Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Barnanpassa Plex?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har insett att det är läge att barnanpassa Plex alt. hitta någon annan lösning. Idag kommer barnen åt hela filmarkivet vilket är mindre bra. En tanke jag haft är att köra XBMC och Plex parallellt och bara låta barnfilmerna visas i XBMC, men det vore mycket smidigare om det gick att lösa på något smidigt sätt direkt i Plex.

Någon som haft liknande "problem" och kommit på en eminent lösning?

MVH

/Jonas

Har du en Plexserver (separat dator) och om de kikar via en annan dator så borde du kunna dela ut de delar av filmarkivet som de får komma åt.

Det finns en öppen tickt på detta hos plexteamet och är något som är tänk att skall införas -->
https://plexapp.lighthouseapp.com/projects/14382/tickets/896-parental-controls-multiple-user-accounts

Kompisen gjorde dubbellösning.

En AppeTV2 med ett ton med barnfilmer i iTunes i trådansluten mac-dator.
En Plexlösning som servas av ngn Windowsmaskin.

Barnen kommer helt enkelt rent fysiskt inte åt Plexburken och dess fjärr.

En ATV2:a får du för en femhundring.

Än så länge är det egentligen mest bara för att det ska vara enkelt för dem att hitta, inte för att egentligen förhindra. De är så pass små att de rynkar på näsan åt allt som inte är animerat eller Bolibompa

Ticketen är ända från 2010, hyser inget större hopp om att det ska bli fixat i närtid med tanke på att det skrivs i tråden att den var prioriterad redan då. Riktigt bra specat i ticketen däremot! Jag gillar stenhårt tanken att kunna ha varsin uppsättning med "Jag har tittat på"-data.

Lyckades däremot hitta en lösning som funkar (tillräckligt bra) redan idag.
Genom att via Media Manager skapa en mapp till så får jag ytterligare ett menyval "Barnfilm" direkt i toppmenyn. Räcker gott för mig idag...

Nu ska jag bara knäcka hur man kan starta Plex direkt från Harmonyn så är jag nöjd för tillfället i alla fall
Var ett par år sedan jag försökte mig på det konststycket, förhoppningsvis har det blivit betydligt enklare sedan sist...

Tackar för tipsen hur som helst!

/Jonas

Jag har gjort exakt samma sak, dottern har fått en egen meny där hennes filmer ligger.
Har även lyckats få min Harmony att funka till perfektion, använder aldrig den lilla aluminiumsötnosen från Apple längre..

Mac mini som står och tickar dygnet runt, en atv2 i vardagsrummet och en i sovrummet.
Börjar titta på en och kan byta rum när jag vill och fortsätta att titta, även via ios-enhet.

Tack Plex

Nu blev det intressant på riktigt

Har du även lyckats få till så att du kan starta Plex från Harmonyn?
Eller förresten är det kanske inte relevant för mig om du enbart använder Minin som server, jag kör även klienten på den i TV-rummet.
Edit: Efter många om och men så har jag äntligen lyckats få till så att Harmonyn kan styra allt som jag är intresserad av inklusive att kunna starta & stoppa Plex. Slutade med att jag lånade ihop ett gäng extra Apple Remotes, kopierade deras IR-koder och därefter satte upp RemoteBuddy. Trots flera försök lyckades jag inte använda mig av Plex-enheten i Logitechs databas.

ATV har jag aldrig intresserat mig för eftersom jag har Minin, men nu när det precis blivit ett nytt TV-rum låter det riktigt smidigt som du skriver. Kör du alltså Plex-mediaspelare på ATV? Antar att ATV:n behöver vara jailbreakad (eller vad det nu kan tänkas kallas) för att detta ska vara möjligt? Funkar det även om man shoppar en helt ny ATV idag?

/Jonas

Ursprungligen av antehill:

Jag har gjort exakt samma sak, dottern har fått en egen meny där hennes filmer ligger.
Har även lyckats få min Harmony att funka till perfektion, använder aldrig den lilla aluminiumsötnosen från Apple längre..

Mac mini som står och tickar dygnet runt, en atv2 i vardagsrummet och en i sovrummet.
Börjar titta på en och kan byta rum när jag vill och fortsätta att titta, även via ios-enhet.

Tack Plex

Senast redigerat 2012-05-01 22:40

Det finns ett annat alternativ också, och det är att sätta upp olika PMS:er på olika användare i datorn. Inte optimalt förstås, men för vissa kan det vara ett alternativ iaf.

1
Bevaka tråden