Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Mac blivit omsprunget av PC?

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kanske när man sitter med speciella verktyg och ska göra trycksaker...maybe - men när man allmänt jobbar med dator - råddar runt i Finder t.ex. eller skriver dokument...etc ...etc - så kan skönhet ej underskattas och där finns inget rätt/fel. Win är fult och kan inte rita upp saker snyggt - kan inte ens fixa fonterna som namnger mappar och filer. OSX gör detta vackert och behagligt - ögat vilar skönt och sitter man och stirrar in i skärmar 8-14 timmar per dygn så är detta mycket, mycket viktigt.
Win är fult - Mac är vackert. Detta brukar inte ens PC-freaks förneka när dom förnekar/negligerar alla andra fördelar med Mac :-D. På denna punkt kan man lugnt säga att planeten är överens - även Bill Gates.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror att den här diskussionen egentligen borde handla om rätt/fel, snarare än snyggt/fult, och i det avseendet tror jag man tillskriver Apple lite för mycket.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-08 11:30

Explorer är snabb och stabil, Finder är långsam och instabil.
Jag vet ju vad jag helst hade velat ha
Det gör inte ont att det är snyggt, men funktionen måste väl ändå först vara säkrad innan man ger sig på utseendet, tycker ju jag då...

Men...om Explorer är snabbare och stabilare...och utseendet är mindre viktigt...varför kör du då OSX? För att slippa virus? Bara det?

För mig är utseendet så viktigt att jag levt med Finders tendens att säcka ihop bara för att en extern disk (nät, USB eller FW) krångla/förlorar kontakt - detta sedan Panter. Jag antar att Finder också säckar ihop om en Thunderbolt-enhet strular.

Ursprungligen av bollman:

Explorer är snabb och stabil, Finder är långsam och instabil.
Jag vet ju vad jag helst hade velat ha
Det gör inte ont att det är snyggt, men funktionen måste väl ändå först vara säkrad innan man ger sig på utseendet, tycker ju jag då...

Senast redigerat 2012-05-08 19:10
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-08 15:28

OSX är _mycket_ mer än Finder.app!!! Hade det varit för bara den hade jag gått tillbaka till windows för länge sen (eller tja, gå tillbaka... jag vet inte, jag har väl aldrig helt lämnat, på 20 år )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-08 17:05

Bra poäng, Finder är ett grafiskt program för att navigera i lokalt "mountade" filsystem. Det finns flera saker som kan tänkas göra Finder långsamt, som att de volymer som är mountade inte är lokala diskar, eller att man använder spotlights metadatavy i Finder, Quicklook med mera. Att man numer kan se "alla" foton, filmer, pdf filer m.m på alla volymer liknar SpotlightFS som kom med MacFuse tidigare, men det kan ju ta tid (långsammare än bums) innan all information finns tillgänglig.

Edit: Gissar att mycket minne (som vanligt) hjälper till att hålla Finder snabbt om man har massor andra program igång.

Senast redigerat 2012-05-08 17:18

Håller med om Finder, det är ett av mina hatobjekt med OS X. Det fick faktiskt ett ordentligt lyft i Lion, men ändå, det ligger ändå långt efter de flesta avdra systems filhanterare. Herregud, till och med t ex Directory Opus till min gamla Amiga som jag körde för många år sedan hade mer/bättre/stabilare funktioner. Lyckligtvis finns det ersättare och/eller extensions som löser de flesta problemen med finder - trots allt är det en rätt liten del av upplevelsen / fördelen med OS X, så det kan jag leva med

Man kan ju undra varför Apple - som lyckats med så mycket annat och faktiskt globalt förändrat det tekniska landskapet flera gånger - inte kan fixa till en vettig nätverksrutin i OSX - ett nätverksbeteende som inte får hela OS'et att säcka ihop - och Finder att slockna - bara för att en nätverksdisk är skum :-D.
Det måste ju vara något med Unix? Eller? Något som inte går att fixa utan att bygga om hela skiten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-08 19:27

Kan folk förklara vad som är så kasst med Finder? Många klagar på "appen" men jag tycker kritiken är hårdare än nödvändig. Att ex. inte ha QuickLook i Windows Explorer är för mig något som gör Finder 10 gånger mer användbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-08 20:13

