Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac går olidligt långsamt trots ominstallation

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Laholm
  • 2012-04-30 10:24

Hej. De senaste två dagarna har jag haft stora problem med min mac.

Jag vet inte exakt hur allt började, men jag misstänker att det började när jag skulle överföra en stor mängd filmer från min filmkamera till iMovie. Det som hände var att någon tryckte på strömbrytarn på grenuttaget så överföringen avbröts. Efter natten så har inget varit sig likt. Jag upplevde allt att gå långsammare än sirap. Program svarar inte, fönster segar. Allt tar jättelång tid och inget funkar lika smidigt som förr. Jag försökte sedan efter massvis med omstarter och diskreparationer att ominstallera Lion, men innan det så totalrensade jag systemdisken med högsta säkerhetsgrad - något som tog drygt 10 timmar. Sedan efter det installerade jag Lion och sedan verlade allt gå hur bra som helst. Men idag efter att jag ominstallerat massa program och försökt lägga allt till rätta igen så har datorn efter en tvungen omstart börjat gå lika långsamt som innan.

Vad har jag gjort för fel? Jag rensade ju ffs hela disken grundligt och installerade om Lion så att exakt ALLT var borta efteråt. Men trots detta så krånglar den nu och är långsammare än en gammal dator från tidigt 90-tal.

Är det nåt hårdvarufel som spökar? Jag gjorde en diskundersökning och den sa att hårddisken var prima. Men är det nåt frl med minnena eller processorn? Hur ska jag kunna ta reda på vad som är fel?

Sirap i datorn trots ominstallation luktar hårddisk-paj. Dra in systemet på en extern FW-disk och se om det funkar bättre.

1
Bevaka tråden