Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Mac blivit omsprunget av PC?

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bollman:

Fast om man tolkar rubriken, säger den att tråden skall handla endast om rå prestanda? Och vad _är_ då råprestanda? FPS? MIPS?

I början var det trådens ämne, och den diskussionen bröts ut ur en annan tråd varpå en rubrik sattes i efterhand. Det handlade då om vilka processorer - hårdvara- som avändes i Mac gentemot andra datorer. Detta handlade de första ~160 inläggen om.

Möjligt att en Mac vs. PC-diskussion kan omfatta allt av ovanstående (utom varför eskimo lagrar känslig info på dropbox), men i så fall hävdar jag att tråden är för yvig.

Dom kan åtminstone fixa så att papperskorgen går att tömma - att den vägrar tömmas och det påstås att filen inte kan slängas då den används...vilket inte är sant. Sådana fundamentala grejer kan dom först fixa tycker jag. Pinsamt trams.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-09 15:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Dom kan åtminstone fixa så att papperskorgen går att tömma - att den vägrar tömmas och det påstås att filen inte kan slängas då den används...vilket inte är sant. Sådana fundamentala grejer kan dom först fixa tycker jag. Pinsamt trams.

Dessa typer av problem plågar tror jag både Windows och OSX. Här om dagen vägrade Windows ejecta en USB-disk. Dessa problem känns triviala men av någon anledning verkar det oerhört svårt för Applen och Fönster att lösa problemen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Dessa typer av problem plågar tror jag både Windows och OSX. Här om dagen vägrade Windows ejecta en USB-disk. Dessa problem känns triviala men av någon anledning verkar det oerhört svårt för Applen och Fönster att lösa problemen.

Det konstiga är att det går utmärkt att ta bort aktuell fil från terminalen när det händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-09 23:35
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det konstiga är att det går utmärkt att ta bort aktuell fil från terminalen när det händer.

Mja, om ett program har en fil öppen kan du ju göra rm på den i terminalen. Länken till filen försvinner då från directoryt, men själva filen finns kvar på disk (utan namn och utan directory-entry) och kan användas av programmet tills filen stängs. Inget utrymme friställs förrän programmet stänger filen. Detta kan ju vara förvirrande och är kanske grundorsaken till att papperskorgen inte tar bort filen förrän programmet stängt den.

Ännu värre är att filen inte kan raderas ÄVEN om programmet stängt ner filen och ÄVEN om programmet också är nerstägt. Ibland kan då filen plötsligt raderas efter en tid (timme eller så), men oftast inte föränn efter omstart eller med "Säker papperskorgstömning".
QuickTime och Förhandsvisning är storbovar när det gäller denna bug - eller så är det ofta sådana filer (videos och PDF'er) man kollar en gång och sedan slänger.
Jag tror att det har med konstanta realtidssparandet som kom med Lion att göra - .lockfile-skiten. Apple har inte fått ihop detta helt enkelt - dom fixade inte biffen och har uppenbarligen stora problem med att fixa det...annars skulle det vara fixat för länge sedan då det är ett fundamentalt fel.

Ursprungligen av pesc:

Detta kan ju vara förvirrande och är kanske grundorsaken till att papperskorgen inte tar bort filen förrän programmet stängt den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-10 00:15
Ursprungligen av Zimmerman:

Ännu värre är att filen inte kan raderas ÄVEN om programmet stängt ner filen och ÄVEN om programmet också är nerstägt.

Problemet är väl att man inte riktigt kan vara säker på det, eftersom många program nu mer består av flera processer. Det räcker ju med att en process har kvar en referens till filen. Men jag håller med om att det borde fungera bättre.

Det händer inte alls ofta här, men när det gör det brukar jag ta bort filen med våld i Terminalen så det kanske är något annat som ligger bakom ändå.

Jag kan ha endast Finder igång. Jag öppnar en PDF i Förhandsvisning. Sedan stänger jag ner PDF'en och Förhandsvisning - nu är bara Finder aktivt igen. Jag lägger PDF'en i Papperskorgen. När jag ska tömma Papperskorgen så går det inte - ty filen används av ett program påstår Lion.