Har personligen inga problem med Finder, gillar också de funktioner som finns. Försökte för min del mest komma på förklaringar till att saker skulle kunna ta längre tid att visa gämfört med liknande program som inte har dessa funktioner. Att hämta information från ett filsystem som inte finns lokalt tar ju av naturliga skäl längre tid än om disken sitter i burken.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-08 23:20

Framförallt så är Finders problem att det är instabilt. Minsta lilla hicka från en disk, lokal eller nätverkad, kan få Finder att stanna hur länge som helst. Den kan också ha problem med att hålla reda på sina filer (på skrivbordet då) där dessa kan hoppa runt lite som de vill, framförallt när man har flera skärmar.
Även om det kanske inte är finderns fel så är det irriterande att inte osx kan ha cachen av på t.ex. usb-minnen utan man fortfarande måste avmontera dessa innan man drar ut dem.
Varför finns det sen inte något plug-in-system för "nytt" utan det är enbart mappar man kan skapa så enkelt? Det är väl en finfin funktion i windows att man kan högerklicka på skrivbordet och begära ett nytt word-dokument som man sen kan klicka på för att redigera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 00:36

Jag håller med om att Finder borde bli stabilare (det är fel ord men skriver så ändå) - stabilare och smartare. Om ett fönster / enhet etc får ett problem borde inte hela appen crasha. Vi borde alltså ha bättre multi-trådnining eventuellt. Att mata ut diskar och minnen har jag inte förstått varför man inte behöver i ex Windows likt MacOS. Att fixa det vore bra. Saker som tabbade fönster borde också finnas. Smartare sortering / kopieringsmöjligheter (ex "merge folders" och "smart copy items" är något tillägg till OS7.5 kunde lösa!).

Visionen om att genom ett höger-klick skapa ett dokument vete tusan... Må vända vara smidigt ibland, men det känns lite som i After Effects där jag kan skapa ett nytt Photoshop-dokument. Det känns aningen mal-placed så att säga. Men visst skulle framsteg kunna göras på den fronten.

Det lustiga / märkliga är att jag har testat saker som Path Finder men faller ändå tillbaka på Apples egna utbud för tredje-part-lösningen känns inte riktigt rätt eller har andra märkliga irritationsmoment. Men visst tror jag Apple kan lära sig lite av konkurrensen här.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-09 11:45
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag håller med om att Finder borde bli stabilare (det är fel ord men skriver så ändå) - stabilare och smartare. Om ett fönster / enhet etc får ett problem borde inte hela appen crasha. Vi borde alltså ha bättre multi-trådnining eventuellt. Att mata ut diskar och minnen har jag inte förstått varför man inte behöver i ex Windows likt MacOS. Att fixa det vore bra. Saker som tabbade fönster borde också finnas. Smartare sortering / kopieringsmöjligheter (ex "merge folders" och "smart copy items" är något tillägg till OS7.5 kunde lösa!).

Visionen om att genom ett höger-klick skapa ett dokument vete tusan... Må vända vara smidigt ibland, men det känns lite som i After Effects där jag kan skapa ett nytt Photoshop-dokument. Det känns aningen mal-placed så att säga. Men visst skulle framsteg kunna göras på den fronten.

Det lustiga / märkliga är att jag har testat saker som Path Finder men faller ändå tillbaka på Apples egna utbud för tredje-part-lösningen känns inte riktigt rätt eller har andra märkliga irritationsmoment. Men visst tror jag Apple kan lära sig lite av konkurrensen här.

Vad menar du med 'Inte behöver mata ut diskar i Windows' ?
Jag matar alltid ut diskarna med Eject eller ikonen nere i systray innan jag kopplar ur dem, gäller för
alla versioner av Windows i modern tid.

Finder är vackrast och principiellt överlägset allt annat jag sett på en dator (QuickLook är ren science-fiction) - men dom måste fixa några få men mycket viktiga saker (vilket dom inte kommer att fixa):

1. Det där med diskkommunikation som tidigare nämnts här.
2. Påståendet att filer används och inte kan slängas när detta inte är sant.
3. Spökfiler på skrivbord som inte går att slänga eller ens flytta (omstart eller ominloggning är det enda som fixar det - då försvinner dom).
4. En till grej jag inte kommer ihåg nu på morgonen.

