Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera om - för lite ledigt utrymme

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej.
eftersom min dator har varit seg på senaste tiden valde jag att använda kortkommandot alt+cmd+p+r, som gör en ominstallation av datorn. mitt problem är att när jag gjorde det och datorn skulle omistalleras behövdes 4 GB minne, jag hade bara 1GB minne kvar. jag fick ingen varning om hur mycket minne installationen skulle kräva förrän under installationen. jag fick välja att radera en del installationsfiler, men trots det behövde jag yttligare 2 GB tillgängligt. jag försökte starta om datorn för att kunna starta upp den och radera onödiga filer. det gick inte, jag hamnar fortfarande på samma ställe där jag får välja bort installationsfiler...
är det någon som vet något sätt jag kan radera filer ifrån hårddisken på? har viktig info på datorn som jag inte vill förlora.
tack på förhand :)!

Senast redigerat 2012-04-18 15:12

Alt-cmd-p-r ska inte installera om "datorn" utan endast återställa pram, ett litet chip med grundläggande inställningar. jag förstår inte riktigt hur du hamnat i denna situation efter att ha kört det kommandod (vid upstart?).

Har du en installationskiva i cd-läsaren? Prova att ta ut denna och starta om igen. Systemet borde inte ha ändrats.

Man komma åt hårddisken från en annan dator via firewire eller nätverket men det kräver att du kan starta datorn.

Ursprungligen av amandadoyer:

...min dator har varit seg på senaste tiden...

Om du bara har 1 GB ledigt utrymme på hårddisken, så är det inte alls konstigt att datorn är seg. Det är ett under att du har kunnat använda datorn överhuvudtaget med så lite ledigt utrymme.

Du behöver förmodligen inte göra någon ominstallation, utan det hade räckt med en ordentlig "städning" på hårddisken.

Ursprungligen av amandadoyer:

...valde jag att använda kortkommandot alt+cmd+p+r, som gör en ominstallation av datorn...

Det kommandot har ingenting med ominstallation att göra.

Det kommandot återställer/nollställer några lagrade värden/parametrar i datorns fasta minne.

Ursprungligen av amandadoyer:

...behövdes 4 GB minne, jag hade bara 1GB minne kvar. jag fick ingen varning...

När man pratar om minne, så brukar man mena datorns internminne (RAM).

Det du menar är lagringsutrymme på hårddisken, och det brukar inte i dagligt tal kallas för "minnet".

Ursprungligen av amandadoyer:

...är det någon som vet något sätt jag kan radera filer ifrån hårddisken på?...

Starta från installations-DVDn, eller från en annan hårddisk.

Senast redigerat 2012-04-18 13:41

Vilken version av OS X kör du, och vilken version är det som du vill installera om?
- våra svar och tips kan ju variera ganska mycket beroende på om det är Lion (som inte finns på DVD), eller om det är något annat äldre system.

Och vilken datormodell handlar det om?
- våra svar och tips kan ju också variera beroende på om det är en dator med eller utan DVD-spelare, och om det är en dator med eller utan Firewire-port.

Har du tillgång till en extern hårddisk?

Har du tillgång till en annan Mac, så att du kan köra installationen från den, eller kopiera över saker till den via "Firewire target mode"?

Ursprungligen av amandadoyer:

har viktig info på datorn som jag inte vill förlora.
tack på förhand :)!

Se till att säkerhetskopiera dessa innan du installerar om!
Föreställ dig ett scenario där allt försvinner, då kommer du verkligen behöva hjälp.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-18 16:49

Känns verkligen som att någon här har gjort något utan att ha grundläggande aning om vad som skulle göras.

Jag förutsätter att du menade att du startat om med CMD + R och att du kör OS X Lion. Har du nu raderat filer på måfå så förstår jag att systemet inte kan starta längre.

Tydliga instruktioner för det mesta i OS X finns i den inbyggda hjälpen som du hittar i finder (skrivbordet) och menyn Hjälp. En enkel sökning på "installation" hade gett dig tydliga instruktioner med bilder hur du installerar om ditt system.

Men som redan påpekats, har du fyllt hårddisken till max så hjälper inte en ominstallation och som du märkte så går det inte, för att det kräver utrymme för temporära filer under installationen.

Har du viktiga filer har du väl backup? Enklast i detta läge är att starta datorn från återställningspartitionen, välja skivverktyg, radera skiva och börja om.

Allt annat kräver att du har A: tillgång till en annan mac och en FW-kabel eller B: Extern HD som du kan installera OS X på, föra över viktigt information från din interna disk, radera och installera om allt på den interna och föra över det du vill spara igen.

EDIT: Har en en Macbook av senare modell, dvs vit Unibody så har du inte FW-kontakt och då är det enbart alternativ B som gäller.

tack för alla svar, allt löste sig

Ursprungligen av amandadoyer:

tack för alla svar, allt löste sig

Berätta gärna lite mer om hur det löste sig. Någon annan med liknande problem kanske hittar till den här tråden någon gång framöver.

1
Bevaka tråden