(med Lion stängs förresten t.ex. Förhandsvisning och QuickTime 10 när man stänger dokumentet)

Ursprungligen av Fred!:

Problemet är väl att man inte riktigt kan vara säker på det, eftersom många program nu mer består av flera processer. Det räcker ju med att en process har kvar en referens till filen. Men jag håller med om att det borde fungera bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-10 00:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag kan ha endast Finder igång. Jag öppnar en PDF i Förhandsvisning. Sedan stänger jag ner PDF'en och Förhandsvisning - nu är bara Finder aktivt igen. Jag lägger PDF'en i Papperskorgen. När jag ska tömma Papperskorgen så går det inte - ty filen används av ett program påstår Lion.

Jag fattar, men är det inte så att Förhandsvisning i sin tur tar hjälp av någon PDF view process, precis som att Safari består av WebProcess och PluginProcess.

Kanske det, men om detta är orsaken till strulet för OSX så får nog Apple verkligen ta och rycka upp sig :-D. Det måste ju också innebära att programmen/processerna inte co-opererade före Lion - före Lion fanns inte problemet.

Ursprungligen av Fred!:

Jag fattar, men är det inte så att Förhandsvisning i sin tur tar hjälp av någon PDF view process, precis som att Safari består av WebProcess och PluginProcess.

Jag har samma strul i Snow Leopard då och då...
Om jag inte lyckas tömma papperskorgen efter ett tag öppnar jag terminalen slår lsof och drar in filen från papperskorgen till terminalen. Vips så ser man vilken fil som håller filen öppet (9/10 är det nån förhandsvisningstjosan typ QT) och det går att döda processen med ett simpelt kill.
Men jag håller med, det är dåligt kodat. Allt som flyttas till papperskorgen skulle omedelbums rensas från kvarhängande processer, alternativt att man skulle kunna få en fråga när man tömmer lådan om processerna som håller klorna i filerna ska avslutas.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kanske det, men om detta är orsaken till strulet för OSX så får nog Apple verkligen ta och rycka upp sig :-D. Det måste ju också innebära att programmen/processerna inte co-opererade före Lion - före Lion fanns inte problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 07:36
Ursprungligen av Zimmerman:

Det måste ju också innebära att programmen/processerna inte co-opererade före Lion - före Lion fanns inte problemet.

Problemet har funnits så länge jag kört OS X (Tiger). Däremot har det varierat mellan versionerna exakt vilka program som oftast gav problemen. Förr var det ofta Förhandsvisning...

Ett relaterat problem är att OS X ogärna vill mata ut devices där det finns filer öppna. Detta blev nyligen bättre med "tvångsutmatning".

Ursprungligen av Zimmerman:

Kanske det, men om detta är orsaken till strulet för OSX så får nog Apple verkligen ta och rycka upp sig :-D. Det måste ju också innebära att programmen/processerna inte co-opererade före Lion - före Lion fanns inte problemet.

Jag har ganska ofta det problemet i SL, men då är det Mail som är den största boven.

För mig dök problemet upp med Lion - har aldrig tidigare haft detta problem...på 25 år alltså. Nu är det ca 20-30% av filerna som inte går att steka. Ibland går dom att steka efter en tid. Ibland inte. Att man stänger ner program som använt filerna har heller ingen betydelse.
Detta ärt pinsamt uselt. Apple borde givetvis skämmas - och det gör dom säkert. Att dom inte fixat det betyder att det är ett problem djupt nere i OSX som har med rättigheter att göra tror jag. Just rättigheter är ett problematiskt område för OSX idag - det var det inte förr. Något ÄR något som är fundamentalt vajsing med OSX idag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Dessa typer av problem plågar tror jag både Windows och OSX. Här om dagen vägrade Windows ejecta en USB-disk. Dessa problem känns triviala men av någon anledning verkar det oerhört svårt för Applen och Fönster att lösa problemen.