Om allt detta har med Finder att göra vet jag inte - men det måste fixas om OSX ska får alla stjärnor i min bok. Jag tror inte det kommer att fixas dock - dom klarar det inte helt enkelt - då skulle det vara fixat sedan länge.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-09 08:33

Visst är quicklook bra, men det har också sina baksidor: datorn kan bli _väldigt_ långsam när quicklook skall dra igång om man kopplar in en extern disk med t.ex. massor av stora bildfiler. Quicklook är inte heller felfri och verkar inte alltid vara lika smart som resten av Finder när det gäller att lista ut vad en fil är. En PDF kan man få preview på, den bredvid inte alls.

Finder är inte vacker och verkligen innehållsfattig.

Jag saknar gamla Norton commander och Midnight commander!

Högerklick nytt dokument saknar jag nog mest.
Nu jobbar jag inte på Mac, men jag antar att instabiliteten som folk upplever mot nätdiskar skulle få mig att slita mitt hår om jag gjorde det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 12:05

Instabilitet mot nätdiskar har jag inte märkt av alls på senare tid. OSX kan bli lite bittert om man är kopplad mot en disk, bryter uppkopplingen och sedan kör vidare.

Jag hade för mig man i Windows kunde rycka USB-minnen utan att systemet gnällde, jag kanske har fel då.

Citat:

Finder är inte vacker och verkligen innehållsfattig

Vad saknar du då? Sist jag såg Norton Commander var det inte direkt något "vackert" att jämföra med. Möjligen funktionellt men inte vackert.

Finders diverse "preview förmågor" skulle kunna förfinas / finslipas - speciellt över nätverk.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag hade för mig man i Windows kunde rycka USB-minnen utan att systemet gnällde, jag kanske har fel då.

Du kan ta bort dem utan att systemet "gnäller". Men det är inte rekommenderat. Välj alltid att mata ut.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du kan ta bort dem utan att systemet "gnäller". Men det är inte rekommenderat. Välj alltid att mata ut.

Vilket är helt värdelöst. Borde lösas helt i både OSX och Win.
Givetvis ska man kunna stoppa i och ur USB-hårddiskar/minnen som man vill.
Dra till papperskorgen wtf?

Ursprungligen av Chaosstar:

Vilket är helt värdelöst. Borde lösas helt i både OSX och Win.
Givetvis ska man kunna stoppa i och ur USB-hårddiskar/minnen som man vill.
Dra till papperskorgen wtf?

Vad jag förstår så har detta med filsystemet att göra. Varken NTFS eller HFS+ är skrivet för att hantera sådant. Jag är inte så insatt i de tekniska detaljerna, men tydligen har det ju att göra med att man måste "avsluta åtkomsten" innan uttagande för att vara säker på att ingen information försvinner.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad jag förstår så har detta med filsystemet att göra. Varken NTFS eller HFS+ är skrivet för att hantera sådant. Jag är inte så insatt i de tekniska detaljerna, men tydligen har det ju att göra med att man måste "avsluta åtkomsten" innan uttagande för att vara säker på att ingen information försvinner.

http://www.99.se/99lounge/294732-har-mac-blivit-omsprunget-pc-4.html#post2072131

Just därför är det löst så i Windows att write caching är by default inaktiverat på USB-minnen, man kan alltså bara dra ur USB-enheten.

edit: http://www.windows7library.com/blog/performance/usb-quick-removal-option/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-09 12:16

Det kan ha varit ironi, men faktum är kanske att just de där gamla filhanterarna var ju väldigt specialicerade på att hantera filer, något som kanske Finder inte är så haj på. Det blir ju också mindre och mindre intressant att sortera filer i kataloger, det märks ju tydligt på den senaste versionen av Finder, och värre lär det bli.

Sen iaf windowsXP är skrivcachen avstängd till USB-minnen vilket gör att man kan rycka dem i stort sett närsomhelst utan att skada minnet. Dock är det väl aldrig fel att använda utmatningen. Det sköna är ju bara att slippa ett surt meddelande om man glömmer att mata ut, och surare än meddelandet är ju om skrivcachen inte flushats ut till minnet än så man tappar sina ändringar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 13:25
Ursprungligen av bollman:

Det kan ha varit ironi, men faktum är kanske att just de där gamla filhanterarna var ju väldigt specialicerade på att hantera filer, något som kanske Finder inte är så haj på. Det blir ju också mindre och mindre intressant att sortera filer i kataloger, det märks ju tydligt på den senaste versionen av Finder, och värre lär det bli.

