man börjar ju fundera så smått ?

Sluta med den tråkiga attityden som visats upp den senaste tiden på forumet, vi har minsann rättigheter, men hallå vart tog alla skyldigheter vägen ??

Senast redigerat 2012-05-05 12:23
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-05 19:16
Ursprungligen av CUBEIS:

[...] Massa text [...]

Oj, vilka jätteväxlar du drar på...sansa dig. Jag tror att de flesta här är vuxna människor och det går faktiskt att diskutera ett ämne utan att man behöver resonera som du, att det är "my way or the highway". Inga forumregler har brutits, vad jag vet. Vi har dessutom inga moderatorer nu utan forumvärdar, vilket var ett led i att hålla forumet lite ledigare och med mer svängrum...om jag inte har missat något.

Om det nu finns gilla markeringar, varför inte skapa en SLUTA TJATA knapp.
Det kan ju ge en tydligare hint när folk är trötta på tuggandet, allt borde ju inte behövas att sägas tvåsiffriga gånger

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-05 18:36

Vissa trådar skapar bara förlorare.......

Håller med TS. Finns massor av trådar som jag vill skriva i som är låsta!! Helt värdelöst. Ta bort de inlägg som förstör tråden istället.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-05 22:13

Är medlem på andra forum där det är förbjudet att starta trådar om hur forumet är modererat.
Vill man alla fall klaga är det fritt fram att skicka PM till någon moderator för att få en förklaring.
En regel som jag tycker skulle införas här också och skulle man alla fall starta en tråd skulle det medför avstängning.

Ursprungligen av lappen71:

Är medlem på andra forum där det är förbjudet att starta trådar om hur forumet är modererat.
Vill man alla fall klaga är det fritt fram att skicka PM till någon moderator för att få en förklaring.
En regel som jag tycker skulle införas här också och skulle man alla fall starta en tråd skulle det medför avstängning.

Det är inte aktuellt att förbjuda medlemmar från att öppet framför kritik i Feedback-forumet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-05 22:20
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är inte aktuellt att förbjuda medlemmar från att öppet framför kritik i Feedback-forumet.

Det finns feedback avdelningar där också men just ämnen om moderering är förbjudna.
Av någon anledning blev det lätt en infekterad stämning innan det förbjöds.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-05 22:20
Ursprungligen av lappen71:

Är medlem på andra forum där det är förbjudet att starta trådar om hur forumet är modererat.
Vill man alla fall klaga är det fritt fram att skicka PM till någon moderator för att få en förklaring.
En regel som jag tycker skulle införas här också och skulle man alla fall starta en tråd skulle det medför avstängning.

Det låter helt horribelt.

Det finns ingen anledning till sådant i ett forum där nivån är så hög som här, inte med den bevisligen högre medelålder vi har här. Vuxna människor behöver inga sådana forumregler, det är dagisnivå i mina ögon och framförallt inte nyttigt för forumet här.

Och nu börjar det spåra ur igen.

Vi stänger här. TS har fått framföra kritiken, det har diskuterats och gåtts igenom.

Bevaka tråden