  • Avstängd
  • 2012-06-11 08:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Dom kan åtminstone fixa så att papperskorgen går att tömma - att den vägrar tömmas och det påstås att filen inte kan slängas då den används...vilket inte är sant. Sådana fundamentala grejer kan dom först fixa tycker jag. Pinsamt trams.

Verkar vara något som inte töms i minnet och uppträde även hos mig efter en längre tids användning och datorn bara i vila under den tiden... omstart så funkar det nån vecka igen...

OT (On Topic igen)

PC har alltid varit bättre prestanda maskinener (om man inte köpt den billiga typen) då det alltid gått att uppgradera hårdvarufiler varefter dom släppts.

Har ofta sen åttitalet jfrt med brorsans Macar... och jag med mina PC:ar... Generellt kan man säga att macarna varit "jämnt bra för allt" medans PC:n behöver viss hårdvara för vad som ska göras på den, tex en hårdvaruconfiguration för CAD/desktop publ. eller annan för spel tex. om man vill få ut max av den. Mac Pro har ju varit lätt att uppgrader till detsamma men till lite högre pris vad gäller grafikkort och minnen mm.

my 5cent as PC user since early -80s to mid -08

Besynnerligt...att jag aldrig haft bekymret på någon av Macarna (3-4 st,) när jag klörde Leopard och SL? Helskumt. För mig är det 100% Lion-relaterat.

Ser på WWDC Keynoten.....

Retinaskärmar, 768GB SSD-diskar, AirPlay, Uppdaterad Safari, synk mellan alla devices du har, Dictation, Twitter/FB inbyggt i OS:et, medans datorn vilar/laddas så tas det backup i bakgrunden, den uppdateras och synkas medans den sover...tusen olika grejor.
Mountain Lion för 20 dollar, köp en skiva, uppdatera ALLA dina Macar (Hej MS...), kommer i Juli....

Precis RUBBET missar man på en Windows-PC. Hur kul kan man ha med en sån ut kartongen? Spela MS-Röj?

  • Avstängd
  • 2012-06-11 20:25
Ursprungligen av Goflorp:

Ser på WWDC Keynoten.....

Retinaskärmar, 768GB SSD-diskar, AirPlay, Uppdaterad Safari, synk mellan alla devices du har, Dictation, Twitter/FB inbyggt i OS:et, medans datorn vilar/laddas så tas det backup i bakgrunden, den uppdateras och synkas medans den sover...tusen olika grejor.
Mountain Lion för 20 dollar, köp en skiva, uppdatera ALLA dina Macar (Hej MS...), kommer i Juli....

Precis RUBBET missar man på en Windows-PC. Hur kul kan man ha med en sån ut kartongen? Spela MS-Röj?

Ser på??? var då?

Engadget har livBlog med VÄLDIGT gott om bilder...

Apple WWDC 2012 liveblog! -- Engadget

Jag hade varit mycket nöjd med den nya MBP om det inte var för att det inte går att uppdatera Minnet. 16 GB ram om 1 år kommer vara minimum och om 2 år är 32 GB ram minimum men det kommer inte att gå pga att minnet är fastlöddat på moderkortet.
Hur i hela fridens har Apple tänkt att Pro inte ska kunna uppgradera Minnet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:24
Ursprungligen av Hunter78:

Jag hade varit mycket nöjd med den nya MBP om det inte var för att det inte går att uppdatera Minnet. 16 GB ram om 1 år kommer vara minimum och om 2 år är 32 GB ram minimum men det kommer inte att gå pga att minnet är fastlöddat på moderkortet.
Hur i hela fridens har Apple tänkt att Pro inte ska kunna uppgradera Minnet?

Man behöver väl inte uppgradera HD, minne, grafikkort eller skärm under en dators livstid…?

Ursprungligen av Erik.dv:

Man behöver väl inte uppgradera HD, minne, grafikkort eller skärm under en dators livstid…?