Jag förstår inte alls det påståendet.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag förstår inte alls det påståendet.

Utan att veta exakt men Bollman kanske syftar på att OSX går mot IOS och IOS jobbar aldrig användaren i filsystemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 13:41
Ursprungligen av mendezzz:

Utan att veta exakt men Bollman kanske syftar på att OSX går mot IOS och IOS jobbar aldrig användaren i filsystemet.

Mjo, möjligen att vi får en influens av iOS men vi är långt från det nu.

Om vi tar en jämförelse med något i OSX som verkligen suger - Launch Pad - är det något på tok för förenklat och tämligen malplaced på ett desktop OS skulle jag säga. Det är helt ogenomtänkt för hur man ska använda det där.

Tittar vi på Finder så visst, den saknas vissa filhanteringsfunktioner och så men det låter på Bollman som är en "Launch Pad" i OS:et.

Jag vidhåller att Finder är sensationellt vacker och skönheten märker alla hyfsat vakna personer som kör Mac första gången - en smekmånad brukar infinna sig - användarupplevelsen är av högsta klass och inte ens datorparanojiker blir rädda. Jag har sett den besynnerliga känslomässiga kontakten hos dom jag fått att köpa en Mac efter år av PC-strul. Alla dessa vackra animeringar (som Win kopierar friskt så klart - några år senare), QuickLook, etc - kan ju för oss nördar verka löjligt, men för allmogen så är det som en varm mysig filt och dom känner sig välkomna och törs börja använda burken. Att OSX orkar driva allt detta lullull är för mig ett mysterium - även på en gammal vit MB :-D.
Men...som jag skrev förut; varför tar dom sig inte i kragen och fixar basic funtktions? Det stör min användarupplevelse :-D.

Apple lär sig också av Win; det var inte länge sedan man t.ex. inte kunde kopiera filer - bara duplicera på plats och sedan flytta dom. Man kunde också bara alltid öppna fönster som ryska gumman (vilket jag gör och även har inställt på Win-maskinen jag använder några timmar per år - nu kan folk välja att "bläddra" i ett mapp-fönster. Om ni fattar vad jag menar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-09 13:46

Nja, så illa är det inte, men det är väldigt tydligt att Apple jobbar mot ett system där användaren inte skall veta _var_ filerna är, bara att de finns. De har ju drivit igenom det framgångsrikit i iOS, varför inte applicera det på OSX?
Nu är jag förhindrad att tala om 10.8, så jag kan inte använda det som argument, men "alla mina filer" som finns i Lion är ju klart vad Apple anser som vägen framåt.
Apples program jobbar mer och mer mot att man bara skall spara, man hittar det genom att söka eller titta på sina förhandstittar, inte grotta runt i en mappstruktur, det är ju rätt tydligt tycker jag.
Och, om du ogillar Launch Pad; vänj dig.

För mig funkar Finder på samma sätt som det gjort sedan Mac Plus på 80-talet :-D. Jag har mina filer och mappar - det har ju tillkommit en massa nytt (mest lullull och skönhet) men allt det gamla är ju kvar. Vad som är trist är att man sedan Lion börjat tramsa med rättigheter i Programmappen och även Biblioteksmappen - men det är väl för att rädda allmogen från fuckups - för mig är det störigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 14:25

Som exemplet Launch Pad så skulle det kunna bli bra om användaren hade mer kontroll över vad som hamnade där och hur det hamnade där. Det skulle vara en smart "start my apps sheet" i OS:et för primärt mindre begåvande datoranvändare. Att den för dem automatisk lägger till alla program är smart - så länge det fungerar. Problemet är att idag gör det inte det. Den lägger till massa skit som troligen är program man som man inte vill veta av där. Det blir en kombination av smart och idiotiskt nyttjande av metadata.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 14:18

Fast jag skulle säga en del av Finder / Spotlight är också framtänk. Metadata styrd hantering av filer är grymt kraftfullt. Se bara på Final Cut Pro X. Det är något man gjort jäkligt rätt där och Finder har mer och mer tagit del av detta.

Men, blir det för "dumbed down" så blir det inte bra (Launch Pad! )

Bevaka tråden