Det kanske går bra att inte uppgradera HD, Grafikkort och Skärm.
Dock så kan man aldrig ha för lite av ram minnet i en dator och inte kunna uppgradera det är snålt från Apple. De flesta har en dator i 2-4 år så lite mer minne hade inte skadat att kunna sätt in i efterhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:38
Ursprungligen av Hunter78:

Det kanske går bra att inte uppgradera HD, Grafikkort och Skärm.
Dock så kan man aldrig ha för lite av ram minnet i en dator och inte kunna uppgradera det är snålt från Apple. De flesta har en dator i 2-4 år så lite mer minne hade inte skadat att kunna sätt in i efterhand.

Jag försökte vara ironisk. Det känns lite som det är Apple "modell" även för proffs.

  • Avstängd
  • 2012-06-12 15:02
Ursprungligen av Hunter78:

Jag hade varit mycket nöjd med den nya MBP om det inte var för att det inte går att uppdatera Minnet. 16 GB ram om 1 år kommer vara minimum och om 2 år är 32 GB ram minimum men det kommer inte att gå pga att minnet är fastlöddat på moderkortet.
Hur i hela fridens har Apple tänkt att Pro inte ska kunna uppgradera Minnet?

Doh... vilka krav... en dubblering och ändå inte nöjd... ? Jag menar... det kommer ju alltid något vassare sen... men nån gång måste man ju ändå slå till...:

Ursprungligen av LaHe:

Doh... vilka krav... en dubblering och ändå inte nöjd... ? Jag menar... det kommer ju alltid något vassare sen... men nån gång måste man ju ändå slå till...:

Vet inte om det är speciellt höga krav speciellt om en dator kostar ca 26-28K! Well 8 GB idag är på gränsen vad som är praktiskt, om man är lite mer pro användare. Jag använder min mac aktivt och som gärna vill ha flera program igång samtidigt t.ex. office, Aperture, iWeb, iMovie, Surf, mail, m.m. då är 8Gb på gränsen. 16Gb hade säkert gjort jobbet galant i dag och kanske 1 år framåt, men sedan då? Just det då kan det bli problem med just 16 GB ram om 1.5-2 år när 16GB minimum. Har döpt en dator för ca 26-28K som inte går uppdatera utan kanske tvingas att köpa en ny är inte vad jag anser vara optimalt. Jag anser att en ca 26-28K laptop bör klara minst 3 år och kunna genomföra allt med hyfsad prestanda. Tänk 2-3 år fram så förstår du!

Går det att ha mera än 16GB rent tekniskt i nya MBP? Är det inte så att dom lött fast max?

Ursprungligen av Zimmerman:

Går det att ha mera än 16GB rent tekniskt i nya MBP? Är det inte så att dom lött fast max?

Rent tekniskt klarar minnes kontrollern i iCore 7 cpuerna 32GB av ram. Problemet är att Apple i de nya MBP har löddat fast minnet i moderkortet.

Oki Annars är den nya MBP väldigt bra men 16GB Ram ...... Hur i hela fridens namn tänkte Apple här? Det hade varit ett köp om det inte var för minnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:44
Ursprungligen av Hunter78:

Oki Annars är den nya MBP väldigt bra men 16GB Ram ...... Hur i hela fridens namn tänkte Apple här? Det hade varit ett köp om det inte var för minnet.

Mac Pro - Köp den nya Mac Pro online - Apple Store (Sverige)

You're asking the wrong question…

Att dom inte säljer en med 32 fastlött är ju vrickat. Uselt. Klart man maxar RAM (läs FCPX). Jag har alltid i alla tider maxat RAM i allt utom MacPro (t.ex. PowerMac Quad rymde hur mycket som helst ). Håller med...detta är uselt. Men men - det kommer nog en med fastlött 32 GB RAM i...typ februari - då är det dags för nyinköp av bärbart på jobbet :-).

Ursprungligen av Hunter78:

Oki Annars är den nya MBP väldigt bra men 16GB Ram ...... Hur i hela fridens namn tänkte Apple här? Det hade varit ett köp om det inte var för minnet.

Bevaka tråden